VIDEO De unde provine vorba "uciga-l toaca" / Flori – de Dan Voiculescu
„Notatie la toaca nu exista: in sensul ca manuirea la toaca se transmite pe cale orala, printr-un fel de imitare. Asa cum muzica bizantina realmente nu se poate nota in notatia europeana de astazi, nici cantatul la toaca nu se poate practic nota. Totusi, compozitorul Dan Voiculescu a incercat sa foloseasca o notatie oarecum actuala”, a explicat Alexandru Matei, liderul Ansamblului GAME, in cadrul unui concert de percutie sustinut saptamana aceasta, la Sala Galateca. Evenimentul s-a desfasurat cu ocazia festivalului „5 (arte) in cinci (zile) – ICR la BCU”. Ansamblul GAME este compus din Alexandru Matei, Sorin Rotaru, Lucian Simon, Alexandru Dan.
- Ce sunt „florile” create de toaca
- O functie a toacei, functie existenta doar in spatiul romanesc ortodox
- Cine a fost Dan Voiculescu
- Asculta mai jos Flori, singura lucrare pentru toace din literatura de percutie contemporana
Despre toaca, tocat si „flori”
Creata de compozitorul roman Dan Voiculescu, Flori este o lucrare pentru un percutionist solo, care manuieste doua toace.
Toaca este un obiect extrem de folosit in cultul bisericii orientale crestine. Aceasta bucata de lemn se gaseste si in alte culturi, dar si la noi, in Biserica Ortodoxa.
Daca intr-o manastire sunt doi monahi care canta, care bat la toaca, fiecare se va stradui sa faca „flori” cat mai frumoase, care sa-i placa lui Dumnezeu. Aceste „flori” nu sunt numai niste accente, niste inaltimi diferite, ci sunt simboluri.
Atunci cand auzim un singur sunet – asta inseamna „unul Dumnezeu”; auzim trei sunete – este Trinitatea; auzim patru – este Crucea
Alexandru Matei, profesor la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti
Exista trei tipuri de toace:
- toaca mare (careia i se mai spune si toaca de sus, din clopotnita)
- toaca de mana (portabila, manuala)
- tochita (o toaca din metal, de regula de dimensiuni mici, cu o forma estetica foarte interesanta)
Orice „tocat” presupune un plan sonor oarecum uniform: in muzica bizantina se cheama ison (in muzica vocala). La toaca apar insa niste accent mai puternice (sau alte inaltimi, alte culori) ce poarta numele de „flori”.
Toaca are trei functii importante:
- de a chema la biserica sau – in cadrul unei manastiri – la momentele zilei
- de a purifica (unde se toaca, se spune ca locul este purificat, de unde si vorba „uciga-l toaca”)
- o functie estetica, functie existenta doar in spatiul romanesc ortodox („Daca intr-o manastire sunt doi monahi care canta, care bat la toaca, fiecare se va stradui sa faca „flori” cat mai frumoase, care sa-i placa lui Dumnezeu. Aceste „flori” nu sunt numai niste accente, niste inaltimi diferite, ci sunt simboluri. Atunci cand auzim un singur sunet – asta inseamna „unul Dumnezeu”; auzim trei sunete – este Trinitatea; auzim patru – este Crucea”)
„Notatie la toaca nu exista: in sensul ca manuirea la toaca se transmite pe cale orala, printr-un fel de imitare. Asa cum muzica bizantina realmente nu se poate nota in notatia europeana de astazi, nici cantatul la toaca nu se poate practic nota. Totusi, compozitorul Dan Voiculescu a incercat sa foloseasca o notatie oarecum actuala. Si bine a facut, pentru ca din pacate este singura lucrare pentru toace din literatura de percutie contemporana” (Alexandru Matei, Ansamblul GAME).
Cine a fost Dan Voiculescu
Nascut in 1940, in comuna Saschiz (Mures), Dan Voiculescu a fost compozitor, muzicolog, pianist si profesor universitar.
A studiat intre anii 1958-1964 la Academia de muzica „Gheorghe Dima” din Cluj, sub indrumarea unor personalitati de referinta ale scolii muzicale clujene. Fiind pasionat de muzica electronica si alte aspecte contemporane ale artei muzicale, a continuat munca de perfectionare la Hochschule fur Musik und Tanz Koln (cu mari compozitori germani ai vremii: Karlheinz Stockhausen si Hans Ulrich Humpert) si la Venetia (cu Virgilio Mortari).
A obtinut titlul de Doctor in Muzicologie si Stilistica Muzicala in anul 1983, compunand si studiind continuu, in dorinta de a se desavarsi pe plan componistic. Cariera lui in invatamantul superior se leaga de Academia de muzica „Gheorghe Dima” din Cluj (Catedra de armonie si contrapunct), iar incepand cu anul 2000, de Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti.
Vreau sa graiesc semenilor si urmasilor mei, chemandu-i sa fie mai buni.
Dan Voiculescu, compozitor
A compus muzica de camera, piese pentru pian, piese corale destinate copiilor, lucrari simfonice, lieduri pe versurile marilor poeti romani (M. Eminescu, N. Stanescu, M. Sorescu, G. Bacovia, L. Blaga), precum si opera de camera Cantareata cheala, dupa Eugen Ionescu.
A publicat numeroase articole, studii si recenzii in diverse ziare si reviste de specialitate. In anul 1995 a infiintat si condus Fundatia „Sigismund Toduta”, care sprijina tinerele talente in ascensiunea lor artistica. A fost membru al Uniunii Compozitorilor din Romania si al Academiei Romane.
S-a stins din viata pe 29 august 2009, in timp ce probabil lucra la spectacolul de opera Oedip (de George Enescu), ce avea sa deschida in acel an Festivalul George Enescu. Mai multe despre Dan-Alexandru Voiculescu gasiti aici si aici.
Citeste mai jos trei articole despre un concert de colinde sustinute tot in cadrul festivalului „5 (arte) in cinci (zile) – ICR la BCU”: