Sondaj: Trei din patru romani cred ca televiziunile ar difuza orice de dragul audientei si 65% cred ca televiziunea manipuleaza. Peste 90% se uita la TV zilnic sau de cateva ori pe saptamana
83% din populatia adulta a Romaniei se uita zilnic la televizor, iar 10% – de cateva ori pe saptamana, 75% apreciaza ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei, iar 65% – ca televiziunea manipuleaza, potrivit unui sondaj cu tema „Atitudini si obiceiuri de consum media. Perceptii privind CNA”, realizat de IRES si prezentat, joi, la CNA. Cei mai multi au o parere buna despre CNA, desi multora le e greu sa mentioneze vreo decizie a acestui for. Si 57% dintre respondenti spun ca se uita la TV in principal pentru informare si doar 8% spun ca divertismentul este cel mai important motiv pentru care urmaresc un program TV.
Pe scurt – date din sondaj:
- Potrivit sondajului, 81% dintre respondenti cred ca in Romania copiii sunt expusi unui nivel prea ridicat de influenta nociva din partea emisiunilor TV, iar aproximativ trei din patru spun ca vizionarea programelor TV i-a ajutat sa inteleaga mai bine problemele sociale din Romania si situatia coruptiei. Aproape 30% dintre respondenti spun ca vizionarea programelor TV nu i-a ajutat sa inteleaga situatia politica din Romania.
- 98% dintre respondenti cred ca televiziunea ar trebui sa aiba un rol educativ, 82% cred ca publicul roman are un nivel de educatie scazut, iar 75% – ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei.
- 37% dintre respondenti spun ca nu asculta radio, 33% – ca asculta radio pe parcursul intregii saptamani, iar 16% – ca asculta radio doar in zilele de lucru.
- Sondajul are si o componenta referitoare la perceptia populatiei asupra Consiliului National al Audiovizualului. 81% dintre respondenti spun ca au auzit de CNA, 58% au o parere buna despre CNA (20% au o parere proasta), dar 63% cei care au auzit de acest for spun ca nu cunosc vreo decizie CNA. 54% dintre respondenti cred ca sanctiunile CNA sunt potrivite, 11% cred ca sunt prea mari, iar 16% – ca sunt prea mici.
Sondajul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) a realizat studiul in octombrie, pe un esantion de 1.243 de persoane de 18 ani si peste. Eroarea maxima tolerata este de +/-2,8%. Datele sunt prezentate comparativ cu rezultatele unui sondaj similar realizat in 2007 de Insomar. Vezi raportul complet al IRES
Sondajul IRES arata, intre altele:
- 83% dintre respondenti se uita zilnic la televizor (2007: 82%), 10% – de cateva ori pe saptamana, 3% – o data pe saptamana, 0,4% – niciodata
- Informarea este principalul motiv de urmarire a programelor TV pentru 57% dintre respondenti; divertismentul – pentru 8%; interesul pentru o tema anume – 5%, ocuparea timpului liber – 4%, lipsa de ocupatie si plictiseala – 3%, „pentru ca imi place” – 3%, curiozitatea – 2%, cultura generala – 1%, filme – 1%
- 76% dintre respondenti spun ca se uita la TV toata saptamana, 7% – doar in zilele de lucru, 16% – la sfarsitul saptamanii
- doar 28% dintre respondenti urmaresc posturi locale (Insomar 2007: 26%)
- 5% urmaresc emisiuni TV la locul de munca. Dintre acestia, 11% se uita peste 10 ore pe saptamana la TV, la locul de munca. In medie, acestia se uita la televizor, la locul de munca, 5,7 ore pe saptamana (media Insomar 2007: 7,8 ore)
- doar 25-27% folosesc teletextul, ziarele sau Internetul pentru a se informa in legatura cu programul TV
- 81% cred ca programele TV supun copiii unui nivel ridicat de influenta nociva
- 10% spun ca urmaresc emisiuni TV in locuri publice (90% nu urmaresc)
- 1% spun ca au cinci televizoare in gospodarie, 8% – 4 televizoare, 21% – 3 televizoare, 40% – 2 televizoare, 27% – 1 televizor, 0,2% – niciun televizor in gospodarie
Cine, ce si cat urmareste la televizor:
- 16% spun ca nu urmaresc niciodata documentare la TV, 13% urmaresc zilnic astfel de programe, 24% – de cateva ori pe saptamana
- 21% urmaresc zilnic filme artistice, 14% – niciodata, 29% – de cateva ori pe saptamana
- 26% urmaresc zilnic emisiuni de muzica si divertisment, 10% – niciodata, 29% – de cateva ori pe saptamana
- 81% se uita zilnic la stiri, 11% – de cateva ori pe saptamana, 2% – niciodata
- 25% se uita zilnic la emisiuni sportive, 31% – niciodata, 12% – de cateva ori pe saptamana
- 16% se uita zilnic la talk-show-uri, 23% – de cateva ori pe saptamana, 29% – niciodata
- 33% nu se uita niciodata la emisiuni religioase (5% se uita zilnic), iar 29% nu se uita niciodata le emisiuni de cultura si arta (6% se uita zilnic, 21% – de cateva ori pe saptamana)
Intrebare: Sunteti de acord cum ca vizionarea unor programe TV v-a ajutat sa intelegeti mai bine…?
- Problemele sociale cu care se confrunta Romania: 78% – da, 20% – nu
- Situatia coruptiei din Romania: 74% – da, 23% – nu
- Situatia Romaniei ca stat membru UE: 71% – da, 26% – nu
- Situatia economica din Romania: 71% – da, 28% – nu
- Situatia politica internationala: 71% – da, 26% – nu
- Situatia politica din Romania: 68% – da, 29% – nu
Rolul televiziunii, aprecieri referitoare la publicul posturilor:
- 98% cred ca televiziunea ar trebui sa aiba si un rol educativ
- 82% cred ca publicul roman are un nivel de educatie scazut
- 75% cred ca televiziunile sunt dispuse sa difuzeze orice de dragul audientei
- 73% cred ca statul ar trebui sa intervina pentru a opri difuzarea emisiunilor care aduc atingere bunului gust
- 72% cred ca televiziunile din Romania exagereaza orice subiect
- 65% cred ca televiziunile din Romania manipuleaza, nu informeaza (28% nu cred acest lucru, 7% nu raspund)
- 55% cred ca publicul roman doreste sa vada scandaluri la televizor (42% nu sunt de acord cu acest lucru)
- 48% cred ca televiziunile nu au nicio vina pentru ceea ce arata – e o cerere a publicului (47% sunt in dezacord)
- 52% nu sunt de acord ca stirile mondene sunt mai interesante decat politica sau decat alte stiri (44% sunt de acord)
- 79% spun ca nu ii intereseaza viata personala a vedetelor (18% sunt de acord ca sunt interesati)
- 80% spun ca nu ii intereseaza viata personala a politicienilor (17% – da)
Despre CNA:
- 81% dintre respondenti au auzit de CNA, 14% nu au auzit (5% nu raspund)
- Dintre cei care au auzit de CNA: 7% au o parere foarte buna despre acest for, 58% – o parere buna, 20% – parerea proasta, 9% – foarte proasta, 7% – nu stiu/nu raspund
- Dintre cei care au auzit de CNA: 63% nu stiu vreo decizie a CNA, 35% stiu; 42% dintre cei care stiu decizii CNA mentioneaza sanctionarea posturilor TV/radio
- 37% cred ca mass media trebuie lasata sa functioneze in libertate, iar 55% cred ca CNA este o institutie necesara pentru monitorizarea media
- Dintre cei care au auzit de CNA: 54% cred ca sanctiunile date de CNA sunt potrivite, 11% – prea mari, 16% – prea mici, 17% – nu stiu