Business Report: Jeffrey Franks: Romania utilizeaza ineficient gazele, comparativ cu alte tari europene; Cum a fost preluat de lichidator cel mai scump complex de locuinte din Romania; Mugur Isarescu pare sa anunte ceva neobisnuit; Cum economisesti eficient pe timp de criza si nu numai
Autostrazile Romaniei au intrat in prelungiri. Exproprierile greoaie, mutarile de utilitati, descarcarile arheologice si lipsa banilor sunt cauzele care au intarziat finalizarea proiectelor de autostrazi din Romania. Bunaoara, taraganand lucrarile, am reusit performanta sa stam sase ani la 54 de kilometri din autostrada Transilvania sau la mai putin de 20 de kilometri din soseaua de centura a Sibiului. Autostrada care ar fi trebuit sa-i duca pe bucuresteni la Ploiesti si sa preia din traficul infernal de pe DN1 nu poate fi terminata pana la finalul acestui an, desi, potrivit contractului semnat in 2008, pe aceasta autostrada trebuia sa circulam inca din 2010. „Cel tarziu in primavara anului viitor, intreaga autostrada Bucuresti-Ploiesti va fi data in folosinta. Practic, este gata in decembrie, cu exceptia unui pod extrem de important si care, din nefericire, nu va putea fi finalizat. In rest, este gata”, declara, recent, premierul Emil Boc. Acesta este doar cel mai recent exemplu de proiect a carui finalizare a fost amanata de cateva ori, informeaza EVZ.
Cum a fost preluat de lichidator cel mai scump complex de locuinte din Romania. Imaginile cu executorii bancari care pun sechestru pe casele americanilor intrati in incapacitate de plata au facut inconjurul lumii si sunt intiparite in mintea fiecarei persoane aflate in prag de faliment. Romania a fost lovita de unda executarilor mult mai tarziu si la o scara mai redusa, insa unii jucatori din piata imobiliara avertizeaza ca adevaratul val se va declansa abia de anul viitor. Pana acum, bancile locale au reusit sa tina sub control activele toxice din portofoliu, insa evenimentele de pe plan international au schimbat optica creditorilor in ultima perioada. Prabusirea afacerii Asmita Gardens este considerata de multi drept un punct de cotitura in politica pe care bancile o vor adopta fata de aceasta categorie de investitii. Capital a asistat in premiera la „Descalecarea lui Voda” la Asmita Gardens, cum ii place avocatului Remus Borza – administratorul judiciar numit de tribunal, sa numeasca procesul de preluare a societatii declarata insolventa. Integral in Capital.
Sabia deasupra capului: principala strategie de management la Transporturi. Directorii de cale ferata nu isi doresc contracte de management, pe care oricum stiu ca nu le pot respecta. Conducerea firmelor publice se face cu nerespectarea principalelor prevederi legale, anume a Legii societatilor comerciale nr. 31/1990 si a Ordonantei de Urgenta 79/2008, privind adoptarea unor masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici. Scopul celor doua legi este, pe de o parte, separarea activitatii curente a unei companii de stat de managementul acesteia si, pe de alta parte, incurajarea managerilor sa aduca performanta firmelor publice. Potrivit primei legi, directorul unei societati daca face parte din consiliul de administratie, trebuie sa isi suspende contractul de munca cu societatea sa, deoarece nu poate fi in acelasi timp si angajat al societatii si reprezentant al managementului, anunta Romania Libera.
Ne pregatim: O noua autostrada ne va lega de Occident. Noua autostrada Timisoara – Belgrad face parte dintr-un proiect mai amplu: ea ar urma sa lege Timisoara de Belgrad si de aici pana in Italia. Noul proiect de infrastructura apartine de coridorul european XI. Conform proiectului, autostrada ar pleca din Timisoara, prin Varset, Belgrad, Cacak, apoi prin Podgorica si Bar, ajungand deci in Muntenegru, de unde se poate asigura o legatura catre Bari, in Italia. La finalizare, noua autostrada va avea in jur de 660 de kilometri. Teoretic, aproape 100 de kilometri din noul drum se vor gasi pe teritoriul Romaniei, urmand sa asigure legatura intre granita cu Serbia si Timisoara, respectiv cu Coridorul IV European, care include si autostrada Arad – Timisoara. Alti 400 de kilometri vor reprezenta autostrada de pe teritoriul Serbiei, urmand ca in Muntenegru aceasta sa strabata aproximativ 160 de kilometri, scrie Capital.
Mugur Isarescu pare sa anunte ceva neobisnuit. Toate semnalele conduc catre un proces de oprire a finantarii subsidiarelor locale de la bancile-mama („dezintermediere”), care este inerent, a declarat, ieri, Mugur Isarescu, Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), in cadrul conferintei anuale a Asociatiei Analistilor Financiar Bancari din Romania (AAFBR), anuntand: „Bancile care sunt foarte dependente de bancile-mama trebuie sa gaseasca metode alternative de finantare”. Oare, acest comandament este ceva neobisnuit? Oare, atunci cand o companie isi implanteaza un punct de lucru, o filiala, o bransa, o subsidiara intr-un alt teritoriu decat cel de origine, urmareste ca, „pour toujour”, sa-si finanteze noua entitate? Nu este normal ca, de fapt, viseaza sa creeze un nou centru de profit, care sa se autosustina financiar? Pe larg, in Bursa.
Cum economisesti eficient pe timp de criza si nu numai. Plasamentele in produse cu componenta investitionala sunt o solutie pentru a te feri de socurile specifice crizei, mai ales atunci cand randamentul este garantat peste zero. Sa nu pui toate ouale in acelasi cos. Niciodata nu a parut mai plina de invataminte aceasta vorba din popor. Mai ales daca o aplicam propriilor noastre economii. Depozitul bancar nu mai poate fi unica solutie intr-o lume in care bancile centrale fac totul posibil pentru a stimula revigorarea economica prin dobanzi mici. Plasamentele in metale pretioase, in monede straine, in actiuni sau in titluri de stat ar putea fi o varianta numai ca, fara o pregatire economica temeinica si fara sfaturi avizate, riscurile asumate sunt imense. Si atunci, cum faci sa iti diversifici economiile fara a-ti asuma riscuri substantiale? O solutie sunt produsele de economisire cu componenta investitionala (unit linked). Ai cel putin trei mari avantaje, informeaza Capital.
Jeffrey Franks: Romania utilizeaza ineficient gazele, comparativ cu alte tari europene. Tara noastra este, in prezent, unul dintre utilizatorii „ineficienti” ai gazelor, comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana, ne-a declarat Jeffrey Franks, seful misiunii Fondului International Monetar (FMI) in Romania, in cadrul unui interviu. Domnia sa ne-a explicat ca Romania ar trebui sa imbunatateasca eficienta consumului intern ca sa importe mai putine gaze. Tara noastra are posibilitatea sa devina, din importator, exportator net de energie, a mai adaugat Jeffrey Franks. Pentru acest lucru, trebuie ajustate preturile, astfel incat comertul cu energie de la noi sa devina atractiv pentru marile companii internationale si sa le determine sa investeasca in acest domeniu, potrivit domniei sale. Dupa incheierea acordurilor cu FMI, Jeffrey Franks spera ca politicile economice sa fie suficient de puternice, pentru ca Romania sa arate ca este capabila sa depaseasca singura socurile externe. Integral in Bursa.
De ce vor brokerii sa aduca graul pe bursa: Spre deosebire de actiuni, poti sa vorbesti cu oricine despre pretul la paine si despre criza alimentelor. Investitorii de pe Bursa de la Bucuresti (BVB) vor putea paria incepand de maine pe evolutia pretului la paine, dupa ce bursa a introdus la tranzactionare contractul futures cu activ suport pretul, in euro, al unei tone metrice de grau de panificatie produs in Uniunea Europeana. „Este un produs pe care poti sa il vinzi. Poti sa vorbesti cu oricine despre tona de grau, despre viitoarea criza a alimentelor care se prefigureaza. Este un produs care se poate transforma in stire, este ceva ce are priza la masa publica. Nu ma astept la o lichiditate fenomenala in primele luni, dar noi suntem hotarati sa abordam marii producatori de cereale”, a declarat Grigore Chis, directorul general al firmei de intermediere financiara Broker Cluj, firma care va fi market-maker pe derivatele pe grau, relateaza EconomicTimes.ro
Un imperiu agricol din Romania se prabuseste. Firma SC Cer-Oil Srl a depus o cerere de intrare in insolventa pe data de 3 noiembrie la Tribunalul Bucuresti, iar termenul de judecata este stabilit pentru 8 noiembrie 2011. Tribunalul a acceptat cerea firmei, iar administratorul judiciar provizoriu a fost numita Casa de Insolventa Transilvania Filiala Bihor SPRL. Cer-Oil Srl activeaza in domeniul depozitarilor, iar ultimele date disponibile la Ministerul Finantelor arata ca pentru anul 2009, firma a avut o cifra de afaceri neta de 4,17 milioane euro si o pierdere neta de 5,93 milioane euro, in timp ce valoarea datoriilor companiei a fost de 28,8 milioane euro. Tot pe data de 3 noiembrie, si SC Arendt Trans Srl, cu activitati in domeniu fabricarii produselor de morarit, a depus o cerere de intrare in insolventa, al carei termen de judecata este stabilit pentru data de 7 noiembrie 2011, scrie Money.ro
Criza, muma si ciuma: Petrolistii prospera, industria alimentara saraceste. Companiile din industria alimentara risca profituri mai mici sau chiar faliment din cauza continuarii tendintei de scadere a cererii, fenomen survenit si de pe urma scumpirii carburantilor. In acelasi timp, companii din industria petroliera inregistreaza profituri record, desi se confrunta cu aceeasi problema: diminuarea consumului. Industria alimentara este dublu marcata – de cererea precara si de concurenta dura intre producatori si distribuitori – fiind puternic afectata solvabilitatea companiilor din sector. Astfel, in ultimii 3 ani, circa 40% din volumul insolventelor pe rol din Romania au provenit din comertul cu ridicata si distributie si comertul cu amanuntul, in conditiile in care aceste sectoare inregistreaza aproximativ 34% din companiile active la 30 iunie 2011 (310.787 raportat la totalul firmelor active 913.606), se arata intr-un studiu al Coface. Integral pe DailyBusiness.ro