TVR ii raspunde lui Ponta, care a spus ca televiziunea publica este o "catastrofa nationala": 58% dintre romani percep TVR ca pe un post tv care progreseaza si care se modernizeaza
Televiziunea Romana a transmis, miercuri, o reactie la afirmatiile facute de presedintele PSD Victor Ponta, care a declarat marti, intr-un interviu pentru Gandul.info, ca „TVR este o catastrofa nationala, o televiziune de propaganda, o gaura uriasa la bugetul public”. Intr-un comunicat remis HotNews.ro, Televiziunea Romana sustine ca propriile cercetari efectuate in ultimul an „conduc la concluzia ca TVR este un brand cu reputatie si credibil pe piata media”. Potrivit institutiei, un sondaj comandat de TVR si realizat in luna octombrie, pe un esantion reprezentativ national, arata ca „58% dintre romani percep TVR ca pe un post tv care progreseaza si care se modernizeaza”. TVR precizeaza ca rezultatele acestui sondaj vor fi comunicate integral in perioada urmatoare.
„TVR este o catastrofa nationala, ceea ce face doamna Culcer acolo este o televiziune de propaganda. Este o gaura uriasa la bugetul public. TVR ar trebui depolitizata si ar trebuie sa intre intr-un circuit de concurenta cu celelalte televiziuni”, a declarat Victor Ponta intr-un interviu pentru Gandul.info. Acesta si-a mentinut propunerea de eliminare a abonamentului tv. „Cei mai multi romani platesc cablu, de ce sa mai plateasca abonamente? De ce tii sapte opt canale, tot felul de oameni ca sa rezolvi probleme partidului. Fara un audit international pentru TVR si o depolitizare reala, in afara acestor lucruri TVR va muri din cauza doamnei Culcer si a domnului Basescu care nu au inteles ca propaganda intr-o piata libera nu inseamna nimic”.
Comunicatul transmis de Televiziunea Romana
Presedintele PSD Victor Ponta a acordat publicatiei on-line gandul.info un interviu in care face o serie de afirmatii neadevarate legate de situatia financiara si functionarea Televiziunii Romane. Fata de aceste afirmatii, dorim sa facem urmatoarele precizari:
1. Domnul Victor Ponta a declarat ca „TVR acum este o catastrofa nationala din punctul de vedere al unui brand care totusi inseamna ceva”.
Afirmatia domnului Victor Ponta nu se bazeaza pe un studiu care ar putea justifica expresia „catastrofa nationala din punctul de vedere al unui brand”. In consecinta, afirmatia este o speculatie. Dimpotriva, propriile cercetari efectuate in ultimul an conduc la concluzia ca TVR este un brand cu reputatie si credibil pe piata media. Potrivit unui sondaj* comandat de TVR, realizat in octombrie 2011, pe un esantion reprezentativ national, 58% dintre romani percep TVR ca pe un post tv care progreseaza si care se modernizeaza. De asemenea, 45% dintre romani considera ca schimbarile care s-au petrecut in ultimul timp in materie de programe merg intr-o directie buna, aproape dublu fata de cei care considera ca merg intr-o directie gresita.
*Rezultatele sondajului vor fi comunicate integral in perioada urmatoare
2. Domnul Ponta a declarat ca „TVR reprezinta o uriasa gaura la bugetul public, inteleg ca sunt vreo 40 de milioane de euro pierderi numai pe un an”.
* TVR functioneaza in pierdere de cinci ani. Acest lucru a devenit public in fiecare raport de activitate depus la Parlament si a fost subliniat de actuala administratie inca de la preluarea actualului mandat, in 2010.
* Deficitul TVR pe primul semestru al anului 2010 – cand conducerea TVR era asigurata de un manager provenit din randul partidului reprezentat de dl Ponta – era de 77.140 mii lei, (http://www.tvr.ro/files/88875.pdf). In materie de masuri de reducere a cheltuielilor, TVR a facut deja primii pasi (http://intern.tvr.ro/PUB/newsletter/newstvr/update.php?id=9&afiseaza=1). Astfel, deficitul pe semestrul I din 2011 a scazut cu 34% fata de semestrul I 2010, in urma masurilor luate de actualul Consiliu de Administratie.
* Pierderile TVR nu pot fi considerate „gaura la bugetul public” intrucat televiziunea publica este finantata preponderent din taxa TV (78% din bugetul institutiei in 2010), platita direct de populatie, nu prin viramente de la bugetul de stat.
* Subventia primita de la bugetul de stat a fost in anul 2010 de 183.107 mii lei (cf. Raportului de activitate al TVR pe anul 2010), iar Legea 41/1994 prevede cheltuirea acestor sume in scopuri precise, precum utilizarea statiilor de emisie, a radioreleelor si circuitelor video, asigurate de Societatea Nationala de Radiocomunicatii. Costurile acestei operatiuni s-au ridicat in 2010 la 98% din sumele primite de la bugetul de stat.
3. Domnul Ponta a declarat ca sustine in continuare eliminarea taxei TV
* In 2010, taxa TV a reprezentat 78% din veniturile operationale ale TVR. Daca o institutie ramane fara mai mult de trei sferturi din venituri, nicio politica manageriala nu o poate sustine.
* Pe de alta parte, domnia sa stie nu numai ca taxa TV este vitala pentru mentinerea unui serviciu de televiziune aflat in slujba publicului, dar si faptul ca taxa TV din Romania – cea mai mica din UE – este neindexata din 2001, lucru care a erodat constant veniturile TVR. Taxa TV este singura din Romania care nu a fost ajustata cu rata inflatiei in ultimii 10 ani.
* Taxa TV este de sub 11 euro pe an, de cinci ori mai mica decat in Serbia sau Polonia, de exemplu (potrivit ultimelor informatii disponibile, de la EBU).
* Romania, ca tara membra a Uniunii Europene, si-a asumat, prin Tratatul de la Amsterdam, obligatia de a sustine un sistem de televiziune dual: public si privat. Or, desfiintarea taxei ar echivala cu inchiderea televiziunii publice, implicit acest tratat asumat de Romania ar fi incalcat.
* European Broadcasting Union (EBU), cea mai mare asociatie a televiziunilor publice din Europa, din care face parte si TVR, a recomandat Parlamentului Romaniei mentinerea taxei radio-tv, indemnandu-i pe parlamentarii romani fie sa retraga proiectul de lege inaintat in 2010 de partidul din care face parte domnul Ponta, fie sa se opuna acestei „initiative periculoase” (http://www.tvr.ro/articol.php?id=102996).
* Date fiind cele enumerate mai sus, politicienii romani care sustin eliminarea taxei TV ar trebui sa isi asume insasi desfiintarea televiziunii publice, cu toate consecintele aferente, inclusiv cele de imagine a Romaniei la nivelul UE.
4. Domnul Ponta a declarat ca „televiziunea publica ar trebui sa intre intr-un circuit de concurenta cu celelalte televiziuni”
* TVR este deja pe o piata concurentiala, din moment ce participa, in aceleasi conditii, la licitatiile de programe (fotbal, filme, seriale etc) si nu beneficiaza de statut special. Platitorul de taxa are dreptul la continut de calitate (ex. Anatomia lui Grey, Festivalul George Enescu, CM de Fotbal) , prin intermediul TVR.
* Desi TVR functioneaza de facto pe o piata concurentiala, Legea 41/1994 obliga TVR la o strategie de programe si de atragere a audientei diferita de cea a unei televiziuni comerciale.
* TVR functioneaza in baza unei legi organice, care impune o anumita structura de program si nu poate fi concurenta pentru posturile comerciale. Grilele TVR – in conformitate cu art. 3, 4 si 5 din Legea 41 – includ emisiuni culturale, stiintifice, nationale si universale, programe dedicate minoritatilor nationale, precum si valorilor democratice, civice, morale si sportive, emisiuni dedicate partidelor politice reprezentate in Parlament. Aceste programe nu au o misiune comerciala, orientata catre profitabilitate, ci au un rol de informare si educare a opiniei publice.
* Pe de alta parte, tot prin lege, televiziunea publica are restrictii la difuzarea publicitatii, restrictii care nu se regasesc in cazul televiziunilor comerciale (canalele TVR pot difuza maximum 8 minute de publicitate intr-un interval de o ora, iar TVR nu poate intrerupe programele pentru a difuza publicitate. Televiziunile comerciale au dreptul la 12 minute si pot intrerupe programele).
5. Domnul Ponta a propus urmatorul model de functionare a televiziunii publice: „faci (TVR – n.n) mai multe emisiuni care poate nu aduc rating, dar care au un rol educativ, national si eu te sprijin cu niste bani din bugetul public”.
* Televiziunea publica este finantata majoritar din taxa platita direct de populatie, nu prin viramente de la bugetul de stat, ceea ce face ca institutia sa fie una publica, nu de stat.
* Emisiunile cu rol educativ sunt legate de misiunea unei institutii media publice si nu pot fi conditionate de decizia guvernamentala de a acorda o subventie.
* Subventiile de la stat au, in acest moment, o destinatie precisa (vezi pct 1.) si nu pot fi folosite, eventual, pentru productia emisiunilor educative.
* Modelul de finantare multipla a televiziunii publice – care include si taxa TV – se intalneste la majoritatea televiziunilor publice din Europa, membre EBU.
6. Domnul Ponta a declarat: „Cei mai multi dintre romani platesc cablu. De ce sa mai plateasca o taxa pentru TVR?”.
* Ca peste tot in Europa, televiziunea publica din Romania nu primeste bani – precum televiziunile private – din distributia canalelor sale, de la operatorii de cablu. Astfel, prin aceasta afirmatie, domnia sa dezinformeaza opinia publica.
7. Domnul Ponta a declarat ca TVR are nevoie de un audit international.
* Actuala conducere a TVR a demarat deja un proces de audit, realizat de o companie de consultanta elvetiana, agreata de European Broadcasting Union, cea mai mare asociatie a televiziunilor publice din Europa, din care face parte si TVR. Obiectivul final este optimizarea cheltuielilor si a activitatii TVR, per ansamblu.