Estimari ZenithOptimedia: In pofida evolutiei economiei globale, in 2011 nu exista semnalele care anuntau in 2008 inceputul crizei din publicitate
Piata romaneasca de publicitate ar urma sa scada cu aproximativ 4% in 2011, fiind de asteptat o „crestere usoara” la inceputul anului viitor, potrivit celor mai noi estimari ZenithOptimedia/Zenith Media Romania. Reteaua de media estimeaza, pentru piata locala, ca Internetul va ramane singurul mediu ce va inregistra o crestere a publicitatii anul acesta (+25%), in timp ce „TV-ul se aliniaza cu valoarea generala de 4%” a scaderii pietei, publicitatea radio va scadea cu 5%, iar cea in presa scrisa – cu 13%. La nivel global, ZenithOptimedia si-a revizuit, la inceputul acestei saptamani, prognoza privind evolutia pietei de publicitate, estimata acum la 466 de miliarde de dolari (fata de 450 de miliarde de dolari in 2010).
ZenithOptimedia, parte a retelei globale Publicis, arata intr-o informare de presa ca pe plan international „ritmul lent al redresarii economice, imbinat cu cresterea temerilor provocate de dubla lovitura a recesiunii, a determinat cativa dintre advertiseri sa isi ajusteze bugetele planificate pentru sfarsitul anului 2011, fara a exista insa indicii de anulare a campaniilor sau de taiere ferma a bugetelor, aspecte ce semnalau in 2008 inceputul crizei din publicitate. La momentul de fata, totalul consumului din 2011 este preconizat la $ 466 miliarde, fata de $ 450 miliarde in 2010”.
Estimarile ZenithOptimedia pentru piata de publicitate din Romania in 2011- prognoza lunii octombrie:
- evolutia estimata a pietei pentru acest an: -4%
- publicitate TV: -4%
- publicitate in presa scrisa: -13%
- publicitate radio: -5%
- publicitate cinema si OOH: -10%
- publicitate pe Internet: +25%
Miercuri, IAB Romania a dat publicitatii propriile estimari privind piata de publicitate online in primul semestru al acestui an (ce nu include date precise despre investitiile totale in publicitatea prin motoare de cautare sau retele sociale). Conform studiului ROADS al IAB-PwC Romania, in primele sase luni ale anului publicitatea online s-a ridicat la 43,7 milioane de lei. Valoarea este similara celei din primul semestru al anului trecut, cand au fost luate in calcul mai putine website-uri. Vezi detalii aici
In predictiile sale privind piata globala, ZenithOptimedia arata ca dupa ultima sa previziune, livrata in iulie, „pietele financiare au intrat brusc in declin pretutindeni in lume si au continuat de atunci a fi extrem de schimbatoare, indicii bursieri inregistrand procentaje consistente de declin. Cu toate acestea, socurile bursei de valori nu reprezinta niste indicatori in sine ai declinului pietei de publicitate. In general, investitiile in publicitate din pietele in curs de dezvoltare continua sa creasca cu mult mai rapid decat cele dezvoltate, sustinute de cresterea economica mai pronuntata.”
Cele mai noi estimari ZenithOptimedia privind cheltuielile globale de publicitate:
- Aceste cheltuieli vor creste cu 3,6% in 2011, dupa o usoara incetinire a investitiilor spre sfarsitul anului
- Vor creste cu 5,3% in 2012
- Cota din piata globala ce revine pietelor in curs de dezvoltare va creste de la 31% in 2010 la 34,9% in 2013
- Cresterea Europei Centrale si de Est va fi in medie de 10,4% intre 2010-2013
- Internetul ramane segmentul media cu cea mai rapida pondere de crestere la nivel global intre 2010-2013 (14,6% pe an), iar televiziunea va avea contributia cea mai puternica la cresterea bugetelor de publicitate
- Piata va beneficia, anul viitor, de Jocurile Olimpice din Marea Britanie, Campionatul European de Fotbal, alegerile din SUA, de revirimentul Japoniei dupa cutremurul din martie a.c.. Acestea urmeaza sa determine, in ansamblu, un consum aditional global de 7 miliarde de dolari (din care Olimpiada, Campionatul European si prezidentialele din SUA – 6,2 miliarde).
- Internetul va avea cea mai rapida crestere, iar publicitatea online de tip display va avea cea mai mare ascensiune (+17,2% in medie pe an pana in 2013), sustinuta de video online si retele sociale. Televiziunea ramane „principalul pion al publicitatii internationale”