Sofia interzice inmatricularea in Bulgaria a masinilor cu proprietari din alta tara
Parlamentul de la Sofia va adopta in curand anumite amendamente legale care vor face imposibila ca o masina al carei proprietar are domiciliul intr-o alta tara sa continue sa poarte un numar de inmatriculare din Bulgaria, a dezvaluit Borislav Bogoev, vicepresedinte al Comisiei bulgare de supraveghere financiara de la Sofia, relateaza Agerpres.
Reprezentantii sectoarelor de asigurari din Romania si Bulgaria s-au reunit, marti, in capitala bulgara pentru a dezbate problemele actuale transfrontaliere din segmentul auto in cadrul conferintei „Asigurarile auto in Sud-Estul Europei: Solutii pentru probleme transfrontaliere”.
Bogoev a declarat ca, prin modificarile legale, noul proprietar al unui vehicul auto va fi obligat sa-l inmatriculeze la adresa sa de domiciliu in termen de 14 zile dupa achizitionare. Dupa expirarea a doua saptamani de la achizitionare, vechiul numar de inmatriculare a vehiculului isi va pierde valabilitatea. In acest fel nu va mai fi posibil ca vreun roman sa-si cumpere un autoturism din Bulgaria si sa continue sa-l conduca in tara sa fara sa-i schimbe numarul de inmatriculare. Urmeaza sa fie modificat si regimul de emitere a procurilor prin care cetatenii bulgari transfera dreptul de conducere a masinii unei persoane terte, a mai spus oficialul.
Bogoev a adaugat ca, daca vreun autoturism inmatriculat in Bulgaria produce un accident in Romania, despagubirile sunt platite de compania de asigurari din Bulgaria, sau in cazul in care acesta nu are polita de raspundere civila auto – de Fondul de garantare din Bulgaria. In momentul de fata, la acest fond au fost reclamate despagubiri de peste 33 milioane de euro. Este vorba de fapt de scurgerea unor capitaluri nationale din Bulgaria catre Romania, a spus Bogoev.
Reprezentantii sectorului de asigurari din Bulgaria au notat ca cea mai mare problema pentru ei este ca media primelor de despagubire in Romania este mult mai mare fata de cea din Bulgaria. In acelasi timp, pretul politelor de asigurare in Bulgaria este mai mic decat in Romania. O alta problema ar fi ca asiguratorii nu au cum sa faca o evaluare personala a riscului cand este vorba de un sofer roman deoarece nu detin nici un fel de informatii despre persoana respectiva.
Din punctul de vedere al asiguratorilor din Romania, problema cu masinile inmatriculate in Bulgaria este faptul ca ei platesc despagubirile persoanelor afectate de accidentele rutiere, dar apoi isi incaseaza banii cu o mare intarziere.
„Cand eu platesc o despagubire pentru un accident cu autoturism inmatriculat in Bulgaria, imi cer banii de la Fondul de garantare din Romania care la randul sau se adreseaza fondului respectiv din Bulgaria”, a declarat pentru Agerpres, Ionel Dima, vicepresedinte al companiei AVUS Austria. „Problema este ca trebuie sa astept un an pana cand imi primesc banii inapoi”, a precizat Dima. El a mentionat ca biroul din Bucuresti pe care il conduce a platit, dar nu a incasat, aproximativ 500 mii de euro pentru daune provocate de vehicule inmatriculate in Bulgaria.
Fenomenul masinilor inmatriculate in Bulgaria pe drumurile romanesti nu aduce daune numai companiilor de asigurari din cele doua state, ci mai ales sistemelor fiscale ale Romaniei si Bulgariei, a semnalat si Kosta Ciolakov, vicepresedinte al Asociatiei asiguratorilor din Bulgaria.
In majoritatea cazurilor, masinile isi schimba proprietarul printr-un contract de vanzare-cumparare incheiat intre un cetatean bulgar si un cetatean roman. Acest contract ramane insa secret pentru autoritatile romane, fiind folosit numai in Bulgaria. In tara sa, romanul nu conduce autoturismul pe baza acestui contract, ci pe baza unei procuri potrivit careia proprietarul autoturismului ar fi cetateanul bulgar. In acest fel, nici vechiul, nici noul proprietar al masinii nu platesc taxe. Aceasta practica exista din cauza unor notari bulgari care emit asemenea procuri, desi stiu ca autoturismul nu mai apartine vanzatorului.
Comisarul Alexi Stratiev, director al politiei rutiere din Bulgaria, a declarat ca, la inceputul acestui an, politia bulgara a informat autoritatilor romane despre circa 4.000 de masini care sunt achizitionate de romani. In urma cu cateva zile am primit informatii ca doar 500 din acestea masini nu mai au numere de inmatriculare din Bulgaria, a indicat Stratiev. El s-a declarat surprins de faptul ca politia romana nu reactioneaza, desi detine informatii ca celelalte 3.500 de masini nu mai apartin unor cetateni bulgari.
Mona Cucu, din Comisia de supraveghere a asigurarilor, a prezentat date statistice potrivit carora in doar patru ani numarul accidentelor petrecute in Romania cu autoturimse inmatriculate in Bulgaria a crescut de 15 ori: de la 204 in 2006 la 3155 in 2010. In primele sase luni ale anului, numarul acestor accidente este de 1798, Bulgaria situandu-se pe primul loc in aceasta privinta, la mare distanta de Italia, cu 500 de cazuri.