Sari direct la conținut

Spatiul media este impregnat cu stereotipuri sexiste, femeia avand un rol controversat – studiu

HotNews.ro

Spatiul audiovizual este impregnat cu stereotipuri traditionaliste si sexiste, femeia avand un rol controversat, de la gospodina la obiect sexual, potrivit raportului de analiza media al proiectului national ALTFEM – o campanie pentru schimbarea imaginii femeii in societate, prezentat miercuri, transmite Mediafax.

TBWA/ Bucuresti, alaturi de partenerii sai, Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) si ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei (AMP), au prezentat analiza media, care s-a desfasurat in perioada 15 februarie – 15 mai 2011, studiul avand ca paliere de analiza reclame TV, emisiuni TV si presa scrisa.

Studiul, care a fost prezentat de Ionut Codreanu, coordonatorul proiectului din partea AMP, evidentiaza ca doar o treime din femeile invocate de jurnalisti sunt prezentate in calitate de profesionisti sau experti, in restul cazurilor acestea sunt prezentate ca actori sociali care isi dobandesc statutul datorita asocierii cu un barbat puternic sau datorita calitatilor fizice si sexuale.

Totodata, potrivit aceluiasi studiu, lumea barbatilor si cea a femeilor raman divizate din perspectiva profesiilor considerate adecvate pentru unii sau pentru altii. Muncile considerate potrivite pentru femei presupun ingrijire si organizare a caminului si abilitati de a educa si de a creste copii. Muncile considerate potrivite pentru barbati sunt relationate cu puterea de a lua decizii, abilitati tehnice si forta fizica.

De asemenea, barbatii sunt considerati a fi mai buni in pozitii de manager, plecandu-se de la premisa ca iau decizii rapide, isi asuma riscuri si sunt mai putin influentabili si mai rationali, in timp ce femeile in pozitii de conducere sunt aspru judecate atunci cand sunt asociate cu esecul sau incompetenta.

Inclusiv in viata personala, abilitatile par a fi considerate foarte diferite si supuse stereotipurilor: femeile fac cea mai mare parte a treburilor casnice, iar barbatii nu considera ca este de datoria lor sa ajute. Ei se implica in mod special in activitati care presupun abilitati tehnice sau forta fizica superioara.

In ceea ce priveste succesul, validarea acestuia difera in functie de sex. Pentru ca un barbat sa fie considerat de succes, el trebuie sa fie in principal un bun profesionist. In cazul unei femei, validarea succesului este un proces mai complicat, femeia fiind nevoita sa fie in egala masura o buna profesionista, mama, sotie si gospodina.

Studiul mai arata ca barbatii sunt mai numerosi in aparitiile TV decat femeile, disproportia fiind data de emisiunile talk-show, in care accentul cade pe viata profesionala si in care femeile apar foarte rar (12% aparitii femei, 88% aparitii barbati).

Totusi, femeile si barbatii apar in egala masura in emisiunile de divertisment, in care accentul cade pe viata personala a invitatilor sau ale unor terte parti. In perioada analizata au fost identificate aproape 300 de cazuri, in care invitatii sau gazdele emisiunilor TV au emis judecati despre femei sau barbati la baza carora se afla un stereotip, cele mai dese fiind legate de statutul de gospodina al femeii si subordonarea ei fata de barbat.

Pe de alta parte, potrivit studiului, meseriile de prestigiu sunt practicate de barbati. In mare parte, femeile invitate la emisiuni televizate provin din domenii de activitate precum showbiz, divertisment sau modelling.

In publicitate, actiunile personajelor din reclame sunt foarte diferite in functie de sex. Cele mai multe actiuni ale femeilor sunt de natura casnica, activitati zilnice in care ajuta barbatul sau familia, in general, sa se simta mai bine. O alta actiune cu care sunt asociate femeile, in reclame, se refera la ingrijirea corporala. barbatii apar mai curand ca persoane care asteapta sa fie ingrijite, dar si in ipostaza de joc sau in timpul unor activitati in aer liber.

In presa scrisa, disproportia aparitiilor este mult mai mare decat in emisiunile TV, barbatii aparand ca personaje principale in articole, de trei ori mai mult decat femeile. Femeile apar mult mai putin in ziarele generaliste decat in cele tabloide.

In acest context, ALTFEM isi propune imbunatatirea perceptiei asupra femeilor si cresterea gradului de constientizare al expertilor si operatorilor mass-media, partenerilor sociali, autoritatilor publice si al femeilor asupra problematicii egalitatii de sanse si de gen pe piata muncii, prin actiuni menite sa schimbe perceptia acestora asupra rolului profesional si social al femeii.

Cristian Munteanu, Managing Director la TBWA/ Bucuresti, este de parere ca aceste clisee din mass-media sunt totusi confirmate de realitate. „Putem sa pretindem ca imaginea femeii este nemeritata, dar adevarul este ca sterotipurile din media sunt confirmate de realitate”, a declarat el. Totodata, Munteanu a specificat ca ALTFEM nu isi propune sa ii invete pe oameni cum sa gandeasca diferit, ci, mai curand, cum sa ii dezvete de gandrea lor actuala. „Vocatia de gospodina si de mama nu sunt constructe media. Sunt o realitate”, a explicat el.

Pe de alta parte, Irina Sorescu, presedinte executiv al CPE, a vorbit despre pericolele pe care le reprezinta stereotipurile traditionaliste si sexiste adoptate de mass-media. In opinia sa, aceste stereotipuri influenteaza persoanele si le creeaza modele, care, in momentul in care nu pot fi copiate, conduc la frustrari. „Ceea ce vedem in mass-media este ceea ce ne dorim sa facem ca sa fim aplaudati si portretizati”, a mai spus ea.

  • ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei este o organizatie de aparare a drepturilor omului, specializata in drepturile mass-media, antidiscriminare, buna-guvernare, comunicare si cercetare in domeniul mass-media.
  • TBWA/ Bucuresti este biroul local al retelei multinationale TBWA, una dintre cele mai cunoscute si puternice companii de comunicare la nivel global, prezenta in peste 40 de tari. TBWA asigura servicii integrate de comunicare, de la strategie, creatie si productie, la PR si evenimente speciale pentru clienti precum McDonald’s, Mars, Michelin, Henkel, Beko sau adidas.
  • Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate este o organizatie neguvernamentala care, de aproape 10 ani, propune solutii pentru imbunatatirea calitatii, prin integrarea egalitatii de sanse intre femei si barbati in domeniile economic, politic si social prin promovarea egalitatii de gen.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro