Business Report: Cat ne-ar fi costat sa avem 3.200 km de autostrada; Sfaturi practice: cum distrugi un gigant IT; Orasele unde puteti sa traiti bine. Cel mai bine
Cine are de castigat din reducerea taxei auto. Guvernul a aprobat reducerea taxei auto cu pana la 25% si a decis sa returneze banii celor care au platit prea mult pentru inscrierea unei masini dupa 1 iulie 2008. Desi Executivul a decis sa reduca taxa auto cu pana la 25%, aceasta nu se aplica pe principiul poluatorul plateste. Astfel, noua regula ii obliga pe cei care cumpara o masina pentru care nu a fost platita taxa de prima inmatriculare, inainte de 2007, sa o achite. In aceasta categorie mai intra si cel care isi ia o masina noua, scrie EVZ.
Erste trebuie sa convinga un SIF ca sa evite listarea BCR. Erste nu vrea in ruptul capului sa listeze BCR, iar ca sa i se indeplineasca dorinta nu trebuie sa convinga decat una dintre cele cinci SIF-uri, reiese din acordul de amanare semnat in toamna lui 2009 cu cele cinci societati de investitii financiare, dat publicitatii, ieri, de SIF2 Moldova. Listarea BCR la Bursa este prevazuta in contractul de privatizare a bancii, semnat in 2005, insa Erste a obtinut amanarea, printr-o intelegere cu cele cinci SIF-uri care detin cumulat 30% din institutie, informeaza Bursa.
Cat ne-ar fi costat sa avem 3.200 km de autostrada. Nu ar fi fost imposibil! Romania a avut candva peste 3.000 kilometri de autostrada, insa numai pe hartie, in proiectele lui Nicolae Ceausescu, in timp ce in realitate a fost construita numai o zecime, potrivit unui articol postat pe blogul publicatiei britanice The Economist. V-ati intrebat vreodata cati bani ne-ar fi costat sa avem acum pe harta reala, nu pe cea de pe hartie, peste 3.000 de km de autostrada Daca ne raportam la standardele de cost, atunci putem spune ca cei 3.200 de km trasati de Ceausescu in 1967 ar fi costat 18,8 miliarde de euro. Daca in 1990 ne-am fi apucat sa construim autostrazile desenate de comunisti, pana in 2010, ar fi insemnat alocarea a 944 de milioane de euro pe an pentru autostrazi, adica 160 de km de autostrada pe an. Integral in Capital.
Cum incearca noul Cod Fiscal sa ajute firmele sa iasa din criza. Codul Fiscal s-a modificat din nou. Insa, de data aceasta, deciziile luate de Executiv sunt pe placul firmelor, deoarece multe dintre schimbari pun in practica solicitari mai vechi ale mediului de afaceri. Totusi, membrii Guvernului nu au adoptat toate masurile propuse acum mai bine de o saptamana, in cadrul proiectelor de modificare a Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala. Una peste alta, insa, firmele mici si mijlocii au primit vesti bune. Una dintre noutati vizeaza ca acestea sa depuna declaratia unica trimestrial, si nu lunar, cum este in prezent, relateaza EVZ.
Cum s-au pierdut „din greseala” banii UE de autostrazi. Un raport intern al Companiei de Autostrazi releva neregulile grave ale firmei de stat la gestionarea de banii pe care i-a primit gratuit de la UE pentru modernizarea infrastructurii rutiere. Gestionarea sumei de 840 milioane euro – fonduri nerambursabile cuprinse in instrumentul ISPA al Comisiei Europene alocate Romaniei in perioada 2000-2006 pentru modernizarea si reabilitatea drumurilor nationale – a avut loc cu incalcarea crasa a celor mai elementare norme de protejare a banilor publici si de respectare a legislatiei in vigoare, arata un raport intern al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) realizat in iulie 2006. Desi au trecut cinci ani de atunci, raportul este inca de actualitate. Directorul coordonator al fondurilor ISPA la acel moment era Daniela Draghia, actual director general al CNADNR. Majoritatea celor vinovati conform raportului se afla si acum in functii. Lucrari incepute acum zece ani nu s-au terminat nici in prezent, in schimb statul este bun de plata cu 24 de milioane de euro, fata de constructori care dealtfel nici nu au terminat lucrarile, scrie Romania Libera.
Sfaturi practice: cum distrugi un gigant IT. Vrei sa prabusesti o companie uriasa si nu ai nicio idee despre cum ai putea sa faci asta intr-un singur an? „The Wall Street Journal” publica un articol ironic referitor la deciziile luate in ultimul an de catre conducerea Hewlett-Packard (HP), aratand ca acestea au fost una mai proasta decat alta si au dus in final compania in pragul colapsului. Articolul, care reprezinta de fapt bilantul companiei la un an de cand in fruntea sa a fost instalat un nou CEO, Leo Apotheker, are forma unui set de sfaturi pentru un proprietar imaginar care si-ar fi propus sa omoare gigantul IT, informeaza Adevarul.
Orasele unde puteti sa traiti bine. Cel mai bine. Locuitorii orasului australian Melbourne traiesc cel mai bine din lume, potrivit unui clasament semestrial intocmit de Economist Intelligence Unit, filiala a grupului de presa The Economist. La capatul opus se afla orasul Harare din Zimbabwe, transmite 20minutes.ch. In Top 10 mai figureaza alte trei orase australiene. Melbourne a detronat anul acesta orasul Vancouver (Canada), un obisnuit al primelor locuri in ultimii zece ani. Orasul canadian ocupa acum doar locul al treilea, dupa capitala Austriei, Viena. Printre orasele unde se traieste cel mai bine se numara, in afara de Melbourne, alte trei orase australiene: Sydney (locul 6), Perth si Adelaide (ambele pe locul 8). Integral in Capital.
Insula plutitoare fara taxe in coasta Americii. Initiatorul acestei idei este fostul inginer al Google, Patri Friedman. El a spus ca insula, situata in apele internationale, va fi initial locuita de 270 de oameni, dar ca ar putea ajunge sa sustina milioane de oameni in final. Structura va fi destul de departe de tarm pentru a fi exceptata de la jurisdictia americana privind taxele, reglementarile, codurile de constructii, obligatiile de asistenta sociala si restrictiile privind armele, anunta Adevarul.
Un sfert din cei mai bine platiti 100 de directori generali din SUA au castigat in 2010 mai mult decat au platit companiile lor drept impozite pe profit. Un sfert din cei mai bine platiti 100 de directori generali din Statele Unite au castigat anul trecut mai mult decat au platit companiile lor drept impozite pe profit, potrivit unui studiu citat de Reuters. Studiul a mai constatat ca multe dintre aceste companii au cheltuit mai mult pentru activitati de lobby decat cu impozitele. Raportul Institutului pentru Studii Politice din Washington a atins un subiect sensibil, intr-o perioada in care congressmenii trebuie sa ia decizii dificile pentru reducerea datoriilor nationale, relateaza Gandul.
Dupa ce ne-au luat turistii, bulgarii vor acum sa ne „fure” banii din banci, oferind dobanzi duble. Perioada in care bancile din Romania ofereau cele mai bune dobanzi din UE la depozitele in euro a apus. Locul lor pare sa fi fost luat de institutiile de credit din tara vecina, Bulgaria, acolo unde dobanzile sunt si de doua ori mai mari decat in alte state membre ale UE, taxele mai mici, iar accesul la serviciile specifice cu nimic mai dificil decat in Romania. „Persoanele straine care vor sa devina clientii nostri nu trebuie sa faca nimic special fata de bulgari. Este de ajuns un buletin de identitate, un pasaport sau un carnet de conducere pentru a deschide un depozit”, ne-au explicat reprezentantii Bulbank, cea mai mare banca din Bulgaria, avand ca actionar majoritar Unicredit, scrie Capital.
Guvernul intra in toamna cu temele FMI nefacute. Dintre masurile convenite cu Fondul Monetar International (FMI) care trebuiau bifate la 1 septembrie, doar infiintarea Autoritatii Metropolitane de Tranzit si, bineinteles, majorarea tarifelor de calatorie cu trenul si cu metroul au fost realizate. Iata ce ar mai fi fost de realizat pana astazi: * Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale trebuia sa-si plateasca datoriile catre furnizorii privati (arieratele), estimate la 737 de milioane de lei * CFR SA trebuia sa inchida 1.000 de kilometri de cale ferata. * Compania Interventii Feroviare SA trebuia sa-si reduca personalul cu 30 de posturi, Electrificare SA trebuie – cu 110 posturi, iar Telecomunicatii CFR SA – cu 100 de posturi. Integral in Adevarul.