Sari direct la conținut

VIDEO Jeffrey Franks, FMI: S-ar putea crea spatiu pentru o modesta majorare a salariilor din sectorul public in lunile ce urmeaza. Oficiali ai Fondului vorbesc despre o crestere salariala cu 5%

HotNews.ro

Jeffrey Franks, seful misiunii FMI in Romania, a declarat ca activitatea economica se revigoreaza treptat si se asteapta la o crestere economica de 1,5% in 2011, sustinuta de exporturi, agricultura. In opinia oficialului FMI, cele mai mari provocari carora trebuie sa le faca fata autoritatile pentru o crestere economica durabila sunt finantarea sistemului sanitar, eliminarea arieratelor, investitiile publice si reforma intreprinderilor de stat. El a mai spus ca „eforturile continue” de rationalizare a numarului de angajati din sectorul public ar putea crea spatiu pentru o modesta majorare a salariilor bugetarilor in lunile urmatoare.

Vezi cele mai importante declaratii ale reprezentantilor CE si FMI:

Istvan Szekely

  • Esenta acestui program este ca Romania se finanteaza acum de pe piata si lucram la politici care sa ii permita sa se imprumute la rate favorabile
  • Am analizat reformele si evaluarea este ca programul e pe traiectoria stabilita.
  • Ne asteptam ca cresterea economica sa fie de 1,5% in acest an, accelerandu-se pana la 3,5-4% in 2012. Inflatia se reduce mai rapid decat am estimat initial. deficitul de cont curent este in jur de 1,5% din PIB
  • Executia bugetara este pe traiectoria stabilita, pentru a se indeplini tinta de 4,4% deficit cash la finele anului
  • Sectorul bancar se mentine bine capitalizat si lichid.
  • Cel mai important pentru credibilitatea programului este ca bugetul sa fie transmis Pralamentului, care sa asigure indeplinirea deficitului de 3% ESA. Pentru a asigura acest lucru trebuie, in primul rand, sa stopam acumularea de arierate in sistemul sanitar.
  • Celalalt lucru este de a stopa acumularea pierderilor la intreprinderile de stat
  • Daca realizam acest lucru, presiunea pe partea de cheltuieli va fi eliminata
  • Trebuie sa facem tot ce este posibil pentru a urgenta tragerea de fonduri UE. Ultimele cifre arata ca 3,5% din banii disponibili au fost platiti. Problemele sunt in implementarea proiectelor si licitatii publice
  • Daca proiectele nu sunt implementate corect, Romania nu va primi banii
  • E un an exceptional de bun din punct de vedere agricol si in indicele preturilor de consum intra produse agricole. Trebuie sa vedem pana la sfarsit cum va fi acest an agricol

Jeffrey Franks

  • Progresele au fost bune. Toate criteriile de performanta au fost indeplinite
  • Am ajuns si la un acord pentru lucrurile care trebuie facute in continuare
  • Activitatea economica se revigoreaza treptat si anticipam o crestere economica de 1,5% in 2011, sustinuta de exporturi, de un an agricol bun si reluarea graduala a cererii interne
  • In 2012 cresterea economica va continua trendul ascendent ajungand la 3,5%-4%
  • Exista riscuri semnificative sa fie mai redusa datorita mediului international si a dificultatilor legate de absorbtia fondurilor UE. Va fi importante mentinere unor politici prudente
  • Inflatia a inceput sa scada si ne asteptam ca aceast trend sa continue in lunile urmatoare, pe fondul unei recolte bune inregistate de Romania
  • Pe plan fiscal, rezultatele au fost incurajatoare, eforturile extraodrinare facute de autoritati isi arata roadele. Tinta de deficit a primului semestru a fost atinsa cu o marja lejera si suntem pe traiectoria cea buna pentru a atinge tinta pentru 2011
  • Veniturile fiscale fiiind in concordanta cu cele anticipata, in vreme ce cheltuielile au fost mentinute sub control, mai ales datorita eforturilor continue de rationalizare a numarului de angajati din sectorul public. Acest lucru ar putea crea spatiu pentru o modesta majorare a salariilor din sectorul public in lunile ce urmeaza
  • Ajustarea fiscala a creat baza pentru stabilitatea si cresterea economica viitoare
  • Este important sa se asigure continuarea disciplinei fiscale, mai ales in momentul in care pietele financiare sunt marcate de incertitudine, cand riscurle de contagiune sunt mai mari.
  • Am lucrat impreuna cu autoritatile la schitarea parametrilor unui buget pe 20112 care sa aiba ca obiectiv un deficit de 3% din PIB si ne asteptam ca in lunile ce urmeaza sa convenim asupra detaliilor bugetului
  • Prima provocare se regaseste in sistemul sanitar. Din pacte, sistemul este destul de bolnav. Cererile din sistem sunt mult mai mari decat resursele, ceea ce slabeste foarte tare sanatatea financiara a sistemulu. Totodata, aceste resurse putine sunt adesea ineficient cheltuite, privandu-i pe cei mai nevoiasi. Desi Guvernul a inceput sa ia unele masuri pentru a reduce ineficientele, acestea nu au fost suficiente pentru a stabiliza scurgerea de resurse. Pentru stopa aceasta hemoragie va fi nevoie de eforturi mai cuprinzatoare
  • O regandire fundamentala a serviciilor publice si a finantarii din sectorul sanitar va fi esentiala pentru a se decide care va fi nivelul serviciilor pe care sistemul public de sanatate isi permite sa le ofere si rolul pe care l-ar putea juca o asigurare privata care sa acopere serviciile si medicamentele care nu sunt acoperite de asigurarea de baza oferite de stat.
  • In lunile urmatoare, Guvernul va elabora o propunere de reforma definitiva, pana atunci urmand a fi luate unele masuri urgente care sa asigure achitarea facturilor si furnizarea de servicii celor ce au nevoie
  • O alta provocare este eliminarea arieratelor, problema ce continua sa apara. Autoritatile au eliminat aproape total arieratele bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale ai au realizat o inventariere a facturilor neplatite la nivelul autoritatilor locale, autoritatilor autofinantate si intreprinderilor de stat. Acest exercitiu a aratat ca numai intreprinderile de stat de la nivel central au arierare de 20 miliarde de lei. Arieratele intreprinderilor de stat de la nivel local sunt si ele considerabile. Aceastea reprezinta o frana majora in calea cresterii pentru ca firmele care datoreaza aceste facturi nu au bani de investitii, la fel cum nu au nici cele carora le datoreaza.
  • Guvernul a facut progrese in conceperea unor modalitati de reducere a arieratelor, astfel incat risipa de chelturieli sa se reduca si resursele sa fie diretinate catre cei care au cea mai mare nevoie de servicii
  • Majorarea cheltuielilor cu investitiile publice – obiectivul primar trebuie sa fie absorbtia fondurilor UE. Absorbirea macar a unei parti ar reprezenta un stimul extraordinar a activitatii economice, iar infrastructura astfel realizata ar contribui multi ani la cresterea economica
  • Pentru a elimina obstacolele din calea absorbtiei trebuie sa ne concentram pe gestionarea corecta a proiectelor. Exista o anumita ameliorare in contractarea proiectelor eligibile, dar absorbia efectiva continua sa fie dezamagitoare
  • Cea mai dificila provocare este de a implementa reforme profunde la nivelul intreprinderi de stat. Este nevoie de o infuzie de capital si de management pentru revigorarea acestora. Aceasta este esentiala in sectoarele generatoare de crestere, precum energie si transporturi. Trebuie ca aceste companii sa fie suficient de atractive prin asigurarea unor preturi corespunzatoare si acordarea posibilitatii sectorului privat de a detine pachete majoritare
  • A continua sa pastrezi in proprietatea statului companii ineficient administrate dauneaza companiilor si cetatenilor statului pentru ca ele nu contribuie la buget cu partea care le revine. Guvernul s-a angajat sa aduca directori independenti, iar aceasta activitate va continua in lunile urmatoare. Ei isi vor ocupa posturile in 2012
  • Trebuie sa ne asiguram urgent ca toate contractele companiilor de stat din domeniul electricitatii sunt deschise si transparente
  • Sectorul bancar a facut fata cu bine crizei. Exista insa o neliniste legate de posibile efecte propagate dinspre turbulentele financiare din regiune. Banca Nationala isi mentine vigilenta in rolul sau de autoritate de supraveghere si este gata sa protejeze sectorul financiar daca va fi nevoie
  • Am discutat pentru mentinerea rezervelor statului la un nivel bun in trezoreria statului si a BNR.
  • In programul initial am prevazut ca, desi vrem sa mentinem cotele de impunere, o sa oferim asistenta tehnica pentru optimizarea sistemului fiscal, care sa colecteze mai multi bani la cote mai mici. Este un proces care va dura cativa ani. Procesul de imbunatatirea a colectarii va dura
  • Guvernul are o anvelopa bughetara si este la latitudinea sa cum vrea sa aloce aceste resurse: reducerea contributiilor, marirea salariilor. Guvernul trebuie sa aloce acesti bani celor mai importante domenii. Trebuie sa fim realisti si sa spunem ca este un spatiu limitat
  • Trebuie sa recunostem ca sistemul sanitar nu are nici acum suficiente fonduri si reducerea contributiilor de sanatate va agrava aceste probleme
  • E decizia Guvernului in ceea ce priveste Economatele. Ni s-a spus ca e ceva care nu costa resurse bugetare. Guvernul e binevenit sa faca eforturi in sensul acestea, dar atat timp cat nu exista implicatii bugetare. Nu suntem nici pentru, nici contra
  • Planul pentru subventiile la intretinere e sa indepartam aceasta subventie generala si sa ne indreptam catre cei care sunt mai saraci. Trebuie sa concentram resursele limitate ale statului catre cei care au cea mai mare nevoie
  • Guvernul a dezvoltat un sistem la gaze prin care sa fie doua preturi. Preturile pentru populatie nu vor fi modificate in prima faza, insa vrem ca incet-incat sa ajungem la un pret corect
  • Crestere salariala modesta pentru sectorul public. Ar fi neintelept sa facem o promisiune in ceea ce priveste salariile pana nu vedem cum evolueaza licrurile pentru a sti daca avem spatiu destul
  • Cresterea economica pentru 2011 este sub potential, iar cea din 2012 este aproape de potentialul la care ne gandeam. Rata somajului a crescut si vedem ca constructiile incep sa isi revina. Industria creste de ceva timp. Unele domenii simt imbunatatiri substantiale, iar la altele abia acum incepe. Anticipez ca oamenii vor putea in urmatoarele luni sa simta cresterea
  • In ceea ce priveste persoanele care vor fi numite in fruntea companiilor de stat, procesul pe care l-am convenit e ca vor selecta companii de HR recunoscute international si acestea vor selectat oamenii. Inca discutam despre companiile care vor fi incluse pe aceasta lista. Propunerea noastra este ca cele mai mari companii de energie si transport sa fie incluse pentru management privat. Acolo unde se vor vinde pachetele majoritare, probabil ca noul proprietar va schimba managementul. Vorbim de 15 companii
  • Ne asteptam la o inflatie inrte 5% si 5,5% la finele anului. BNR este ferm convinsa sa reduca inflatia in 2012

Vezi mai jos fragmente din declaratia lui Jeffrey Franks:

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/player’; if(typeof flowplayer == ‘undefined’) { document.write(”); document.write(”); } var domain = document.domain; var domain_split = domain.split(‘.’); var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1]; document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayer_max/4c71e02496e94c764ada32c990cdc557/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”)); content channel

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/player’; if(typeof flowplayer == ‘undefined’) { document.write(”); document.write(”); } var domain = document.domain; var domain_split = domain.split(‘.’); var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1]; document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayer_max/9877ddd394ebba571e567f08a1f9255e/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”)); content channel

HotNews.ro a prezentat LIVE TEXT cele mai importante declaratii ale reprezentantilor institutiilor internationale.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro