Sari direct la conținut

Piata de publicitate: Revenirea pe crestere este asteptata in 2012. Cheltuielile vor scadea temperat, cu circa 3%, in 2011 – Initiative Media

HotNews.ro

Cheltuielile de publicitate ar urma sa scada si anul acesta in Romania, dar mai temperat, potrivit celor mai noi estimari ale agentiei Initiative, care a publicat, joi, raportul Media Fact Book 2011. Acesta estimeaza ca pana la sfarsitul anului cheltuielile nete totale de publicitate vor atinge 306 milioane de euro, cu 3% mai putin fata de 2010 (316 milioane euro), piata de publicitate TV urmand sa scada usor sub pragul de 200 de milioane de euro. Initiative apreciaza ca anul viitor piata de publicitate va reveni pe crestere.

Potrivit Media Fact Book 2011, Internetul ramane singurul mediu care inregistreaza o crestere a bugetelor de publicitate atrase, urmand sa atinga 34 de milioane de euro anul acesta – dupa cum a estimat agentia si in raportul Digital Fact Book, publicat saptamana trecuta. Initiative apreciaza ca anul trecut Internetul a egalat printul din punct de vedere al investitiilor de publicitate atrase (26 de milioane de euro) si urmeaza sa il depaseasca in cursul acestui an.

Tot in 2011 va depasi si publicitatea outdoor, ajungand al doilea mediu din punct de vedere al cheltuielilor de publicitate, dupa TV.

Estimari Initiative Media – 2011 vs. 2010:

  • Cheltuieli nete totale: 306 milioane euro, in scadere de la 316 milioane euro
  • TV: 198 milioane euro, in scadere de la 209 milioane euro
  • Print: 24 milioane euro, in scadere de la 26 milioane euro
  • Radio: 20 milioane euro, in scadere de la 21 milioane euro
  • Outdoor: 30 milioane euro, in scadere de la 33 milioane euro
  • Internet: 34 milioane euro, in crestere de la 26 milioane euro

Intr-un argument publicat in deschiderea raportului Media Fact Book 2011, Lucian Croitoru (BNR) este citat spunand ca „semnele unui reviriment economic sustenabil se manifesta deja. Rate pozitive de crestere in ultimul trimestru din 2010 si primul trimestru din 2011 sugereaza ca perioada de recesiune s-a incheiat. (…) O incredere mai mare in randul consumatorilor si in randul investitorilor straini vor sustine deopotriva consumul intern si investitiile.” Apeland la argumentele lui Lucian Croitoru, reprezentantii Initiative Media au aratat ca in 2012 piata de publicitate este asteptata sa revina pe crestere, cu atat mai mult cu cat anul viitor va fi si un an electoral.

Directorul agentiei, Steve Dallas, a aratat ca in prezent pe piata exista inca un nivel de relativa nesiguranta, insa mult mai scazut decat in urma cu un an, avand in vedere ca multi clienti de publicitate au luat masuri pentru a-si adapta performanta de business la noile conditii economice.

Ce mai arata, intre altele, raportul Media Fact Book 2011:

Cota de piata a TV-ului a crescut de la 64,3% in 2009 la 66,2% in 2010 (probabil cea mai mare cota de piata din ultimii opt-noua ani, potrivit lui Steve Dallas). Cota de Piata a OOH a scazut in 2010 la 10,6%, cea a Internetului a crescut de la 5,6% la 8,3%, in timp ce radioul si presa scrisa au inregistrat scaderi (pana la 6,7%, respectiv 8,2%) in 2010.

Top 10 categorii de investitori in publicitate (dupa bugete rate-card) in 2010 – dominat de producatorii din sectorul FMCG (produse de larg consum):

1. Medical&Optical

2. Mobile products

3. Milk products

4. Laundry products

5. Hygienics

6. Hair care

7. Other sugar, confectionaries, honey

8. Banking&insurance services

9. Cosmetics

10. Household cleaners

Top 10 clienti de publicitate – 2010 (dupa bugete rate-card):

1. Procter&Gamble

2. Kraft Foods

3. Reckitt Benckiser

4. Orange

5. Henkel

6. Vodafone

7. Unilever

8. Danone

9. Cosmote

10. Ferrero

Top 10 branduri – 2010 (bugete rate-card):

1. Orange

2. Vodafone

3. Danone

4. Cosmote

5. Kinder

6. Jacobs

7. Adevarul

8. Ariel

9. Nurofen

10. Nivea

Predictii pentru 2011:

  • TV va inregistra o scadere (-6%), Internetul va fi singurul mediu cu o crestere semnificativa a volumelor nete (+30%)
  • Vor continua sa scada Outdoor-ul (-10%), printul (-8%), radioul (-5%), dar mult mai incet decat in 2010
  • Este de asteptat ca TV-ul sa inregistreze o scadere usoara a cotei sale, pana la 65%
  • In primul trimestru, categoria de produse „Medical&Optical” s-a mentinut pe primul loc in randul categoriilor de publicitate. P&G s-a mentinut pe primul loc in randul clientilor de publicitate, urmat de Kraft si Reckitt benckiser. Brandul cel mai promovat a fost Orange.

Raportul poate fi descarcat aici

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro