Sari direct la conținut

Legea privind stimularea energiei regenerabile nu se aplica nici dupa aproape trei ani de la aparitie, dar se modifica pentru a doua oara

HotNews.ro

Legea 220/2008 privind stimularea investitiilor in sectorul energiei regenerabile va fi modificata pentru a doua oara. Paradoxul este ca autoritatile nu au reusit nici pana acum sa elaboreze normele de aplicare ale legii, desi aceasta a fost publicata in Monitorul Oficial in 2008. Nu au reusit nici macar sa notifice la Comisia Europeana schema de sprijin prevazuta in Legea 220/2008. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea legii, motivand ca trebuie respectate „exigentele Comisiei Europene care au rezultat din dialogul cu autoritatile romane si pentru a obtine cat mai repede autorizarea schemei”.

Legislatia a mai fost modifica si anul trecut prin Legea 139.

Potrivit legii, producatorii de energie regenerabila vor primi un sprijin sub forma de certificate verzi (CV) in functie de tehnologia folosita. Insa, stimulentele acordate pentru investitiile in energia verde vor fi suportate de toti consumatorii de electricitate. Furnizorii sunt obligati, prin lege, sa cumpere aceste certificate verzi care mai departe se regasesc in pretul la consumatorul final. „Tranzactionarea certificatelor verzi este independenta de tranzactionarea energiei electrice, care se realizeaza prin mecanisme de piata, pe piata de energie electrica. Prin aceasta schema de sprijin consumatorii finali suporta, prin pretul majorat al energiei electrice, acoperirea costurilor suplimentare de productie ale producatorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie„, se arata in nota de fundamentare a proiectului de OUG supus dezbaterii publice de ANRE.

Principalele modificari preconizate

  • Angajamentul autoritatilor romane de a monitoriza schema de sprijin si, in cazul in care constata supracompensarea (cresterea ratelor de rentabilitate obtenabile de  investitori  cu 10% fata de  cele  prezentate  in cadrul  calculelor de autorizare la  Comisia  Europeana), sa ia masuri pentru reducerea numarului de certificate verzi acordate;
  • definirea unui mecanism de tratare a posibilului cumul de ajutoare si prin reducerea  numarului de certificate verzi pentru beneficiarii cumulului  mentinand Valoarea constanta  pentru  rata  de  rentabilitate prezentata  in cadrul  calculelor   de  autorizare la  Comisia  Europeana, astfel incat sa se evite supracompensarea  beneficiarilor ;
  • Necesitatea diferentierii acordarii  numarului  de  certificate verzi  in  cazul  biomasei avand  in vedere diversitatea tehnologiilor si a materiei prime, care conduc la costuri  diferite  de  producere  a energiei  electrice;
  • Reducerea  numarului de certificate verzi in cazul  unor tehnologii intrucat in cazul acestora datele de proiect existente la ANRE au aratat ca numarul de CV precizat in lege conduce la supracompensare: cu 1 CV in  cazul tehnologiilor bazate pe biomasa, biogaz si biolichide cu  exceptia  biomasei  rezultata  din  culturi  energetice; cu 2 CV in cazul tehnologiilor bazate pe fermentarea deseurilor si namolurilor rezultate din apele uzate;
  • Definirea centralei electrice multicombustibil pentru a se preciza acordarea de CV doar in  cazul  in care centrala electrica produce energie electrica folosind surse regenerabile si conventionale de energie, care se utilizeaza in instalatii de ardere/cazane separate sau in aceeasi instalatie de ardere daca continutul energetic al combustibilului conventional utilizat nu depaseste10%  din  continutul  energetic total;
  • Precizarea acordarii de CV pentru centrale second-hand bazate pe surse eoliene intrucat nu au fost disponibile date pentru alte tehnologii;
  • definirea in lege a mecanismului de supracompensare;
  • Includerea in lege a unor sanctiuni in cazul incalcarii de catre operatorii economici a obligatiilor legale;
  • Introducerea  obligatiei pentru certificarea biomasei  pe  baza unor unor criterii de durabilitate avand in vedere ca in conformitate cu definitia din Directiva 2009/28/CE preluata si in Legea nr. 139/2010 privind modificarea si completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, biomasa reprezinta- fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor si reziduurilor de origine biologica din agricultura (inclusiv substante vegetale si animale), silvicultura si industriile conexe, inclusiv pescuitul si acvacultura, precum si fractiunea biodegradabila a deseurilor industriale si municipale, codificate conform prevederilor legale;  in  acest  fel  se  reduce  riscul aparitiei fraudelor, in sensul arderii altor tipuri de combusibili si declararii acestora ca fiind biomasa, ceea ce ar conduce in final la obtinerea de certificate verzi necuvenite.

Investitorii din sectorul energiei regenerabile nu vor primi prea curand mult asteptatele stimulentele prevazute in Legea 220/2008. Ultimul termen pentru trimiterea notificarii la Comisia Europeana a fost sfarsitul lui aprilie. Potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, termenul a fost amanat pentru inceputul lui iunie. Insa, aceste intarzieri ar putea „impinge” aplicarea legii pana in toamna. Daca pentru investitori, aceste tergiversari inseamna vesti proaste, pentru consumatori inseamna o amanare a platii contributiei pentru energia regenerabila.

Autoritatile romane au spus in mai multe randuri ca notificarea nu a fost trimisa pana acum din cauza cauza preocuparii intense a Comisiei Europene de a nu exista masuri excesive de sprijin. Dupa doi ani de discutii, corespondenta intensa dintre Bucuresti si Bruxelles s-a materializat intr-o invitatie din partea Comisiei Europene. Aceasta a fost facuta in urma cu trei luni.

Cu toate acestea, autoritatile romane sustin ca inca au mai avut de lamurite unele lucruri, mai ales cele legate de supracompensare. Inca trebuie lamurit daca investitorii care au beneficiat de fonduri europene pot primi si certificate verzi.

Aceste intarzieri provoaca neliniste in randul investitorilor din domeniul energiei regenerabile, aratand ca nu este exclus sa caute oportunitati in alte state. In plus, actorii de pe piata regenerabilelor se tem ca oficialii de la Comisie vor cere Romaniei sa reduca beneficiile catre producatorii pentru a evita supracompensarea.

Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita la investitii.Avem perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (…)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie”, a declarat Jean Valvis, co-presedinte al grupului de lucru pentru Energie al CIS. Acesta a precizat ca nu poate admite nici cea mai mica reducere a stimulentelor deoarece nu o permit planurile sale de investitii.

Ce prevede Legea in forma actuala

Anul trecut a fost aprobata Legea 139 privind modificarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Actul normativ creaza cadrul legal de respectare a angajamentului din 2007, respectiv procentul de energie produsa din surse regenerabile din totalul energiei consumate in 2020.

Potrivit noii legi, producatorii de energie regenerabila vor beneficia de certificate verzi in felul urmator:

* Pentru energia produsa in centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW: 3 certificate pentru fiecare MWh produs si livrat daca centralele sunt noi si 2 certificate pentru fiecare MWh daca centralele sunt retehnologizate

* Doua certificate pana in 2017 si un certificat din 2018 pentru fiecare MWh produs si livrat de producatorii de energie eoliana

* Trei certificate pentru fiecare MWh produs si livrat din energie din biomasa, biogaz si sursa geotermala

* Sase certificate pentru fiecare MWH produs si livrat din energie solara

  • Potrivit legii, furnizorii erau obligati sa achizitioneze in 2010 certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in acest an, urmand ca ponderea sa creasca la 20% in 2020. Insa, legea nu a putut fi aplicata in lipsa legislatiei secundare. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.

* Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie in consumul final brut de energie electrica in perspectiva anilor 2010, 2015 si 2020 este de 33%, 35% si, respectiv, 38%.

* Cotele anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2010-2020 sunt urmatoarele: 2010-8,3%; 2011-10%; 2012-12%; 2013-14%; 2014-15%; 2015-16%; 2016-17%; 2017- 18%; 2018-19%; 2019-19,5%; 2020-20%.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro