De ce a ales Renault Marocul si nu Romania pentru viitoarea uzina Dacia
Uzina Dacia de la Mioveni si-a atins capacitatea maxima de productie, iar viitoarele modele Dacia vor fi construite in Maroc unde productia va ajunge la fel de mare ca in Romania. Renault va investi circa un miliard de euro in nordul Africii, iar compania spune ca a ales Marocul si nu extinderea in Romania fiindca guvernul tarii africane a oferit conditii bune, mana de lucru este mai ieftina, iar porturile europene sunt mult mai aproape. Renault a decis acum trei ani sa faca o mare uzina la Tanger, iar acum nu ne ramane decat sa ne intrebam de ce a pierdut Romania investitia sau de ce a castigat-o Marocul.
Marocul „a oferit conditii foarte bune”, revoltele din nordul Africii nu au efecte negative asupra Renault
„Uzina de la Pitesti este la capacitate maxima, insa la Tanger vor fi construite doua noi modele de anul viitor. De ce Tanger? Pentru ca Renault are nevoie de o noua capacitate de productie foarte competitiva si am ales Tanger acum trei ani pentru ca am avut conditii foarte bune, un climat politic care ne-a ajutat, sustinere din partea autoritatilor, o mana de lucru mai ieftina si o situatie logistica buna”, a spus intr-o discutie cu presa romana la Geneva, Jacques Chauvet, seful regiunii EuroMed la Renault.
El spune ca evenimentele politice din Africa de Nord nu pun in pericol inceperea productiei la Tanger, lucru care se va intampla peste circa un an, iar in Algeria si Tunisia activitatile comerciale se desfasoara ca si pana acum. „Ne-am luat masuri speciale de reducere a nivelului stocurilor si creantelor, in Tunisia importatorul are o acrtivitate normala, in Algeria numarul comenzilor nu a scazut.” Algeria si Maroc sunt in prezent in top 10 cele mai bune piete pentru Dacia, cu vanzari care anul trecut au depasit 15.000 de unitati in fiecare din cele doua state.
Marocul devine esential pentru Dacia, insa „Romania ramane a doua tara ca importanta pentru Renault
Din primele luni ale lui 2012 Dacia va incepe la Tanger productia a doua modele: un monovolum si un vehicul comercial. Initial, productia anuala va fi de 150.000 masini, insa daca va exista cerere sunt planuri clare ca productia sa ajunga la 350.000 de unitati in cinci ani. Consecintele dezvoltarii uzinei marocane se vor vedea si asupra sit-ului de la Mioveni unde, spre exemplu, va inceta la anul productia Logan VAN, fiindca oricum in Maroc va fi construita o utilitara mai moderna.
Viitorul ne va arata in ce fel vor fi afectate activitatile din Romania
Intrebat ce ar fi trebuit sa faca guvernul roman pentru a castiga investitia acordata Marocului, seful regiunii EuroMed a spus ca nu s-a pus problema alegerii intre Marioc si Romania si a adaugat ca tara noastra e a doua ca importanta pentru Renault. „Cand am decis sa facem fabrica din Tanger a fost pur si simplu un raspuns la o cerere a guvernului marocan care vrea ca industria auto sa fie o prioritate pentru economia locala, iar pozitionarea Marocului in apropierea porturilor si mana de lucru ieftina ne-a facut sa alegem Tangerul”, spune Chauvet care precizeaza ca totusi, Romania ramane zona prioritara pentru grup.
Intrebat de ce spusele sale se contrazic intr-un fel cu cele ale lui Gerard Detourbet, sef al programului Entry, care sustinea ca Renault a trebuit sa aleaga intre Romania si Maroc, Chauvet a spus: „De fiecare data cand initiem un proiect industrial, punem in discutie si nivelul de localizare si Tanger ofera conditii de implementare foarte favorabile noua”, precizeaza oficialul Renault. „Nu se pune problema sa fiu suparat pe Romania, v-am spus ca e a doua tara ca importanta pentru Renault”, a raspuns oficialul Renault la o alta intrebare.
Tot in Maroc, la Casablanca, unde sunt produse din 2005 modele Dacia, va fi mutata o parte din productia Sandero de la Mioveni, astfel incat la uzina romaneasca sa fie mai mult loc pentru cresterea productiei Duster. La uzina marocana se va trece la o productie in trei schimburi din aceasta primavara.
Deja a trecut mult timp de cand Renault a ales Marocul, si nu Romania, pentru constructia uzinei Dacia. E tardiv sa ne intrebam ce ar fi fost daca marea uzina ar fi fost construita la noi si greu de aflat in detaliu motivele pentru care investitia nu s-a facut in Romania.
Ramane de vazut in ce mod va afecta atingerea capacitatii maxime la Mioveni operatiunile si investitiile Renault pe viitor. Momentan Dacia face angajari, creste si numarul de oameni de la centrul tehnic RTR, iar Renault spune ca isi continua investitiile, dar lucrurile ar putea sta altfel cand uzina marocana va „prinde” viteza. E de inteles ca un proiect de calibru precum cel din Tanger poate starni ingrijorari in tara, dar lucrurile vor fi mai clare cand vom fi mult mai aproape de momentul inceperii productiei in Africa.
La uzina de la Mioveni sunt 15.000 de angajati, grupul Renault are in total aproape 18.000 de angajati in tara, iar la producatorii de componente care lucreaza pentru el sunt peste 50.000 de angajati.