VIDEO Evolutie, nu revolutie. De ce Apple ar putea pierde batalia cu Google
Steve Jobs, CEO Apple si echivalentul unui rock-star in domeniul tehnologiei, spunea ieri in timpul conferintei de lansare ca anul 2010 a fost “anul iPad-ului”, iar anul 2011 va fi “al imitatorilor”. iPad 2 este o evolutie aproape liniara fata de primul model. Google Android 3.0 este in schimb o adevarata revolutie in comparatie cu editiile precedente.
Dincolo de noile camere video, noul iPad este, din punct de vedere functional, aproape identic cu prima varianta. Noul procesor ar putea garanta ca tableta va fi utilizabila pe termen lung, dar la ora actuala, avantajele fata de primul iPad sunt neglijabile. Apple nu a lansat, pentru moment, un nou sistem de operare, ceea ce da cel putin inca trei luni competitiei sa se mobilizeze. Actuala versiune de iOS are cateva lipsuri extrem de importante: sistemul de notificari este nepotrivit pentru o tableta, iPad-ul trebuie in continuare conectat la un computer pentru a fi folosit la potential maxim, iar lipsa compatibilitatii cu Adobe Flash este din ce in ce mai greu de justificat.
Capacitatea de a personaliza sistemul de operare, chiar si in ceea ce priveste lucruri minore, cum ar fi afisarea evenimentelor din calendar pe ecranul de pornire, este extrem de limitata. La nivel hardware, Apple inca nu a confirmat care va fi dimensiunea memoriei RAM pentru noua tableta: daca aceasta va ramane la 256MB, iPad 2 ar putea avea probleme serioase pe termen lung, similare celor cu care se confrunta in prezent utilizatorii de iPhone 3G.
Tot in ceea ce priveste dotarile hardware, o parte dintre cele mai asteptate (si solicitate) functii nu au fost incluse in iPad 2: “Retina Display”, ecranul ai carui pixeli nu se vad cu ochiul liber, nu si-a facut aparitia, tableta se conecteaza in continuare prin USB, nu prin ThunderBolt, iar slotul integrat pentru carduri SD inca nu exista. Totusi, avantajele care au consacrat primul iPad ca rege al pietei tabletelor raman: sistemul de operare este extrem de usor de invatat si utilizat, functiile au un potential enorm de a fi extinse prin intermediul celor 65 000 de aplicati disponibile, iar pretul este in continuare cel mai bun de pe piata.
Principala problema cu care s-ar putea confrunta Apple este piata power-user-ilor: daca iOS5 nu va aduce noutati majore, Apple are toate sansele sa piarda o buna parte a acestei piete extrem de importante, unde consumatorii sunt dispusi sa plateasca sume mari pentru a fi la zi cu cele mai noi gadgeturi.
Aici intra in scena Android 3.0. Daca pana acum tabletele cu Android erau, in cel mai bun caz, o alternativa destul de slaba (si foarte scumpa), varianta a treia a sistemului de operare de la Google schimba radical situatia: optimizat pentru tablete, personalizabil in cele mai mici detalii si cu un motor tehnologic nou in spate, noul Android pare venit din viitor in comparatie cu varianta curenta de iOS. Google a modificat radical interfata, design-ul este, intr-un final, atragator si pentru utilizatorii obisnuiti, iar disponbilitatea unei game largi de aparate va fi in mod sigur pe placul multora.
Principalul dezavantaj al platformei este, in prezent, pretul aparatelor: atat Motorola Xoom cat si Samsung Galaxy Tab 10.1 au preturi semnificativ mai mari decat varianta de baza a tabletei Apple. Cauzate partial de presiunea pusa de Apple pe producatorii de componente, este probabil ca preturile sa ramana la un nivel ridicat pe termen scurt si posibil mediu. Samsung, unul dintre principalii competitori, are o relatie si mai ambigua cu Apple, fiind unul dintre principalii furnizori de componente pentru iPad, un contract extrem de profitabil pentru compania coreeana.
Solutia ar putea fi subventionarea noilor tablete Android de catre operatorii de telefonie mobila, dar inca nu se stie cati utilizatori vor fi dispusi sa se angajeze la plata pe termen lung a unor abonamente de date pentru aparate care inca nu si-au dovedit intru totul utilitatea practica. Acelasi lucru se aplica si pentru Apple, toate tabletele de pe piata fiind in continuare limitate in comparatie cu un laptop. iPad inca nu este vandut prin intermediul operatorilor mobili decat in foarte putine tari, dar daca Apple se decide sa semneze parteneriate cu industria telecom, situatia ar putea deveni si mai dificila pentru Google.
Ceilalti jucatori de pe piata, reprezentati in principal de HP si RIM Blackberry, inca nu au nici un produs disponibil comerical, iar capacitatea lor de a aduce suficienti dezvoltatori pentru platformele lor este discutabila, deci inca este prematur sa fie considerati jucatori cu un impact major asupra pietei.
In mod sigur, 2011 va fi marcat de batalia intre Apple si Google. Dar, spre deosebire de 2010, balanta s-a echilibrat. Date fiind argumentele enumerate mai sus, concluzia este simpla: cel mai probabil, Apple va continua sa domine piata tabletelor, dar nu cu cote de piata de 90%, cum a fost situatia in 2010 (si inca mai este). Daca urmatoarea varianta de iOS nu aduce noutati semnificative, avansul platformei Google ar putea deveni periculos pentru Apple.