EXCLUSIV VIDEO Cum vor autoritatile sa deblocheze fonduri UE de 84 de milioane de euro pentru internet broadband in zonele defavorizate din Romania
Din 2007, fonduri europene de 84 de milioane de euro zac nefolosite de Romania. Destinatia lor este infrastructura de internet de banda larga (broadband) in zonele in care populatia nu are nici o posibilitate de acces la internet (zone albe). Mai mult, in vara anului 2009, Ministerul Comunicatiilor, condus la acea vreme de Gabriel Sandu, a vrut directionarea acestor bani catre platforma eRomania, proiectul de informatizare a serviciilor publice la nivel national. In 2010, Comisia Europeana a blocat banii si a cerut o rezolvare rapida. Acum, autoritatile au finalizat proiectul tehnic pentru alocarea banilor in scopul initial.
Interviu cu Eduard Lovin, consilier al ministrului Comunicatiilor:
Fonduri europene de aproximativ 84 de milioane de euro prevazute pentru perioada 2007-2013 pentru proiecte de dezvoltare a infrastructurii de internet broadband in zonele defavorizate din Romania au fost blocate de Comisia Europeana. De ce?!
- „Pe de o parte a fost o incoerenta in trecut, pe de alta parte unii decidenti au vrut la un moment dat sa reorienteze aceste fonduri de la extinderea infrastructurii broadband catre o zona de IT (n.a. catre portalul eRomania) si la finalul anului trecut Comisia Europeana a trimis o scrisoare Guvernului in care si-a exprimat ferm pozitia ca aceste fonduri trebuie sa mearga in dezvoltarea infrastructurii in banda larga”, a explicat pentru HotNews.ro Eduard Lovin, consilier al ministrului Comunicatiilor, Valerian Vreme.
Tot la cererea Comisiei Europene, a fost creata prin ordinul ministrului comunicatiilor o echipa de proiect, formata din reprezentanti ai Ministerului Comunicatiilor (MCSI), autoritatii de reglementare in Comunicatii (ANCOM), Ministerului de Finante (MFP), Ministerului Economiei si ai Consiliului Concurentei (CC) pentru a realiza proiectul de dezvoltare a unei infrastructuri de internet in banda larga in zonele defavorizate din Romania.
Eduard Lovin a fost numit coordonatorul acestei echipe, iar astazi, 2 martie, a fost finalizata solutia tehnica ce va fi propusa de autoritatile romane catre Bruxelles in incercarea de a debloca procesul de accesare a acestor fonduri.
Solutia identificata s-a luat in urma consultarilor avute cu reprezentantii primilor 10 operatori de comunicatii din Romania in functie de cifra de afaceri, dar si cu toate asociatiile operatorilor de comunicatii, precum si cu reprezentantii Comisiei Europene.
3648 de localitati defavorizate au fost grupate in 7 zone, pentru care se vor derula 7 proiecte. Retele dezvoltate raman in proprietatea operatorilor
Calendar de implementare
Foto: MCSI
Analiza desfasurata a identificat existenta a 3648 de localitati (zone albe) in Romania fara retele de acces de comunicatii electronice (bucle locale) care sa permita furnizarea de servicii de comunicatii electronice in banda larga la puncte fixe si fara segmente de backhaul capabile sa asigure transmiterea serviciilor de comunicatii electronice in banda larga. Aceste localitati au fost grupate in sapte regiuni de dezvoltare. Este vorba de circa un milion de persoane, care practic nu au nici o posibilitate de acces la internet broadband deoarece nu exista infrastructura necesara.
Pentru crearea infrastructurii broadband necesare in aceste localitati, autoritatile propun atribuirea fondurilor in cadrul a 7 proiecte, cate unul pentru fiecare regiune de dezvoltare. In privinta finantarii, se propune o varianta de tipul schema de ajutor de stat in care ‘intensitatea ajutorului de stat este de maxim 60%’, iar operatorul care va solicita un coeficient mai mic, va primi un punctaj mai mare in grila de evaluare. Reteaua de broadband nou construita va ramane in proprietatea privata a operatorilor.
- „Ratiunea pentru care am ales acest model in care ne adresam catre operatori indiferent ca sunt privati sau de stat, o reprezinta faptul ca avem posibilitatea dublarii acestor fonduri de 84 de milioane de euro atrasi de la Comisia Europeana care sa duca la extinderea infrastructurii de internet in Romania, prin cofinantarea operatorilor (…) Pentru a se mentine un echilibru in piata comunicatiilor si a nu se duce la distorisiuni ale concurentei operatorii pot depune proiecte in oricare din cele 7 zone dar nu pot castiga decat una sau maxim doua zone„, a precizat Eduard Lovin.
Pe de alta parte, in momentul in care operatorii ar asigura cofinantare, ar fi direct interesati sa realizeze o investitie eficienta si nu sa risipeasca fondurile din schema de ajutor de stat.
In termeni mai tehnici, solutia presupune urmatoarele etape:
- Implementarea operatiunii sa se faca prin 7 proiecte, cate unul pentru fiecare regiune de dezvoltare, cu specificatii tehnice, de acoperire, de eligibilitate etc.
- Realizarea infrastructurii de broadband se va face la nivelul retelei de backhaul si a buclei locale, cu dispozitii clare privind asigurarea accesului liber si efectiv la segmentele de retea finantate din fonduri publice, accesibilitatea tarifelor, asigurarea cerintelor tehnice precum volume si viteze de transfer, neutralitatea tehnologica, posibilitatea de a utiliza infrastructura existenta etc.
- In ceea ce priveste finantarea, echipa de proiect propune o varianta de tipul schema de ajutor de stat in care ‘intensitatea ajutorului de stat este de maxim 60%’, iar operatorul care va solicita un coeficient mai mic, va primi un punctaj mai mare in grila de evaluare. Reteaua de broadband nou construita va ramane in proprietate privata a operatorilor.
- Evaluarea ofertelor se va face pe baza unor criterii obiective precum acoperirea populatiei si a localitatilor din zonele albe; cofinantarea adusa de operatori etc.
- MCSI va supune consultarii publice toate documentele care vor rezulta ca urmare a desfasurarii procesului de implementare, precum ghiduri in vederea organizarii apelurilor de proiecte, modele de contract etc si va asigura monitorizarea indeplinirii obligatiilor care se vor impune prin contractul de finantare, fiind sprijinit si de alte institutii cu un plus de expertiza tehnica.
- Mai urmeaza o serie de masuri pe care trebuie sa le ia MCSI (finalizarea unor studii si estimari de costuri), dupa care documentatia privind aceasta propunere este transmisa Comisiei Europene (DG Regio si DG Competition), spre consultare, in forma actuala sau modificata, in cadrul pre-notificarii si apoi spre aprobare, in cadrul notificarii.
- Propunerea de calendar este orientativa si propune termene maximale, implementarea efectiva a diferitelor etape depinzand de deciziile care urmeaza a fi adoptate in continuare, de durata elaborarii/finalizarii studiilor, de eventualele modificari ale cadrului legal in domeniu si de durata analizei pe care Comisia Europeana o va derula in vederea stabilirii compatibilitatii Schemei de ajutor de stat cu prevederile Orientarilor comunitare pentru aplicarea normelor privind ajutorul de stat in cazul dezvoltarii rapide a retelelor in banda larga.
- Publicarea pe site-urile MCSI si OIPSI a listei cu localitatile reprezentand zonele albe, in vederea actualizarii ei permanente pana la momentul depunerii ofertelor in cadrul apelului de proiecte.
Calendarul cu termenele maximale estimate pentru implementarea acestei solutii prevede ca semnarea contractelor de finantare sa se faca cel tarziu pana in luna octombrie a anului 2012, iar implementarea celor 7 proiecte sa dureze maxim 24 de luni.