Business Report: "Ministrii 1%": acesta este bilantul ministrilor transporturilor la atragerea de fonduri UE; Ce sanse are statul in lupta cu companiile petroliere; Cine stie datele tale confidentiale; Topul celor mai sigure masini
Auditorii de zgomot, o noua meserie care baga mana in buzunarele romanilor. Dupa aparitia contestatilor auditori energetici, care se ocupa cu incadrarea cladirilor in diferite clase energetice, o alta meserie prinde contur in Romania, tot la cerintele comunitatii europene, si anume auditorii de zgomot. Acestia sunt insarcinati cu realizarea unor harti de zgomot, care sa indice nivelul poluarii fonice in orasele cu o populatie de peste 100.000 de locuitori. Pana la jumatatea lui 2012, auditorii de zgomot din Romania trebuie sa realizeze aceste harti pentru 25 de orase, in care locuiesc aproximativ 6 milioane de oameni. Costul crearii unei harti de zgomot la standarde europene se ridica la circa 0,8 euro pe cap de locuitor, ceea ce face ca valoarea pietei sa se ridice la aproape 5 mil. euro. Precedentul termen de auditare a fost sfarsitul lui 2007, referindu-se doar la orasele cu peste 250.000 de locuitori (Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Ploiesti, Timisoara), scrie Capital.
„Ministrii 1%”: acesta este bilantul ministrilor transporturilor la atragerea de fonduri UE. Bilantul fondurilor europene atrase pana in decembrie 2010 arata dezastrul de la Transporturi: doar 47 mil. euro plati de la UE dintr-un disponibil de 4,5 mld. euro. Exista pericolul sa pierdem banii alocati acestui sector in favoarea altor state. Din cele 4,57 de miliarde de euro pe care Uniunea Europeana le-a alocat Romaniei intre 2007 si 2013 pentru infrastructura, Ministerul Transporturilor nu a atras pana in decembrie 2010 decat 47 de milioane de euro – adica 1% din suma. Acesta este cel mai slab procent de atragere a fondurilor europene dintre toate capitolele, cu toate ca aici era cea mai mare nevoie de investitii, scrie Ziarul Financiar.
LinkedIn se pregateste de listare inaintea Facebook si Twitter. Da, e vorba de reteaua sociala de business si da, e vorba de bursa, un pas pe care Facebook ezita sa-l faca. Si de LinkedIn, compania concurenta Facebook, dar cu un public mai nisat, care a intampinat ceva probleme financiare si are nevoie de bani pentru dezvoltare. Dupa cateva saptamani de tatonare, adica de „sifonare” a informatiilor din interiorul companiei, LinkedIn a aplicat oficial la SEC (CNVMul americanilor) un prospect de listare la bursa (mai exact ieri, pe 27 ianuarie). De altfel, presa si blogurile americane au intuit foarte bine miscarea LinkedIn si au nimerit si consortiul de intermediari, respectiv Morgan Stanley, Bank of America – Merryll Lynch si JP Morgan. Data lansarii ofertei publice initiale nu a fost inca stabilita, insa prospectul contine suma pe care compania intentioneaza sa o obtina: 175 milioane dolari, valoare maxima la care se ajunge in cazul in care cererea este suficienta, scrie Business Cover.
Topul celor mai sigure masini. Euro NCAP a anuntat topul celor mai sigure masini din 2010. Astfel, la categoria „executive”, titlul de cea mai sigura masina ii revine seriei 5 de la BMW, iar la categoria masina de mici dimensiuni pentru familie castigatoare este Alfa Romeo Giulietta. La supermini, cea mai sigura masina este Honda CR-Z, iar la categoria off-road 4×4, Kia Sportage. In final, din categoria MPV, cea mai sigura masina este Toyota Verso. Cea mai nesigura masina, conform rezultatelor Euro NCAP, este Citroen Nemo, care a avut probleme si la testele de stabilitate ale ADAC, scrie Capital.
Romania, pe locul trei in UE la cresterea de pret la GPL. Cum a ajuns cel mai ieftin carburant sa se scumpeasca de doua ori mai mult decat benzina? Gazul petrolier lichefiat (GPL) sau autogazul, solutia la care multi posesori de masini au apelat pentru a face economii cand vine vorba de alimentarea cu carburanti, s-a scumpit intr-un an cu 37,7%, aproape dublu fata de cresterea de pret inregistrata de litrul de benzina. Ieri, Consiliul Concurentei a anuntat inceperea unei investigatii din oficiu privind posibile intelegeri intre Rompetrol, unul dintre cei mai mari jucatori din piata de GPL, si distribuitorii sai referitor la impunerea unor restrictii privind pretul de vanzare cu amanuntul al autogazului. Statisticile calculate pentru toate cele 27 de state europene arata ca in perioada 04.01.2010-03.01.2011 pe piata locala pretul in euro pentru GPL a crescut cu 37,7% si cu 39% in lei, Romania fiind astfel a treia piata europeana cand vine vorba de dimensiunea scumpirilor aplicate intr-un an, scrie Ziarul Financiar.
Iarna e ca vara, la stat: lefurile functionarilor urca voios spre nivelurile din iunie. Dupa mult trambitata reducere cu 25% a lefurilor de la stat, plus taierea bonusurilor, venitul mediu din administratie a „incercat” pragul castigului mediu pe economie. Dar doar pentru o luna, si nu foarte decis. Dupa aceea s-a indepartat brusc de media nationala. In prezent, se bate pentru valoarea de dinaintea taierilor din iulie. Fata de iunie, luna care a precedat taierea de 25% din leafa salariatului din sectorul public, castigul salarial mediu net din luna noiembrie a scazut cu 17,1% in administratia publica. O subliniaza Institutul National de Statistica, in ultimul comunicat privind castigul salarial mediu la nivel national. Astfel, s-a ajuns ca in luna noiembrie castigul salarial mediu net in „administratia publica si aparare si asigurari sociale din sistemul public” sa fie de 1.601 lei. In timp ce castigul net pe economie a fost de doar 1.377 lei. Ca fapt divers, media din invatamant este de 1.223 lei, iar cea din sanatate si asistenta sociala, de 1.072 lei, scrie Money.ro.
Cine stie datele tale confidentiale. In fiecare zi, lasam urme lungi de informatii personale doar prin simplul fapt ca traim in lumea moderna. Dam click pe pagini de internet, schimbam canalele, trecem pe la punctele automate de incasare a taxei de autostrada, facem cumparaturi cu cardul de credit si vorbim la telefonul mobil. Companii precum Yahoo! si Google colecteaza cam 2.500 de detalii despre noi in fiecare luna. Imaginati-va ca stati intr-o cafenea, iar o tanara lucreaza la un laptop, suficient de aproape incat sa vedeti ce are pe monitor. Initial citeste un ziar online, dupa care incepe sa intre pe un site de dating, unde rasfoieste cateva anunturi. Deja aveti primele informatii despre ea: probabil ca e singura si isi cauta un prieten. Sa zicem ca apoi intra pe tot felul de site-uri despre burse studentesti in strainatate. Ati mai aflat un lucru: isi doreste sa plece in afara tarii cu o bursa, scrie Capital.
Ce sanse are statul in lupta cu companiile petroliere. Razboiul pornit de autoritati impotriva benzinarilor risca sa aiba aceeasi soarta cu cel declansat fata de banci, unde acestea din urma au reusit sa-si impuna punctul de vedere. Autoritatile au inceput prigoana impotriva benzinarilor de ochii soferilor nemultumiti de scumpirea repetata a carburantilor din ultimul an. In ciuda dezbaterilor aprinse din ultima vreme in jurul pretului carburantilor si al „cruciadei” declansate de guvernanti impotriva companiilor petroliere, statul va iesi invins. Un raport al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) aparut miercuri in presa arata ca principalele companii petroliere au marit nejustificat preturile la pompa, in 2010, iar majorarile nu s-au regasit si in profituri pe masura, scrie EVZ.
Cat de sigur este sa platesti cu cardul in Romania. Fraudele cu carduri Visa aduna, in Romania, doar 0,006% din totalul tranzactiilor. Nivelul este de peste opt ori mai mic decat media europeana care se ridica la 0,049%. „Romania este printre cele mai sigure tari din acest punct de vedere, iar implementarea cardurilor cu CIP sporeste gradul de siguranta”, spune Catalin Cretu, seful Visa Romania. Potrivit acestuia, la finele anului 2010, mai bine de 90% din tranzactii erau realizate prin tehnologia cu CIP. In acest moment aproape toate bancomatele si majoritatea POS-urilor din Romania accepta astfel de carduri. Romania pare sa mearga pe o cale buna si din punctul de vedere al modalitatilor de utilizare a cardului. Anul trecut, una din trei tranzactii cu cardul a fost facuta direct la comercianti, iar acest lucru arata ca romanii renunta la a mai privi cardul ca un simplu „portofel ambulant”, scrie Romania Libera.
De ce ar vrea China sa fie noul creditor al Romaniei? Chiar daca ar aduce bani multi si ieftini, un acord de finantare cu China este un paliativ pentru economie: fara capitalul de incredere dat de FMI, investitorii ar uita complet de Romania. Conditiile severe ale acordului cu FMI sunt costisitoare social si, implicit, electoral. De aceea, orice alternativa pare tentanta. Ideea unei intelegeri cu China, pe principii similare, a gasit imediat adepti. Presedintele PSD, Victor Ponta, a declarat transant ca nu este de acord ca Romania sa se mai imprumute de la FMI. In favoarea acestei reorientari sunt vehiculate atat avantajele – dobanda mica, restrictiile putine, cat si alinierea Romaniei la noile tendinte care prefigureaza China ca viitorul lider economic. Insa folosirea indistincta a termenilor – acord de finantare, imprumuturi, investitii directe, cumpararea de obligatiuni – creeaza confuzie. Potrivit analistilor economici, un acord cu China nu l-ar putea inlocui pe cel cu FMI. Motivul este simplu: Romania nu are nevoie doar de bani, ci si de un girant cu traditie, credibil pentru politicile economice, scrie Capital.
Ce trebuie sa verifici cand cumperi o masina la mana a doua. Desi valoarea noii taxe de poluare a crescut semnificativ de la inceputul acestui an, pentru multi dintre romani cumpararea unei masini second-hand este singura solutie de a avea un autovehicul. Cumpararea unei masini second-hand este o provocare pe care putini o depasesc cu succes. Pentru a evita capcanele pe care le intind vanzatorii mai putin onesti, gandul va furnizeaza un mic ghid al lucrurilor mai putin uzuale pe care un eventual cumparator ar trebui sa le faca inainte de a bate palma cu vanzatorul unei masini la mana a doua. Nu uitati nicodata sa solicitati carnetul de service al autovehicului. In acest fel, veti afla de la reprezentanta producatorului auto ce interventii a suferit in timp masina pe care va ganditi sa o achizitionati. Daca va ganditi sa cumparati o masina second-hand de peste granita, nu faceti acest lucru pe fuga. Verificati in prealabil autovehiculul la Registrul Auto Roman(RAR). „Spre exemplu, o masina apartinand unei firme de leasing din Romania este vanduta, pe baza unor acte false, in Germania. Nu de putine ori firma din Germania o revinde chiar unei persoane din Romania, scrie Gandul.
Rompetrol vrea sa rascumpere cu dobanda actiunile statului la Petromidia. Ministerul Finantelor analizeaza in aceste zile propunerea Rompetrol de a plati in transe, cu dobanda, datoria catre stat, estimata la 517 milioane de euro, a declarat seful Fiscului, Sorin Blejnar. Compania a platit deja 54 de milioane de euro inainte de 30 septembrie 2010, data scadenta a obligatiunilor in care a fost convertita datoria istorica in 2003, in valoare de circa 571 de milioane de euro. „Ne-am intalnit joia trecuta (in urma cu o saptamana – n.r.) cu reprezentantii Rompetrol. Ei au cerut reesalonarea datoriei cu plata unor dobanzi”, a declarat Sorin Blejnar, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit acestuia, dupa ce va analiza solicitarea, comisia de negociere va pune pe masa Guvernului o propunere finala, scrie Adevarul.