Cum a afectat criza cifra de afaceri a companiilor din Romania
Conform INS, in 2009, cifra de afaceri cumulata a tuturor companiilor care activeaza in Romania a fost de 852 miliarde lei, in scadere cu 101,6 miliarde lei sau 10,6% fata de 2008, insa in crestere cu 82,5 miliarde lei fata de 2007. In euro, cifra de afaceri a evoluat in felul urmator: 230 mld. in 2007, 259 de miliarde in 2008 si 201 miliarde in 2009, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
Companiile mici, respectiv cele care au pana in 49 de angajati genereaza 39,2% din totalul cifrei de afaceri la nivel national, iar primul an de criza a determinat o scadere cu 20% a afacerilor calculate la valorile in euro, sub media generala de 22,4%.
Pe locul doi din punctul de vedere al ponderii se situeaza companiile mari, cu peste 500 de salariati, aici intrand majoritatea multinationalelor. Acestea au realizat in 2009 o cifra de afaceri cumulata de 60 miliarde euro, respectiv 30% din total, cu 22,7% sub valoarea din 2008, click pe graficul alaturat pentru detalii.
Pe sectoare de activitate: companiile din industrie genereaza 33,9% din cifra totala de afaceri, urmate de companiile din sectorul comertului en-gros (fara auto) cu 24,3%, si de cele din constructii cu 15,7%. In 2009, cel mai mult a scazut cifra de afaceri in comertul auto, respectiv cu 44%, de la 13,2 la 7,4 miliarde euro, si in constructii, de la 25,3 la 18,8 mld. euro (-25,7%).
Industrie
– cea mai mare scadere s-a inregistrat in industria metalurgica, respectiv -44%, de la 22 la 11,7 miliarde lei;
– cea mai mare crestere a fost de 27,9% si s-a inregistrat in sectorul “Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice”, sector in care cifra de afaceri a crescut de la 6,7 la 9,7 miliarde lei. O crestere semnificativa, de 26,6% s-a inregistrat si in sectorul fabricarii produselor farmaceutice (1,85 vs 2,35 miliarde lei);
– evolutia altor sectoare importante: industria alimentara -1,3% (30,8 miliarde lei in 2008 vs 30,4 miliarde lei in 2009); extractia petrolului si gazelor naturale -19,8% (20,1 vs 16,1 miliarde lei); fabricarea bauturilor -5,9% (10,6 vs 10 miliarde lei); productia de autovehicule +15,5% (21,5 vs 24,9 mld. lei)
Comert
– cea mai mare scadere: -47,8% in comertul cu autovehicule, cifra de afaceri scazand de la 30,4 miliarde lei in 2008, la 15,9 miliarde lei in 2009;
– cea mai mare crestere: +6,8% in comertul en-gros cu produse alimentare, bauturi si tutun, cifra de afaceri majorandu-se de la 59,6 mld. lei in 2008, la 63,7 mld. in 2009;
– cifra de afaceri in comertul cu carburanti a scazut cu 14,6%, de la 21,7 la 18,5 miliarde lei;
– datele INS arata ca cifra de afaceri realizata in comertul cu amanuntul efectuat prin standuri, chioscuri si piete a fost in 2009 de doar 722 milioane lei, respectiv 170 milioane euro. Cu alte cuvinte, zecile de mii de chioscuri si standuri au declarat o cifra de afaceri cumulata mai mica decat cea a unei multinationale de marime medie. Raportat la nivelul intregului comert cu amanuntul, ponderea acestui tip de comert este de 0,6%.
Servicii
– cifra de afaceri in transportul pe calea ferata a scazut cu 18,9%, de la 4,4 la 3,5 miliarde lei. In acelasi timp, in sectorul transporturilor terestre scaderea a fost de 10,6%, de la 22,4 la 20 miliarde lei;
– cifra de afaceri a crescut cu 11% in sectorul activitatilor de protectie si investigatii (2,6 vs 2,9 mld. lei), cu 11,1% in sectorul bibliotecilor si muzeelor si altor activitati culturale (de la 4,84 la 5,37 mld. lei), in sectorul tranzactiilor imobiliare cifra de afaceri a ramas constanta la 9,5 mld lei (!!), iar in telecomunicatii la fel (20,3 mld. lei)
Despre impactul crizei asupra ratei de profitabilitate a companiilor o sa scriu intr-un articol viitor.
Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.