Cum s-a ocupat firma Globe Ground de degivrarea aeronavelor Tarom pe Aeroportul Otopeni / 3 masini de degivrare la 24 de aeronave
Vremea nefavorabila care s-a abatut asupra Capitalei de 1 decembrie a pus in mare dificultate transportul aerian, cateva zeci de curse fiind amanate sau anulate pe Aeroportul International Henri Coanda din Capitala. Reprezentantii aeroportului si ai companiilor aeriene au pus totul pe seama conditiilor meteo nefavorabile si a fenomenului de „freezing rain”. Mai multe persoane care aveau planuite miercuri curse cu compania aeriana Tarom, desi au inteles motivul pentru care avioanele nu pot decola, s-au plans ca situatia a fost ingreunata de ineficienta cu care a intervenit compania care se ocupa cu procesul de degivrare al aeronavelor.
Pe Otopeni sunt doua firme de handling si transport pasageri, ambele ocupandu-se si de procesul de degivrare a avioanelor. Una dintre ele este SC Menzies Aviation SA, care este filiala din Romania a firmei-mama Menzies, cu sediul la Londra, iar cea de-a doua firma este SC Globe Ground Romania SRL. Societatea, infiintata in 1992, a avut sediul in Bucuresti pana in 2007, dupa care s-a mutat in Otopeni.
Globe Ground, acuzata ar fi intervenit ineficient
HotNews.ro a relatat miercuri despre problemele aparute pe aeroportul Henri Coanda din cauza conditiilor meteo nefavorabile. Mai multi pasageri de pe aeroport care au avut de suferit de pe urma anularii curselor din cauza conditiilor meteo ne-au povestit ca, din ce au vazut, procesele de degivrare a avioanelor Tarom nu s-ar fi desfasurat in timp util si ca avioanele ajungeau sa inghete imediat dupa ce se termina dezghetarea lor. Firma care este contractata de catre compania Tarom sa se ocupe de procedura de degivrare este SC Globe Ground SRL.
„Suntem in aeroport de la 6:30. Aveam o cursa pentru Viena. Am fost imbarcati la ora 8:00, iar apoi am fost dati jos. Am stat 3 ore in aeroport. Apoi iar am fost imbarcati, am decolat, am zburat 15 minute si ne-am intors inapoi la aeroport pentru ca avionul avea o defectiune tehnica. Dar toate problemele au fost la Tarom. Pe langa noi toate companiile straine au zburat. Ni s-a spus din partea comandantului aeronavei ca problema e la degivrare, ca masinile care se ocupa de degivrarea avioanelor nu sunt suficiente„, ne-a declarat o pasagera Tarom.
„… Acum e trecut de ora 18:00 si nu am plecat. A venit masina de degivrare, si-a facut treaba si a terminat la 17:30, dar noi tot nu am plecat. Acum geamurile iar au inghetat„, ne-a declarat miercuri seara un alt pasager.
„Firmele de degivrare au contracte directe cu companiile aeriene. Este o relatie directa intre cei care se ocupa de degivrare si compania aeriana. Se poate crea impresia ca aeronavele Tarom ar fi fost ignorate de masinile de degivrare pentru ca Tarom-ul are si cele mai multe avioane la sol. Tarom-ul apare cel mai afectat, au avut si cele mai multe zboruri anulate si au avut si ghinionul ca avioanele lor sa fie parcate aici si sa fie de dimineata inghetate„, ne-a declarat miercuri seara purtatorul de cuvant al aeroportului Henri Coanda, Valentin Iordache.
La solicitarea HotNews.ro, compania Tarom a explicat ca pe 1 decembrie 24 de aeronave erau programate sa decoleze de pe aeroportul Henri Coanda si ca firma Globe Ground, cea contractata sa se ocupe de procesul de degivrare in cazul Tarom, a deservit compania aeriana cu 3 masini de degivrare.
„Miercuri, 01 decembrie 2010, in cursul diminetii, 25 de aeronave TAROM se aflau pe Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti. Dintre acestea, 24 de avioane aveau programate decolari in cursul zilei. (…) Compania GlobeGround a deservit, in cursul zilei de 01.12.2010, compania TAROM cu 3 masini de-givroare, dar din pacate, ne-am confruntat cu un fenomen meteo rar, numit ploaie supraracita sau ploaie care ingheata. In categoria fenomenelor meteorologice care impun unui transportator aerian luarea masurilor speciale de de-givrare /anti-givrare – acest tip de ploaie este unul din cele mai severe, cu efecte secundare ce apar la intervale scurte de timp (de maxim 5 minute) si una dintre cele mai dificile situatii de controlat si inlaturat in mod corespunzator„, potrivit companiei aeriene Tarom.
„Facem referire aici la notiunea de Hold Over Time (HOT) care, pentru aviatie, inseamna o restrictie masurata in minute de la momentul incheierii operatiunii de de-givrare /anti-givrare (HOT pentru 1 Decembrie 2010 fiind de sub 5 minute, ceea ce nu a permis decolarea aeronavelor in conditii de siguranta maxima). De altfel, conditiile meteo mentionate ce au caracterizat intreaga zi au inregistrat un caracter agravant imediat dupa lasarea serii”, se mai spune in comunicat.
Citeste aici intregul raspuns al companiei Tarom.
Compania Globe Ground nu se afla in fata primului scandal de acest tip. In primele zile ale lunii ianuarie 2008, despre Globe Ground s-a scris ca s-ar fi ocupat de deszapezire fara logica si ca nu a asigurat degivrarea aeronavelor in timp util. In plus, firma a fost acuzata ca ar fi asigurat, preferential, degivrarea aeronavelor, intaietate avand avioanele straine.
„Firma GLOBE GROUND a facut exact ce nu trebuia, motiv pentru care cursele romanesti au intrat in colaps. Deszapezirea s-a facut in maniera romaneasca, fara pic de logica. Practic, zapada a fost aruncata de-a dreapta si de-a stanga, fara a se tine cont ca ingroapa aeronavele in nameti. Fuselajele au ramas inghetate, asteptand degivrarea„, aparea scris in presa la acel moment.
Mentionam ca pana la ora publicarii acestui material compania Globe Ground nu a dat niciun raspuns solicitarilor HotNews.ro de a explica cum au decurs operatiunile de degivrare de miercuri.
Cine este compania Globe Ground
Compania GlobeGround face parte din Servisair, una dintre cele trei divizii ale grupului francez de afaceri Derichebourg Group.
GlobeGround a fost fondata in februarie 1990 sub numele de Lufthansa Airport and Ground Services, GmbH (LAGS). In decembrie 1998, LAGS a suferit un re-branding si a fost redenumita in GlobeGround GmbH.
Grupul de afaceri francez Penauille Polyservices a cumparat compania Servisair in mai 1999 iar in luna iulie 2001 a achizitionat GlobeGround. In mai 2003 Servisair si GlobeGround au fost combinate intr-o singura companie, Servisair/GlobeGround care in prezent face parte din Derichebourg Group, organizat din trei divizii – Corporate, Environmental Services si Servisair.
Freezing rain si de ce este extrem de important procesul de degivrare
In cursul diminetii de miercuri, cursele interne si externe care trebuiau sa decoleze de pe aeroportul Otopeni au fost retinute la sol, din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile. Concret, decolarea a fost amanata din cauza unui fenomen meteo relativ rar – Freezing Rain – respectiv ploaie pe temperaturi scazute, astfel incat apa ingheata pe aeronave.
„In cazul fenomenului Freezing Rain, ploaia care cade pe aeronava ingheata la contactul cu suprafetele metalice care au preluat temperatura exterioara negativa, desi la sol conditiile sunt asigurate pentru zbor, respectiv pista de decolare nu este inghetata”, a precizat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Aeroportului „Henri Coanda„, Valentin Iordache.
Degivrarea este procedura prin care cristalele de gheata, gheata, turturii si zapada sunt indepartate de pe fuselajul unei aeronave. Cristalele de gheata, gheata si depunerile de zapada pe suprafetele aeronavei pot afecta serios performantele acestora precum si controlabilitatea lor, dupa cum au explicat pentru HotNews.ro specialisti in domeniu. Depunerile de gheata, zapada sau bruma pe suprafata exterioara a unei aeronave poate sa afectaze in mod drastic zborul datorita portantei reduse, rezistentei sporite care se creeaza la inaintare, precum si a modificarii caracteristicilor de stabilitate si control. Astfel, avionul devine foarte greu si pierde din caracteristicile de zbor care-i dau siguranta. In plus, depunerile de gheata pot provoca blocarea componentelor mobile, cum ar fi profundorul, eleroanele, mecanismele de functionare a flapsurilor etc. De aceea este vital ca suprafetele sa fie curatate inainte de decolare.