Dupa ce a semnat cu Rusia un acord pentru construirea conductei South Stream, Bulgaria a inceput demersurile pentru urgentarea proiectului Nabucco
Bulgaria nu este interesata doar de proiectul South Stream, ci si de cel rival, Nabucco. Reprezentantii tarii vecine fac demersuri pentru urgentarea proiectului Nabucco, aceasta dupa ce abia a fost semnat acordul cu Gazprom in vederea infiintarii unei companii mixte care se va ocupa de construirea conductei South Stream. Ministerul de Externe din Bulgaria insista asupra urgentarii constructiei conductei de gaz Nabucco, dupa ce la sfarsitul saptamanii trecute Turkmenistan a anuntat este gata sa ofere gaze naturale in cadrul acestui proiect, relateaza Novinite.
Ministrul de Externe bulgar, Nikolai Mladenov, se va intalni, marti, la Viena, cu managementul Nabucco Pipeline International, consortiul format de catre Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria, Austria si Germania pentru construirea si exploatarea conductei.
- „I-am solicitat aceasta intalnire, deoarece realizarea Nabucco este o prioritate pentru Bulgaria si pentru Europa. Tara noastra a facut tot ce este necesar pentru a facilita inceperea proiectului. De aceea trebuie sa fim activi in mobilizarea sprijinului pentru acest proiect. Mai ales acum, datorita posibilitatilor dupa anuntul prim-vicepremierului din Turkmenistan, Baymurad Khojamukhamedov, ca tara sa este pregatita sa ofere 40 miliarde de metri cubi de gaz anual pentru Nabucco”, a explicat Mladenov.
La un forum energetic, de saptamana trecuta, Khojamukhamedov promis realizarea un acord privind construirea unei conducte trans-caspica de gaz turkmen prin Marea Caspica in Azerbaidjan care s-ar leaga cu conducta Nabucco. Khojamukhamedov a precizat ca Turkmenistan poate oferi statelor UE, din rezerva sa, 40 de miliarde de metri cubi de gaze naturale anual.
Aceasta cantitate este mai mare decat capacitatea proiectata de 31 de miliarde de metri cubi de gaz anual, cat trebuie Nabucco sa furnizeze din Orientul Mijlociu, Caucaz si regiunea caspica prin Turcia, Bulgaria si in restul UE.
Cursa dintre Nabucco si proiectul rival sponsorizat de Rusia pare a fi stransa, mai ales dupa ce, saptamana trecuta, Bulgaria si Rusia au semnat un acord-cheie pentru construirea sectiunii South Stream pe teritoriul bulgar.
Presedintele Gazprom, Alexei Miller si Maya Hristova, director al companiei Bulgarian Energy Holding (BEH), au semnat pe 13 noiembrie, la Sofia, acordul de infiintare a intreprinderii comune care va proiecta, construi si coordona segmentul bulgar al conductei. Cu aceasta ocazie, Alexei Miller a spus ca Bulgaria nu mai poate fi inlocuita de Romania in calitate de centru european al conductei de transport South Stream.
Seful Gazprom a tinut sa inlature si temerile potrivit carora, din cauza ca Executivul lui Boiko Borisov a cerut participarea Rusiei la cateva proiecte energetice comune, Moscova ar putea sa aleaga Romania ca locul din care conducta South Stream va ajunge atat in sudul, cat si in centrul Europei.
„Nu avem niciun fel de contract semnat cu Romania”, a mentionat seful Gazprom, adaugand ca gigantul rus poarta discutii cu oficiali romani pentru a explora posibilitatea ca Romania sa se alature mai tarziu proiectului South Stream in calitate de tara consumatoare, nu de stat de tranzit.
Cu cateva zile inainte de a se decide semnarea acordului intre Rusia si Bulgaria, presedintele Gazprom, Alexei Miller, a efectuat o vizita la Bucuresti, principala tema de discutie fiind proiectul South Stream. Atunci, reprezentantii Transgaz si cei ai Gazprom au semnat la Bucuresti un memorandum de intentie, document care prevede realizarea unei analize tehnico-economice privind oportunitatea ca South Stream sa traverseze teritoriul Romaniei. Dupa doar cateva zile, acelasi Alexei Miller a efectuat o vizita la Sofia, ocazie cu care au decis incheierea unui acord privind infiintarea acelei companii mixte. De altfel, si presa bulgara vorbeste de faptul ca gigantul rus Gazprom s-a folosit de Romania pentru a exercita presiuni asupra Bulgariei.
- Proiectul South Stream a fost initiat de Gazprom si compania italiana ENI, iar compania franceza EDF ar putea, de asemenea, sa se alature in calitate de actionar. In aceasta situatie, Gazprom si ENI ar detine fiecare cate o pondere de 40%, iar EDF 20%. Proiectul este vazut ca un concurent pentru proiectul Nabucco sponsorizat de UE care incearca, astfel, sa scape de dependenta fata de Rusia.