Cum s-a ajuns la votul dupa deget, metoda criticata de presedintele Basescu. Legile intarziau cu anii prin regula adoptarii pe articole
Propunerea lui Traian Basescu de a fi modificat regulamentul Parlamentului astfel incat sa se revina la dezbaterea pe articole in plen risca sa ingreuneze procedurile parlamentare cu luni sau chiar ani de zile, cum s-a intamplat in perioada ’96 – 2000, sustin unii parlamentari contactati de HotNews.ro. „Trebuie revenit la dezbaterea in plen pe articole. Povestea ca ne trebuie legile repede si din cauza asta le discutam numai in comisie si doar cinci, zece, douazeci de oameni stiu despre ce e vorba in acea lege, nu poate fi sustinuta intr-un sistem democratic. Nu putem ajunge la dictatura a doi sefi de Camere, care imi trimit legile promulgate, desi stiu foarte bine si cum au fost votate”, a declarat, luni, Traian Basescu.
Presedintele Traian Basescu i-a criticat pe presedintii celor doua Camere ale Parlamentului declarand ca nu mai poate continua „dictatura” presedintilor celor doua Camere, care semneaza legi trimise la promulgare desi stiu in ce conditii au fost adoptate”.
- Este clar ca, din punct de vedere al procedurilor parlamentare, foarte multi parlamentari sunt in situatia de a vota in necunostinta de cauza, in situatia de a vota dupa deget si, atunci, nu mai poti sa spui nici macar ca oamenii acestia voteaza dupa constiinta sau dupa instructiunile de partid. Pur si simplu, voteaza dupa deget. Nu este o noutate. Va rog sa mergeti la Parlamentul European sa vedeti cum seful de grup are trei semne si grupul, ca e al PPE, ca e al liberalilor, ca e al socialistilor, stie cum sa voteze. Asta este pentru a se evita erorile de vot individuale. La noi – si eu o spun ca om care a fost in doua legislaturi in Parlamentul Romaniei – odata cu opacizarea activitatii Parlamentului, prin discutarea legilor in comisii si aducerea la plen strict pentru votul final, s-a depreciat si calitatea legilor, s-a depreciat si responsabilitatea parlamentarilor pentru calitatea muncii lor. Avand in vedere incidentele din ultima perioada, dar si practicile frecvente, cand in realitate nu a fost nici cvorum, nici numar de voturi necesare pentru trecerea legilor prin Parlament, dar ele mi-au venit validate la promulgare, cred ca din respect pentru romani procedura parlamentara de adoptare a legilor trebuie modificata.
- Mi-as permite sa spun ca trebuie revenit la dezbaterea in plen pe articole. Povestea ca ne trebuie legile repede si din cauza asta le discutam numai in comisie si doar cinci, zece, douazeci de oameni stiu despre ce e vorba in acea lege, nu poate fi sustinuta intr-un sistem democratic. Nu putem ajunge la dictatura a doi sefi de Camere, care imi trimit legile promulgate, desi stiu foarte bine si cum au fost votate, si ca au fost votate in necunostinta de cauza, si ca au fost votate de multe ori fara cvorum. De aceea o spun public: procedura de adoptare a legilor trebuie modificata. Acest lucru ar stimula si activitatea parlamentara. Numai asa am putea avea Parlamentul plin, am putea vedea care sunt parlamentarii angajati sa contribuie la imbunatatirea unui proiect de lege, numai asa parlamentarii ar avea sentimentul apartenentei lor la acea institutie, altfel sa nu ne mire prezentele de 1 %. Deci, cred ca aici avem o mare problema de procedura parlamentara si de functionare democratica a institutiei care se numeste Parlamentul Romaniei.
Presedintele Camerei Deputatilor, Roberta Anastase nu a putut fi contactat pentru a comenta afirmatiile sefului statului. Democrat-liberlaii declara insa ca o sustin in continuare pe Anastase la sefia Camerei.”Nu este cel mai bun presedinte de Camera, mai are multe de invatat, insa are sustinerea partidului. Daca am initia procedura de inlocuire ar fi riscant pentru ca PSD si PNL abia asteapta sa ne puna bete in roate. Daca am schimba presedintele si am nominaliza o alta persoana, ea trebuie sa fie validata de plen si aici ar putea exista probleme. Deocamdata,mergem cu acelasi presedinte pentru ca exista riscul sa pierdem la vot sefia Camerei „, a explicat un democrat-liberal sub protectia anonimatului.
Parlamentarii PDL considera indreptatita nemultumirea sefului statului legata de activitatea legislativa si sustin ca este necesara o reforma in acest sens. Deputatul PDL Sever Voinescu sustine ca este nevoie de schimbarea regulamentului intern insa recunoaste ca este dificil de a fi pusa in practica fara ajutorul Opozitiei.
- „Presedintele are dreptate in ceea ca priveste procedurile parlementare. Exista foarte multe disfunctionalitati in regulamentul intern, care creeaza blocaje si contestari. In prezent, sunt dezbateri doar in comisiile de specialitate si nu exista posibilitatea introducerii de noi amendamente chiar in plen. In prezent se dezbat articolele si amendamnetele respinse de comisii. Avem nevoie de o reforma serioasa a regulamentului intern, insa este foarte greu de realizat. Comisia de regulament care opereaza modificarile este reprezenatat de fiecare grup parlamentar in parte. Este nevoie de un consens si din partea opozitiei pentru a face schimbari„, a declarat Voinescu.
Conform regulamentului intern, proiectele de lege sau initiativele legislative intra, in prima instanta, in dezbaterea comisiilor de specialitate. Toti parlamentarii au dreptul sa depuna amendamente la proiectele de lege, propuneriile fiind dezbatute in comisiile de specialitate. Membrii comisiei de specialitate accepta sau resping amendamentele prin supunere la vot si apoi elaboreaza un raport al proiectului de lege care cuprinde propunerile admise dar si cele respinse. Raportul cuprinde textul final al legii si are rol de recomandare catre plenul Camerei Deputatilor sau respectiv plenul Senatului.
Dirijorul de vot si erorile in grup
Practic dezbaterea proiectului de lege se face in comisia de specialitate. Aceleasi regulament prevede ca la dezbaterea generala in plen se discuta doar amendamentele respinse daca initiatorii doresc sa le sustina si nu se mai pot face noi propuneri de catre parlamentari.
Conform uzantelor parlamentare, daca liderii de grup cad de acord pentru noi modificari la proiectul de lege pot cere retrimiterea la comisia de specialitate unde se pot face noi modificari.
Practic in plen, majoritatea deputatilor sau senatorilor voteaza recomandarile facute de comisia de specialitate. La votul final, in plen, intervine liderul de grup care are ordinea de zi in fata si isi directioneaza parlamentarii prin semnul mainii cum sa voteze. Aceasta procedura nu este specficata in regulamentul intern, ci este strict o tactica uzuala folosita in mai toate Parlamentele din lume pentru a usura procesul legislativ. Riscul este ca daca dirijorul de vot greseste semnul de vot, gresesc in masa toti parlamentarii grupului politic respectiv, cum pare sa se fi intamplat recent la votul privind scaderea TVA la 5%.
Cum s-a schimbat Regulamentul de vot
Regulamentul intern al Paramentului a fost modificat ultima data in 2000, cand la conducere era PSD. In perioada 1996-2000, procedura parlamentara prevedea dezbaterea si introducerea amendamentelor in plenul Camerelor. Aceasta procedura avea insa un mare handicap: ingreuna adoptarea legilor si ducea la blocaje legislative. La vremea respectiva, reprezentantii Opozitiei blocau dezbaterea proiectelor de lege si a ordonatelor. In schimb, foloseau excesiv prevederea care le permitea sa depuna amendamente direct in plen. Fara consensul Opozitiei, proiectele de lege puteau fi blocate luni si chiar ani in Parlament.
Partidele politice reprezentate in Parlament au stabilit ca trebuie eficientizata activitatea parlamentara si in 2000 au modificat regulamentul intern si procedura legislativa.
„Ratiunea a fost ca Parlamentul sa elaboreze un numar mai mare de legi si sa elimine blocajul legislativ. Noi, cei din opozitie, am fi direct interesati acum sa acceptam modificari la regulament si sa mutam dezbaterea proiectelor de lege in plen, pentru ca am avea posibilitatea sa-i incurcam pe cei de la guvernare„, a explicat un social-democrat sub protectia anonimatului.
Doar Comisia de regulament are atributiile de a modifica procedura legislativa iar pentru asta este nevoie de un consens al tuturor partidelor reprezentate in Parlament. Modificarile la regulament atat in comisie cat si in plen se adopta cu jumatate plus unu din numarul parlamentarilor iar in prezent PDL, UDMR, Independentii si Minoritatile nu detin numarul necesar de voturi.