Sari direct la conținut

​INTERVIU Cum vrea creatorul magazinelor Apple sa convinga oamenii ca merita sa cumpere masini electrice de zeci de mii de euro

HotNews.ro
George Blankenship langa o Tesla Roadster, Foto: Hotnews
George Blankenship langa o Tesla Roadster, Foto: Hotnews

Magazine cu multe plasme de mari dimensiuni unde clientul isi va configura masina in cel mai mic detaliu si va putea iesi cu mostrele de material afara pentru a le vedea la lumina soarelui. Asa vede George Blankenship, omul din spatele conceptului magazinelor Apple, modul in care va putea convinge oamenii sa cumpere masinile electrice de 100.000 de euro produse de compania Tesla Motors unde Blankenship este vicepresedinte pentru design si dezvoltare de magazine. Cunoscut ca fiind un „guru” in marketing, americanul a lucrat la retailerul de imbracaminte Gap, la Apple si apoi foarte scurt timp la Microsoft, iar din iulie se ocupa de Tesla Motors.

Rep: La Apple ati avut mare succes prin dezvoltarea magazinelor, insa la Tesla situatia pare altfel fiindca vorbim de produse mult mai scumpe: masini de 100.000 euro. Cum veti atrage cumparatori pentru produse atat de scumpe?

George Blankenship: O sa va intreb eu: cati oameni cumpara zilnic masini? Multi!. Unii cumpara masini de 50.000 de euro, altii de 75.000 de euro, iar altii de 100.000 euro. Noi vom incepe cu Roadster-ul, apoi vom lansa in 2012 model S care se va vinde pentru mult mai putin iar apoi vine o a treia generatie de masina care iarasi ca costa mult mai putin. Suntem o companie care detine cea mai buna tehnologie din domeniu si trebuie sa pornim de undeva, urmand ca invatand din mers, sa facem masini care se adreseaza unui numar cat mai mare de oameni.

Rep: Ce i-ati spune unui client care are 100.000 de euro insa vrea un Audi, BMW sau Mercedes. Cum l-ati convinge sa dea bani pe o Tesla?

George Blankenship: E simplu: sa treaca la volan si sa conduca si apoi si-o va dori. Degeaba incerc sa va explic cum e, e ca si cand v-as insira ingredientele celei mai bune prajituri cu ciocolata pe care ati gustat-o vreodata. Gustul nu am cum sa vi-l descriu, deci trebuie sa o mancati pentru a va convinge. E o masina cu totul diferita si daca o incerca, si-o vor dori.

Rep: Ce le-ati spune celor care insa vor sa auda motorul la o masina sport, in conditiile in care Tesla este silentioasa?

George Blankenship: O pot conduce si fara sa auda sunete pe care nu au nevoie sa le auda. Pot sa asculte orice altceva, nu au nevoie de acel zgomot

Rep: Cate magazine aveti in prezent si cate veti mai deschide?

George Blankenship: Avem 14 magazine, iar pana la final de an se vor mai adauga trei

Rep: Veti avea service in fiecare tara unde aveti showroom?

George Blankenship: Practic noi avem echipe globale de service. Intr-un fel nu avem nevoie de piese de schimb, la masina nu exista pistoane, nu exista injectie pe benzina, nici macar nu are transmisie. Servisarea o putem face acasa la client, sau chiar si la birou. Vom avea si ateliere propriu-zise, insa echipele globale de tehnicieni pot merge oriunde si conectand computerul la masina pot rezolva problemele.

Rep: Dar care e diferenta de concept intre un showroom clasic si cele pe care le veti deschide la Tesla?

George Blankenship: E vorba de o diferenta subtila pentru ca astazi cand oamenii decid ca vor sa cumpere o masina, se documenteaza de pe internet si apoi se duc la showroom unde agentii de vanzari le vand masini din stoc, masini care deja au cam fost configurate si aduse in curte si trebuie doar vandute catre client. Nu spun ca nu e un sistem bun, fiindca functioneaza. La noi va fi altceva: prima parte a magazinului va fi neobisnuita, va fi plina de imagini de mari dimensiuni pentru a te invita sa intri in magazin. Apoi, a doua parte o vom dedica informarii, oamenii vor putea afla despre masinile electrice si cum merg ele, Apoi urmeaza o alta parte importanta, cea in care iti configurezi masina: vor fi multe plasme de 21 de inch cu diverse culori, vor fi mostre de piele pentru interior, fibra de carbon, mostre de covorase. Apoi clientul poate alege totul: pielea, covorasul, culoarea exterioara, metalul chiar, si ii vom da posibilitatea sa iasa cu aceste mostre afara pentru a vedea cum arata ele la lumina naturala. Apoi vei putea vedea masina pe ecran asa cum ti-ai configurat-o. E „masina ta” (YOUR CAR) asta e si ideea, sa-ti construiesti masina in cel mai mic detaliu!.

Vei vedea apoi masina configurata pe un ecran mare, unul de 60 de inch. Apoi de la acel ecran urias clientul va fi dus intr-o arie speciala unde va putea sta in liniste. Nu vrem sa avem birouri in magazinele noastre, tot ce vom face trebuie sa fie transparent, vom avea diverse ziduri, nu vom avea nici macar usi, va fi un concept interesant.

Rep: In cat timp puteti livra o masina?

George Blankenship: Depinde ce comandati, insa in medie cam in opt – zece saptamani veti avea masina. Si trebuie sa adaug ca 3.000 de oameni deja au comandat model S care va fi lansat in 2012. Acestia au dat avans cel putin 4.000 de dolari, deci nu vor da inapoi.

Rep: Credeti ca exista asemanari intre Apple si Tesla?

George Blankenship: Sunt cateva lucruri importante in ambele companii: inovatie, design si dorinta de a schimba viitorul.

George Blankenship – o cariera consistenta

Blankenship, in varsta de 57 de ani este un „guru” al marketing-ului si are in spate o cariera consistenta. Doua decenii a lucrat la retalierul de haine Gap, apoi din 2000 a condus divizia de retail a Apple, alegand amplasamente pentru noile magazine care au inceput sa deschida din 2001 si au avut mare succes, devenind un reper in retailul IT international. In 2009 a lucrat cateva luni la Microsoft care anunta ca vrea sa-si deschida magazine sub propriul brand, insa compania a anuntat in primavara ca Blankenship nu va mai lucra acolo.

Tesla Motors – printre putinele companii care vand masini electrice cu o autonomie decenta

Tesla Motors a fost infiintata in 2003 in SUA iar in prezent vinde un model, Roadster, din care au fost livrate in total 1.300 de exemplare, din care 300 in Europa. Masina 100% electrica se vinde pentru circa 100.000 de euro, are o autonomie de 340 km, iar acceleratia este una demna de un supercar: 3,7 secunde de la 0, la 100 km/h. Viteza maxima este 212 km/h. Productia este mica, insa marele salt va fi facut in 2012 cand Tesla urmeaza sa lanseze sedanul model S, masina care in SUA va costa 50.000 de dolari dupa aplicarea subventiei guvernamentale de 7.000 de dolari. Model S va avea o autonomie de 500 km.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro