FOTOGALERIE Salonul auto Paris 2010 – ziua 1- Traditie, imbulzeala si exces de masini electrice
Audi a avut un stand de un alb stralucitor, Ford a ramas cu albastrul caracteristic, iar Fiat a preferat sa afiseze culorile curcubeului, in timp ce Alfa Romeo a compensat lipsa noutatilor cu masini de un rosu aprins si fete incitante. Multe marci au pastrat traditia si au aranjat standurile cu aceleasi culori ca in anii trecuti, iar standul Dacia a ramas dominat de alb si albastru, insa a fost destul de plictisitor. Insa traditia s-a rupt cand a venit vorba de masini electrice fiindca extrem de multi producatori au prezentat astfel de concepte, chiar daca multi nu le vor scoate prea curand in serie.
Traditia e primul criteriu in decorarea standului
O buna parte dintre marci aleg consecventa si pastreaza aceeasi idee de amenajarea standului la toate marile saloane europene. Astfel, standul Ford este de un albastru intens pe fondul caruia sunt prezente mai ales masini galbene, contrastul din poze fiind interesant. Italienii de la Fiat au ales un sitand foarte colorat cu mici covorase in culorile curcubeului, iar Alfa Romeo a decis ca standul va fi, la fel ca la saloanele din trecut, de un rosu aprins.
Audi a ales tot culoarea alb-stralucitor, standul fiind plin de pante, dar si de elemente miscatoare (mai ales suprafetele circulare unde sunt prezente noutatile). La marca Mini s-a pastrat ideea de stand predominant negru cu atmosfera de club, muzica saltareata si chelneri care trec foarte des cu tavite pline de paharele cu diverse creme sau cu sucuri.
Si Dacia a ramas consecventa, iar la stand domina albastrul si albul, insa elementele auxiliare de decor sunt putine, iar standul pare saracacios, lucru accentuat si de faptul ca Dacia nu a mai avut ce noutati sa prezinte, iar conferinta de presa care era trecuta in toate programele oficiale, nu s-a mai tinut. Trebuie spus ca Duster, prezentat acum sapte luni la Geneva, a starnit interesul multora care au ales apoi sa faca poze sau sa studieze interiorul, insa nu ar strica daca la stand ar fi aduse ceva lucruri care ar putea atrage mai multi vizitatori.
Alte standuri plasate in zone ale salonului unde trece putina lume au gasit metode de a mai atrage vizitatori: unele au instalate terminale PlayStation, iar la un alt stand o domnisoara statea intr-un balon transparent si elastic de tipul celor folosite la „zorbing”, acel sport extrem in care o persoana e introdusa in balon si i se da apoi drumul la vale de pe un delusor. La partea de divertisment marcile consacrate nu s-au lasat mai prejos: la BMW a cantat o trupa de jazz, iar Citroen a instalat in stand un simulator 3D de curse de raliu.
Cuvantul de ordine a fost imbulzeala
Oficial au fost peste 10.000 de ziaristi la salonul parizian, iar aglomeratia a fost imposibil de evitat. Era greu sa fotografiezi o masina fara sa-ti intre cineva in cadru. Centrul de presa cu 2-300 de locuri nu a facut fata, iar dincolo de caldura insuportabila de dinauntru si de numarul mic de conexiuni, s-a mai si luat curentul pentru circa o jumatate de ora la inceputul zilei. La conferintele importante s-au strans peste 500 de oameni, iar fotografii s-au zbatut sa prinda cel mai bun unghi, Imbulzeala a fost si la standurile unde se dadea mancare sau bautura gratis, dar lumea si-a pastrat calmul. Cert e ca organizarea la saloanele desfasurate la Geneva si Frankfurt este mai bine pusa la punct, francezii lasand prea multe lucruri in voia sortii.
Exces de masini electrice intr-o lume care nu e „electrizata” de ele
Masinile electrice au devenit o constanta la orice mare salon si e normal ca numarul lor sa creasca de la o editie la alta fiindca exista o tendinta in piata spre „electrificarea” automobilului. Trebuie insa spus ca la salonul de la Paris numarul masinilor electrice a crescut masiv, ele venind si de la marci care au acum pe piata modele care cocheteaza cu categoria low-cost si deci nu vor scoate prea curand masini 100% electrice care ar costa imens. E la moda sa iti prezinti masinile ca fiind ecologice si producatorii nu scapa nicio ocazie sa arate ca le pasa de mediu. Acum cativa ani doar cateva marci veneau cu concepte de masini electrice. Acum, avem zeci de marci care vin cu concepte, insa numarul modelelor din showroom este mic, iar statiile de incarcare exista doar in cateva zone.
Prezenta unui numar atat de mare de masini electrice la standuri poate fi interpretata si ca un semn de lipsa de realism. La astfel de mari evenimente auto producatorii comunica masiv pe tema masinilor electrice, spun ca inoveaza in continuare, insa acele marci vand doar clasicele masini cu motor termic si nici vorba de electrice deocamdata. Prezentand un model electric sub forma de concept, marca respectiva spera poate ca unii consumatori vor fi subliminal convinsi sa creada ca intreaga gama din showroom e mai ecologica, ceea ce e fals. Invazia „electricelor” capata proportii si n-ar fi rau ca ele sa si ajunga pe piata si in cativa ani sa se ieftineasca. Altfel, totul a fost in van.
La Paris se mai observa o tendinta ce are si ea legatura cu dorinta producatorilor auto de a fi perceputi ca fiind prietenosi cu mediul inconjurator. Daca la salonul din 2008 cel multi cinci producatori afisau cu cifre uriase emisiile de CO2 ale masinilor, acum numarul celor care fac asta e de cateva ori mai mare. Foarte multi cumparatori nu stiu ce emisii de CO2 are masina propriie pentru ca nu-i intereseaza, astfel ca un SUV cu emisii de sub 120 g/km s-ar putea sa-i lase rece pe foarte multi.
Concluzia este ca pe o piata unde pretul e factor determinat la cumpararea unei masini, argumentul ecologic nu e foarte convingator.
Istorie frumoasa si paradoxala
Salonul auto de la Paris e cel mai vechi eveniment de profil, prima editie fiind in 1898. Acum, masini omoogate pentru drumurile publice trec de 400 km/h (Bugatti si Koenigsegg), in timp ce acum 110 ani abia se depasise viteza de 100 km/h. Ei bine, acel vehicul care batea recordul de viteza la sol in 1899 era o masina…electrica. Bolidul este expus si la salonul Paris 2010, se numeste La Jamais Contente (Niciodata multumita) si il puteti vedea in fotogalerie. Pilotul de atunci a intrat in legenda si se numeste Camille Jenatzy.