Cifrele care spun totul: cât de mult depinde România de industria auto
Înainte de pandemie, în anul 2018, în lume se produceau peste 71 de milioane de autoturisme. Odată cu pandemia, în 2020, sectorul auto global s-a confruntat cu o serie de perturbări, ale căror efecte se resimt și azi. Am văzut, pe de-o parte, linii de producție sistate, din cauza lockdown-urilor, după care sectorul nu a putut face față cererii în revenire, pentru că a apărut o criză globală de semiconductori pentru automobile.
Această lipsă de cipuri a dus la tăierea a aproximativ 11,3 milioane de vehicule din planurile de producție la nivel mondial. Este cea mai mare scădere a producției din ultimul deceniu.
Pentru a produce 60 de milioane de vehicule, e nevoie de aproximativ 9 milioane de oameni, care sunt angajați direct în fabricarea vehiculelor și a pieselor care intră în ele. E o forță de muncă ce reprezintă peste 5% din totalul angajării în producție din lume.
Industria auto contribuie cu 28% la PIB-ul României, ceea ce o transformă într-o industrie strategică.
În anul 2021, România se afla pe locul 7 din 16 state producătoare de autoturisme din Uniunea Europeană, cu peste 420 de mii de mașini produse. Comparat cu producția din Germania, greul industriei auto europene, în țara noastră s-a produs a șaptea parte din ce a ieșit din fabricile auto germane. Nu e deloc puțin, dacă ținem cont și de puterea relativă a producției din cele două țări sau de dimensiunea industriilor auto din fiecare dintre ele.