ANAF, ANPC și Consiliul Concurenței se pregătesc să lupte cu speculanții în caz de război, asediu sau alte situații de criză
ANAF, ANPC și Consiliul Concurenței vor semna un protocol de colaborare pentru a lupta împotriva speculanților, un proiect în acest sens fiind pus în dezbatere de Fisc. De fapt, se pune în practică OUG 84/2022.
Acea OUG spune că „în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a unei bune funcționări a pieței interne, sunt reglementate aspecte referitoare la protejarea directă sau indirectă a consumatorilor în perioadele de stare de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate și stare de război, stare de asediu și stare de urgență, stare de alertă sau alte situații de criză stabilite explicit prin acte normative emise de Parlamentul sau Guvernul României”.
Cele 3 instituții vor încerca să identifice următoarele acțiuni speculative:
- practicarea unor prețuri nejustificat de mari;
- limitarea, în mod nejustificat, a producției sau a vânzărilor;
- acumularea de mărfuri de pe piața externă sau internă în scopul creării unui deficit pe piața românească și revânzării lor ulterioare la un preț crescut în mod nejustificat.
Protocolul de colaborare dintre cele trei instituții a fost pus în dezbatere de ANAF (click pentru a deschide). Prin acesta se realizează cadrul de funcționare pentru cooperarea interinstituțională, respectiv schimbul de informații.
Agenția Națională de Administrare Fiscală va pune la dispoziția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Consiliului Concurenței, cu celeritate, în vederea îndeplinirii atribuțiilor legale specifice ale acestora, datele necesare solicitate cu privire la întreprinderile care desfășoară activitate pe teritoriul României, pe care le are la dispoziție sau pe care le-a obținut în urma controalelor efectuate.
Amenzile contravenționale vor fi între 50.000 lei – 500.000 lei.
Individualizarea sancțiunilor se face ținând seama de gravitatea și durata faptei, cu respectarea principiului eficacității, proporționalității și al efectului disuasiv al sancțiunii aplicate.
Prin instrucțiuni adoptate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor se stabilește mecanismul de individualizare și aplicare, precum și celelalte elemente în funcție de care se face individualizarea sancțiunilor, precum:
- veniturile totale anuale ale întreprinderii realizate pe teritoriul României, veniturile realizate la nivelul unui punct de lucru sau alte tipuri de venituri;
- circumstanțele atenuante și agravante;
- capacitatea întreprinderii de a plăti amenda;
- majorarea specifică pe care o poate stabili Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor în realizarea efectului disuasiv.
În cazul săvârșirii contravenției, pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, agentul constatator poate propune următoarele măsuri:
- revenirea la prețul de vânzare de pe site-ul comerciantului practicat anterior acțiunii speculative într-un termen de maximum 24 de ore sau oprirea de la comercializare;
- revenirea la prețul de vânzare la punctul de lucru controlat, practicat anterior acțiunii speculative, în termen de 24 de ore de la comunicarea documentului de control sau oprirea de la comercializare.
Termenul de prescripție a constatării și aplicării sancțiunii contravenționale este de 3 ani de la data săvârșirii faptei.