Cum a schimbat criza comportamentul de consum al populatiei
Datele INS publicate ieri arata ca in primul trimestru din 2010, veniturile totale medii lunare au fost, in termeni nominali, de 2.342 lei pe gospodarie si 808 lei pe persoana. In acelasi timp, cheltuielile lunare au totalizat 2.071 lei pe gospodarie si 714 lei pe persoana, astfel ca suma medie economisita lunar de fiecare dintre cele 7.4 milioane de gospodarii existente in Romania s-a ridicat la 271 lei sau 11,6% din venit.
Aceasta cifra este usor mai mica decat cea din primul trimestru din 2009, insa semnificativ mai mare comparativ cu cea inregistrata in primul trimestru din 2008, ceea ce arata ca in vreme de criza, romanii economisesc mai mult decat pe timp de boom economic, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
Per total, in primul trimestru din 2010, populatia a pus deoparte o suma de aproximativ 6 miliarde lei sau 1.5 mld euro. In ultimele sase trimestre de criza (T4.08-T1.10), suma economisita de populatie a fost de ~35 miliarde lei, respectiv tot atat cat au totalizat economiile realizate in aproape 4 ani de crestere economica.
In ce au fost investite aceste economii? In ultimul an si jumatate, valoarea depozitelor bancare constituite de populatie a crescut cu peste 25% sau 21 miliarde lei (o parte din aceasta crestere se datoreaza capitalizarii dobanzii), investitiile in fondurile mutuale au crescut cu peste 3 mld lei, iar 2 miliarde de euro (8.5 mld lei) au fost transferati in strainatate.
Trebuie insa remarcat faptul ca discutam despre medii – in realitate nu toata lumea a reusit sa economiseasca, fiind foarte probabil ca 80% din economii sa fie realizate de 20% din populatie.
Pe ce au cheltuit romanii banii
In mod evident, criza a determinat o schimbare usoara a obiceiurilor de consum ale populatiei:
– in T1.10, fiecare gospodarie a alocat in medie 40,7% din cheltuieli (843 lei lunar) achizitiei de produse agroalimentare si bauturi nealcoolice. Acest procent este similar celui inregistrat in T1.09 si T1.08, aici fiind vorba in primul rand despre produse de baza, la care nu prea poti sa renunti;
– in schimb, criza nu i-a determinat pe romani sa renunte la tigari si alcool, produse pentru achizitia carora au alocat 7,4% din totalul cheltuielilor. Spre comparatie, in T1.09 procentul era de 6,6%, iar in T1.08 de doar 6,2%.
In medie, fiecare dintre cei 21,5 milioane de romani cheltuie lunar 53 de lei pe tutun si alcool (!!), cifra in crestere puternica fata de primul trimestru din 2008, cand suma era de “doar” 38 de lei. Este drept insa ca intre timp, pretul tigarilor a crescut.
Daca luam in considerare consumul mediu lunar, ajungem la concluzia ca piata tutunului si alcoolului se ridica la 13-14 mld lei anual (~3 mld euro). Cat % din piata este la vedere si cat contrabanda?
– cum la tigari si bautura nu poti renunta, trebuie sa tai de altundeva pentru a iti echilibra bugetul. De unde? De la imbracaminte, incaltaminte, nu mai achizitionezi mobila, amani renovarea locuintei si scazi cheltuielile cu sanatatea, educatia si cultura (chestii neesentiale adica).
Comenteaza pe khris.ro