Sari direct la conținut

[P] Manuela Maftei, absolventă EMBA: „Tranziția de la angajat la soloprenor implică adaptare continuă”

Smile Media
Business, Foto: freepik.com
Business, Foto: freepik.com

Soloprenoriatul a devenit o tendință în creștere pe plan global și este tot mai prezentă inclusiv în România. Cu toate acestea, trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor pe cont propriu nu este un proces tocmai ușor. Pentru a reuși în această nouă poziție, soloprenorii trebuie să aibă cunoștințe solide de business, precum și abilități de leadership, competențe care pot fi dobândite atât prin experiență, cât și prin educație. Un program de tip EMBA (Executive Master of Business Administration) este o opțiune bună, care îi poate ajuta pe soloprenori să-și dezvolte abilitățile de leadership și să dobândească o înțelegere completă a aspectelor cheie ce țin de gestionarea unei afaceri.

Manuela Maftei, consultant financiar, a realizat tranziția către soloprenoriat în 2021, după ce anterior a ocupat poziții de director financiar în mai multe companii. De aproape un an și jumătate este managing partner al companiei de consultanță financiară MFTM Growth Advisors.

Manuela este absolventă a WU Executive MBA Bucharest, promoția 2013 – 2015. Motivul principal pentru care a urmat acest program a fost obținerea unei perspective integrate asupra unui business: „La momentul respectiv, eram CFO cu ceva ani de experiență executivă în spate, însă voiam să înțeleg mult mai mult și mai bine care sunt factorii declanșatori ai acțiunilor din fiecare department din cadrul unei companii, cum sunt aceștia fundamentați, ca după să pot integra cu imaginea financiară a companiei”, povesteșteaceasta.

A optat pentru programul oferit de WU datorită prestigiului universității la nivel internațional, a reputației profesorilor, a tematicii modulelor, dar și a colaborării dintre WU și University of Minnesota Carlson School of Management. De asemenea, având în vedere dedicarea și efortul pe care le implică un EMBA, un factor important în decizia sa a fost faptul că programul a fost organizat în regim part-time, pe o durată de 14 luni.

Manuela consideră că experiența dobândită în cadrul EMBA-ului este valoroasă pentru activitatea sa actuală de soloprenor, din mai multe privințe – „Cel mai important aspect este tocmai perspectiva aceasta integrată a unui business, pe care am putut să o îmbunătățesc după programul de EMBA, faptul că pot să vizualizez, să simt și să gândesc procesele integrat și interconexiunile departamentale, pentru a propune soluții în servicii de consultanță financiară și implementare de sisteme IT pentru măsurarea și raportarea activității unui business la toate nivelurile”.

De asemenea, studiile de caz dezbătute în cadrul programului au fost de mare ajutor, pentru că au abordat scenarii diferite și complexe din companii diferite, dintre cele mai cunoscute la nivel internațional. Studenții au trebuit să ia decizii ca și cum ar fi fost parte din companiile respective, atât individual, cât și în echipe. Acest exercițiu a contribuit nu doar la îmbunătățirea cunoștințelor tehnice, ci și la creșterea capacității de adaptare și înțelegere a unor situații și provocări diferite din diverse domenii.

Realizarea lucrării de final de program, Capstone project, a fost una dintre cele mai mari provocări ale Manuelei din cadrul programului. Echipa sa a fost implicată în crearea unui proiect real, care urmărea să vândă produsele unei companii românești pe o piață internațională. Proiectul a fost unul complex, deoarece a fost necesară cunoașterea pieței, culturii și mediului geopolitic specific, precum și a limitărilor legale din țara respectivă. Cu toate acestea, efortul depus a dat roade și rezultatul final a fost unul foarte frumos.

Deși Manuela consideră că este prea devreme pentru a oferi sfaturi celor care doresc să devină soloprenori, este de părere că disciplina, flexibilitatea, deschiderea, capacitatea de a gestiona incertitudinea, care poate fi destul de ridicată, cel puțin la început, și, nu în ultimul rând, pasiunea pentru ceea ce faci, sunt elemente cheie pentru această activitate.

Tranziția de la angajat la soloprenor nu este ușoară, implică efort ridicat, adaptare continuă, și cred că la fel de important este să discuți și cu alte persoane care au trecut prin acest proces și îți pot împărtăși din experiență. Eu am colegi și de la WU cu care am discutat și mi-au fost de ajutor”, mărturiseștea ea.

Întrebată cum percepe raportul dintre bărbați și femei în poziții de conducere, aceasta afirmă că nu a simțit un decalaj în această privință, deși a fost membră a consiliului de administrație în mai multe companii și poate că în unele dintre ele existau mai puține femei. Consideră că profesionalismul, corectitudinea și bunul simț sunt calitățile care aduc atât femeile, cât și bărbații în poziții de manageri sau antreprenori.

Vorbind despre viitorul educației executive, antreprenoarea este de părere că programele de EMBA ar trebui să integreze mai multe subiecte legate de digitalizare și de mediul global de afaceri, întrucât perspectivele de AI și de tot ceea ce înseamnă business online au devenit deosebit de importante.

Executive MBA oferit de WU Executive Academy este singurul program de EMBA din România care beneficiază de prestigioasa triplă acreditare internațională – EQUIS, AMBA și AACSB, deținută de mai puțin de 1% din școlile de afaceri din lume. Programul va începe în noiembrie și se va desfășura part – time, pe parcursul a 16 luni.

Programul WU Executive MBA Bucharest a deschis sesiunea de burse de studiu în valoare de 200.000 de euro pentru noua sesiune, care va începe în toamnă.

Bursele se acordă în ordinea aplicațiilor și pe baza dosarului de înscriere în program, înscrierile având loc până la data de 30 iunie 2023. Informații complete sunt disponibile pe WU Executive Academy.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro