Sari direct la conținut

Filmul artistic de montaj al lui Andrei Ujica despre fostul dictator va fi prezentat  in Selectia Oficiala, in afara competitiei

HotNews.ro

Biroul de Presa al Festivalului de la Cannes a anuntat vineri seara ca filmul lui Andrei Ujica va completa Selectia Oficiala, alaturi de cele mai recente filme ale lui Olivier Assayas, Kornel Mundruczo sau Pablo Trapero. Despre „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” autorului sau ii place sa spuna ca e un film artistic de montaj, nu un documentar, desi are la baza circa 200 de ore de inregistrari oficiale cu fostul dictator. „Daca, printr-un miracol istoric si biologic, Nicolae Ceausescu ar mai fi trait azi, ceva imi spune ca ar fi inteles filmul meu”, a declarat Andrei Ujica, pentru HotNews.ro.

„Sincer sa fiu, ma asteptam ca filmul sa fie luat la Cannes si ma bucur ca mi s-a implinit si previziunea. Inca din vara trecuta m-am gandit ca locul cel mai potrivit pentru un astfel de film ar fi exact cel in care a fost acum selectionat. Selectia Oficiala hors competition, sau, cum se spunea odinioara, en competition hors-concours, mi se pare eticheta cea mai potrivita pentru premiera mondiala a unui astfel de film”, a mai declarat Andrei Ujica, pentru HotNews.ro.

Pentru cineast, avantajul Cannes-ului a fost si ramane faptul ca realizeaza an de an cea mai importanta concentrare de public cinefil si presa de specialitate. De aceea, „orice film de arta sau cu miza estetica are o sansa mai mare sa-si atinga mai repede publicul-tinta, cum se spune acum, decat daca porneste dintr-un alt festival”, a adaugat Andrei Ujica. Intrebat care ar fi publicul-tinta al filmului sau, acesta a spus ca spectrul se intinde de la cinefili interesati de cai noi in discursul cinematografic pana la publicul interesat mai mult de filosofia istoriei decat de istorie pur si simplu.

Pentru „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, Andrei Ujica a folosit inregistrari oficiale din arhiva TVR si de la Arhiva Nationala de Filme. „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” este partea a treia a seriei incepute cu „Videogramme einer revolution”/”Videograme dintr-o revolutie” si continuata cu „Out of the Present” – o trilogie a comunismului de care Andrei Ujica a scapat la modul fizic emigrand in Germania, dar care a continuat sa-l bantuie.

Cei care au facut o prima triere ale celor 1.000 de ore de inregistrari de arhiva au fost Titus Muntean si Velvet Moraru – care este si producatorul acestui lungmetraj, prin Icon Production. Ei au ales cam 200 de ore cuprinzand date importante si capete de casete – care, spune cineastul, puteau contine lucruri interesante, scapate din protocolul impus de o inregistrare oficiala – adica momente cand dictatorul se comporta firesc.

Titlul filmului este o parafraza dupa cartea lui Gertrude Stein, „Autobiografia lui Alice B. Toklas” (1933) in care scriitoarea, care a refuzat sa-si scrie memoriile, a ales sa scrie autobiografia inventata a propriei sale secretare, dar si dupa „Autobiografia lui Fidel Castro. Un roman de Norberto Fuentes”, carte primita de Andrei Ujica de la prietenul sau, filosoful Peter Sloterdijk (rectorul Universitatii de Arta din Karlsruhe, unde cineastul are o catedra de film). Scriitor cubanez in exil, Norberto Fuentes a fost pana la un moment dat un apropiat al lui Fidel Castro.

Echipa filmului, care va merge la Cannes pentru a calca pe covorul rosu in cea mai importanta selectie a festivalului, Selectia Oficiala, este foarte restransa si e formata doar din Andrei Ujica, Dana Bunescu – cea care a realizat montajul si sunetul, si producatorul Velvet Moraru. Andrei Ujica a marturisit pentru HotNews.ro ca atunci cand a ajuns la sfarsitul filmului a fost frapat nu atat de perceptia nuantata pe care ar fi capatat-o despre Ceausescu, cat despre o perceptie mai larga asupra tuturor celor care au trait sub el.

Desi a fost alaturi de Nicolae Ceausescu zi de zi in aproape un an de munca la acest film, Andrei Ujica nu poate spune daca „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” i-ar fi placut dictatorului. „Dupa cate stiu ii placea Kojak dar daca, printr-un miracol istoric si biologic ar mai fi trait azi, ceva imi spune ca ar fi inteles filmul meu.” „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” e produs de Icon Production cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei (de la care a primit un credit in 2007) si al Televiziunii Romane.

Intr-un interviu acordat anul trecut revistei „Dilema Veche” , cineastul spunea: „Din filmul despre Ceausescu e foarte posibil sa nu intelegem prea mult din esenta personalitatii lui, dar poate ca o sa intelegem ceva despre noi sub dictatura. Ne place sau nu, dictatorii ideologici care au dominat secolul al XX-lea sint, intre altele, suma natiunilor pe care le reprezinta pe perioada in care le conduc. Asa cum Hitler a fost o suma a natiunii germane din perioada in care a condus-o, asa si Ceausescu a fost o suma a romanilor din cei 25 de ani cit a stat la putere. De discutat e doar contributia fiecaruia dintre noi la greutatea lui, ordinul de marime variind, sa zicem, intre miligram si kilogram, pe o scala, asadar, de unu la un milion.”

Selectia Oficiala a Festivalului de la Cannes cuprinde Competitia Oficiala, sectiunea „Un Certain Regard”, precum si proiectii „hors-concours” si „seances speciales”. In acest an, doua lungmetraje romanesti participa in „Un Certain Regard”, „Aurora” de Cristi Puiu si „Marti, dupa Craciun” de Radu Muntean. In sectiunea „Quinzaine des Realisateurs” va fi prezentat documentarul de scurtmetraj „Cautare”, realizat de Ionut Piturescu. Dan Burlac a fost selectionat in programul de promovare a tinerilor producatori „Producers On The Move”. Alte scurtmetraje vor fi prezente in „Short Film Corner”, iar un stand national va promova imaginea cinematografiei din Romania.

Festivalul de la Cannes are loc in acest an intre 12 si 23 mai, si se va deschide cu „Robin Hood”, cel mai recent film al lui Ridley Scott. Tim Burton prezideaza juriul Competitiei Oficiale.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro