Reclamele mascate atrag o somatie in bloc pentru cinci canale TV. CNA: Posturile incalca legea cu premeditare
CNA a decis, marti, sa sanctioneze in bloc mai multe posturi TV cu somatie publica pentru publicitate mascata, in cadrul unor emisiuni axate pe discutii privind sanatatea. Desi cazurile analizate au fost diferite de la un post la altul, membrii Consiliului au hotarat sa le someze pe toate, pentru ca ulterior sa intervina cu amenzi consistente, daca posturile nu vor lua masuri. Forul a precizat ca este constient de faptul ca televiziunile recurg premeditat la astfel de practici publicitare ilegale, in unele situatii amenziile fiind asumate prin contract de co-producatorii emisiunilor respective.
Membrii CNA au analizat in sedinta de marti mai multe emisiuni difuzate la posturile Antena 2 („Traieste sanatos”, „Neconventional”), Etno TV („Taifasuri”), B1TV („Trenul vietii”, „6! Vine Presa!”), OTV („Eco TV”, „Viata de vedeta”, „Euro Mondo” si „Natural suta la suta”) si National TV („Tibanul, pescuitul si natura”).
Conform monitorizarii CNA, posturile mentionate au facut reclama mascata la clinici, tratamente medicale, produse ecologice, suplimente alimentare, aparate de masaj si biorezonanta, servicii si obiective turistice, atat prin informatiile afisate pe ecran in timpul emisiunilor respective, cat si prin afirmatiile moderatorilor sau ale invitatilor acestora.
„Este evident ca aceste emisuni se fac cu incalcarea clara, premeditata a legii privind pubicitatea”, a spus vicepresedintele CNA, Ioan Onisei. „Sanctiunea e platita de producator, iar postul se spala pe maini”, a adaugat el, facand referire la situatiile intalnite la unele posturi care difuzeaza emisiuni realizate integral de o casa de productie externa.
„O sanctiune de 10.000 de lei data azi nu inseamna nimic pentru radiodifuzorii care aplica aceste metode. (…)De ani de zile se practica sistemul asta. Cred ca este suficient. E timpul sa va opriti”, a adaugat Narcisa Iorga, membru CNA.
Forul si-a propus sa monitorizeze atent pe viitor emisiunile care recurg la reclama mascata pentru diverse produse si servicii, cu mentiunea ca vor da amenzi drastice in cazul in care posturile continua sa incalce legislatia audiovizuala privind publicitatea.