IMM-urile sustin ca introducerea penalitatilor de intarziere la plata datoriilor fata de stat este neconstitutionala / Vezi cat vor plati concret firmele (document atasat)
Potrivit unui proiect de modificare a Codului de Procedura Fiscala, initiat de Ministerul Finantelor Publice (document atasat), dobanzile de intarziere la plata datoriilor fata de buget se reduc la jumatate dar sunt introduse noi penalitati de intarziere de pana la 15% din obligatiile fiscale principale (in functie de perioada de intarziere). Organizatia patronala a IMM-urilor, Consiliul National pentru IMM spune ca introducerea penalitatilor in acest mod incalca doua articole din Constitutia Romaniei si ca dubleaza sanctiunea impusa deja prin dobanzile de intarziere. Vezi in documentul atasat – „Pozitia CNIPMMR” – cat vor plati firmele dobanzi+penalitati, potrivit acestui patronat.
Proiectul legislativ pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala, Nota de fundamentare si Tabelul comparativ au fost publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 25 martie.
Vineri, 9 aprilie, Consiliul National pentru IMM din Romania (CNIPMMR) a transmis observatii legate de reducerea dobanzilor si instituirea penalitatilor de intarziere (vezi documentul atasat: Pozitia CNIPMMR – proiect Cod de Procedura Fiscala)
Potrivit organizatiei patronale,
„Reducerea la jumatate a dobanzilor de intarziere mentine caracterul punitiv al masurii, dobanzile de 18% pe an fiind peste dobanda anuala pentru un credit bancar (de 17,38%) si fiind de 5,14 ori mai mari decat devalorizarea datoriei (raportata la o rata a inflatiei de 3,5% in 2010 potrivit estimarilor BNR)”.
De altfel in Nota de fundamentare a Proiectului legislativ se mentioneaza:
- „Nivelul dobanzii trebuie sa fie peste rata dobanzii creditelor acordate de institutiile financiare astfel incat sa descurajeze contribuabilii de a utiliza arieratele ca surse de finantare ale activitatilor lor dar nici sa nu fie la un nivel foarte mare pentru a constitui un element impovarator pentru contribuabil.
- Penalitatile de intarziere trebuie sa constituie o sanctiune pentru neplata la scadenta, calculata ca un procent la nivelul sumei neplatite, astfel incat aceasta sa creasca in raport cu valoarea sumei neplatite si cu perioada de intarziere.
- Aceasta modificare a fost discutata si constituie si o propunere a misiunii de asistenta tehnica a FMI acordata ANAF in cursul anului 2009.
CNIPMMR „nu sustine instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere pentru creante bugetare de 5%, respectiv 15% – in functie de durata intarzierii – avand in vedere o serie de argumente (detaliate in documentul atasat) intre care:
- Pentru IMM-uri nu sunt stabilite termene de plata speciale pentru achitarea obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii), fiindu-le aplicabile termenele de plata pentru intreprinderile mari, care sunt foarte scurte si dificil de respectat, mai ales in conditiile accesului extrem de redus al IMM-urilor la surse de finantare si dificultatilor sporite din perioada crizei si in contextul adoptarii documentul strategic „Ganditi mai intai la scara mica”: Prioritate pentru IMM‑uri. Un „Small Business Act” pentru Europa – COM(2008) 394 final.
- Dobanzile de intarziere si penalitatile de intarziere sunt reglementate nediferentiat, din punct de vedere al fraudei fiscale, comportamentul fiscal ce nu are o componenta frauduloasa fiind sanctionat in mod egal cu cel fraudulos. Neplata unor obligatii declarate, dar neonorate din lipsa temporara a lichiditatilor, nu ar trebui penalizata, ar trebui sa li se adauge rata inflatiei sau maxim ar trebui sa fie purtatoare de dobanda, la nivelul normal stabilit de piata.
- Instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere pentru creante bugetare de 5%, respectiv 15% reprezinta o dubla sanctionare a acelorasi fapte fiscale.
- Instituirea penalitatilor de intarziere prin proiectul de O.U.G. initiat de M.F.P. incalca urmatoarele dispozitii:
– din Constitutia Romaniei:
- art. 56 alin. (2): Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
- art. 139 alin. (1): Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
– din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala:
Art. 3 – (1) Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia.; (2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.