Povestea chinezilor care cumpara Volvo. Geely – de la frigidere la un loc caldut in elita "greilor" industriei auto
Acum 25 de ani holdingul Geely producea frigidere, in urma cu 16 ani a inceput si productia de motociclete iar in 1998 s-a apucat sa produca automobile pornind de la un model al marcii japoneze Daihatsu. In 2007 marca se lansa si la noi, insa vanzarile au fost slabe, iar anul trecut Geely a adus la Shanghai o copie dupa Rolls Royce Phantom. Acum a batut palma cu Ford si va cumpara Volvo pentru 1,8 miliarde dolari, compania chineza gasind o „scurtatura” eficienta pentru a ajunge in prima linie a industriei auto. Geely a intrat pe multe piete internationale, insa in afara de Rusia si Cuba nu a reusit sa faca volume mari de vanzari.
Geely a luat fiinta in 1986 si a inceput producand frigidere iar cativa ani mai tarziu materiale decorative. In 1994 a inceput sa produca motociclete, ajungand sa fie una din cele mai importante companii chineze din domeniu. Productia auto a inceput abia in 1998 pornind de la modelul Charade al Daihatsu, marca a Toyota specializata in productia de masini de clasa mica.
Geely GE „inspirat” din Rolls Foto: Reuters |
Geely a lansat in China modele cu nume cel putin interesante, precum Beauty Leopard sau Freedom Cruiser. In 2003 Geely a inceput sa trimita masini la export iar in 2005 a devenit prima marca din China ce expuse la salonul auto de la Frankfurt. In 2006 Geely a expus in premiera si la Detroit. Totusi, la fel ca alte companii chineze, nici Geely nu a stat departe de scandalurile legate de plagiat. In aprilie anul trecut la salonul din Shanghai chinezii au adus modelul GE, o copie a celebrului Rolls Royce Phantom. Chinezii au spus ca „reinventeaza modelul clasic” dar il fac accesibil unui numar mai mare de oameni fiindca ar costa circa 30.000 de lire.
Gama de modele a Geely are multe berline de dimensiuni diverse si cu motorizari intre 86 CP si 139 CP. Are o masina de clasa mini – LC – cam de dimensiunile lui Fiat Panda, in timp ce modelul cel mai cunoscut se vinde sub numele CK si in afara Chinei si Freedom Cruiser in China. Masina e cu cativa centimetri mai scurta decat Logan sedan si se vinde de la circa 5.900 dolari pe piata chineza.
Un sedan ceva mai mare, MK are 4,34 m lungime, motoare intre 94 si 108 CP, iar in China se vinde sub numele King Kong. Cel mai mare model al gamei este berlina FC de 4,6 metri lungime, masina care dispune de un motor de 139 CP.
Marca Geely s-a lansat oficial si in Romania in aprilie 2007. Am participat la evenimentul de lansare in care reprezentantii marcii spuneau ca intra cu un concept nou pe piata romaneasca. In acel moment s-au lansat cele doua berline: CK, cu preturi de la 7.730 euro, TVA inclus si MK, de la circa 10.400 euro. Ambele aveau atunci motoare Euro 3.
Obiectivele de vanzari erau ambitioase la nivel declarativ: 1.000 de masini in 2007 si 2.500 in 2008. Totusi, in 2008 s-au inmatriculat in tara 128 de masini Geely, iar anul trecut doar 11, in timp ce anul acesta nu figureaza niciuna in datele Politiei. La finalul anului trecut erau inmatriculate in tara 245 de masini Geely. Pe site-ul Geely Romania preturile masinii CK pleaca de la circa 7.400 euro, in timp ce la modelul cel mai mare, FC, preturile sunt de la 11.700 euro. Totusi, Geely a trimis la export masini in cateva zeci de tari, de la Ucraina si Indonezia, pana la Peru si Bolivia. Rusia a fost una din cele mai bune piete externe pentru companie, cu mai bine de 7.000 de masini vandute anul trecut. Si in Cuba Geely a livrat masini in cantitati semnificative catre Politie si alte autoritati.
Geely FC Foto: Reuters |
Cel mai mare merit in ascensiunea Geely l-a avut insa fondatorul Li Shufu, un miliardar chinez pe care The Economist l-a numit „un Henry Ford al industriei auto chineze” deoarace e un sustinator al productiei de volum. Un alt „secret” al ascensiunii Geely tine si de faptul ca e in relatii bune cu autoritatile, spre deosebire de alte cazuri in care oficialii chinezi s-au opus unor tranzactii prin care companii locale ar cumpara firme de Occident.
Acum Li Shufu isi vede visul cu ochii si compara Volvo cu un tigru „Volvo e ca un tigru, locul lui e in padure nu inchis la zoo. Trebuie sa il eliberam”, a spus fondatorul Geely la ceremonia de semnare a acordului. „Acest tigru are inima in Suedia si Belgia, dar puterea lui trebuie sa se simta in intreaga lume”, a mai spus omul din spatele Geely.