Cronica unei morti anuntate: Ziua, Gardianul, Cotidianul, Business Standard
Inchiderea ziarelor Cotidianul, Business Standard, Ziua si Gardianul, in ultimele doua saptamani, a declansat deja dezbateri, pe diverse canale, despre o eventuala „moarte” a presei scrise in Romania. Discutiile de acest fel sunt alimentate si de pierderile de publicitate, reducerile de costuri sau de personal de la alte ziare centrale si de inchiderea unor ziare locale, pe parcursul ultimului an, sub efectul crizei. Dar cele patru ziare inchise in aceasta perioada apartin sau sunt asociate indirect unui singur grup de presa, iar in ultimii ani s-au remarcat prin pierderi, prin scaderi sau fluctuatii temporare de tiraj si, in cazul unora dintre ele, prin acuzatiile de santaj ce le-au fost aduse sau prin pozitiile lor in scandaluri publice.
Ioana Avadani scrie, miercuri, pe blogul sau:
- „Printre actionarii celor doua ziare (Ziua si Gardianul – n.r.) se numara Petromservice S.A – pe care o regasim si in componenta trustului Realitatea-Catavencu. Mai exista si alti actionari comuni. Asta ne indreptateste sa spunem ca, in fapt, cele doua ziare erau, de facto, in portofolilul trustului Realitatea si ca au fost supuse aceluiasi tratament de “extrenalizare” pe care l-au suferit toate operatiunile de print ale companiei, anuntat astfel de Sorin Ovidiu Vantu, intr-un interviu pentru HotNews (…). Asa ca eu sunt tentata sa spun ca asistam la efectele unei decizii de management la nivel de companie (da, e greu sa capitalizezi un ziar – ce sa mai vrobim de trei deodata, mai ales cu un deadline atat de scurt, mai ales de sarbatori, mai ales in an de criza…) decat la un fenomen sau o interventie brutala extra-manageriala de natura politica sau de afaceri, care ataca sistemul presei scrise romanesti”.
Cotidianul-captura foto Foto: HotNews.ro |
In cazul publicatiilor Cotidianul si Business Standard, asumate de grupul Realitatea Catavencu, speculatiile privind inchiderea lor au circulat inca de la inceputul anului trecut si au fost alimentate de declaratiile sefilor din acest grup.
- In februarie 2009, Mihnea Vasiliu, directorul Diviziei Quality a grupului, spunea intr-un interviu pentru HotNews.ro ca pe segmentul Cotidianul existau probleme si ca ziarul miza pe online. In cazul in care criza economica avea sa se prelungeasca „s-ar putea sa vedem branduri care capoteaza”, aprecia atunci Vasiliu.
- In august, Sorin Ovidiu Vantu spunea ca Realitatea-Catavencu se reorienteaza spre media electronica si ca nu mai are incredere in ziarele generaliste.
- Sorin Ovidiu Vantu, in decembrie: Voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica.
Anul de criza 2009 nu a fost singurul care a adus pierderi si dezechilibre financiare la publicatiile Cotidianul, Business Standard, Ziua si Gardianul, pierderi puse fie pe seama investitiilor, fie pe seama crizei.
Ziua
- Potrivit BRAT, vanzarile Ziua au scazut constant in ultimii zece ani, de la 50 de mii
ZIUA-captura foto
Foto: HotNews.rode exemplare vandute in medie pe zi in primul semestru din 2000 la 12,9 mii in primul semestru al anului trecut si 11 mii in trimestrul 3 din 2009
- Incepand din 2004, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor, Ziua SRL a inregistrat constant pierderi, pierderea neta din 2008 fiind de 3,66 milioane lei
Gardianul
- Potrivit BRAT, ziarul a inregistrat vanzari medii pe aparitie de pana la 6.000 de exemplare in perioada in care a fost auditat (S2 2006 – S1 2008). In prima parte a anului trecut, cand ziarul a anuntat disponibilizari, Business Standard nota ca media vanzarilor zilnice ale Gardianul era atunci de 6.000 de exemplare.
- Compania care editeaza ziarul, Best Media Press, a inregistrat constant pierderi incepand din 2005 (1,2 milioane lei), pierderi care au ajuns la 4,3 milioane lei in 2008, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor
Cotidianul
- Potrivit BRAT, Cotidianul a avut, incepand din 2006, o crestere a vanzarilor medii pe aparitie, de la 10,8 mii de exemplare (S1 2006) la 21 mii exemplare in S1 2008, crestere sustinuta si prin promotii de carte. Incepand cu al doilea semestru din 2008, vanzarile Cotidianul au scazut constant, pana la 6.300 de exemplare vandute in medie pe aparitie in trimestrul al treilea din 2009
- Compania care editeaza ziarul, Poligraf, a inregistrat constant pierderi in ultimii ani, pierderi care s-au redus, totusi, de la 7,3 milioane lei in 2006 la 2,4 milioane lei in 2008, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor
Business Standard
- Potrivit datelor BRAT, vanzarile ziarului au crescut, lent, in perioada in care au fost auditate, de la 6.650 exemplare in medie pe aparitie in T2 din 2008 la 10,9 mii in S1 2009, in T3 2009 fiind de circa 9.700 de exemplare in medie pe aparitie
- Ziarul a fost editat de Catavencu SA, companie care publica mai multe ziare si reviste a inregistrat constant pierderi incepand din 2006
- In aprilie 2009, HotNews.ro scria ca „PSV Company, care detine 18% din Realitatea Media, a intrat in insolventa”
- In mai 2009, HotNews.ro scria ca „cinci administratori de la PSV Company, care detine 18% din Realitatea TV, sunt anchetati de DNA pentru un presupus decont ilegal de TVA”
- In decembrie, Sorin Ovidiu Vantu spunea, in interviul acordat HotNews.ro: „Imi dati dvs. garantia ca nu orice plutonier major imi pune sechestru pe conturi? Cand statul roman imi va asigura aceste garantii, nimic nu o sa ma impiedice sa vin cu bani in tara.” Tot atunci el spunea ca „sunt in plin proces de negociere” pentru preluarea pachetului de 18% detinut de PSV Company in Realitatea Media.
- Insolventa Realitatea Media este ceruta de trei companii
Gardianul-captura foto Foto: HotNews.ro |
- In ultima campanie electorala, ziarul Gardianul s-a remarcat in momentul in care a pus in circulatie, pe propriul site, imaginile cu Basescu „lovind un copil”
- Ziarul Ziua a fost asociat mereu cu fondatorul sau, Sorin Rosca Stanescu, chiar si dupa retragerea acestuia de la conducerea ziarului. Sorin Rosca Stanescu a revenit in prim plan in perioada alegerilor, cand, alaturi de Bogdan Chirieac, a fost acuzat de santaj impotriva sefului ANI, Catalin Macovei.
- In 2005, Evenimentul Zilei publica un amplu articol despre „Cazul Rosca Stanescu”
- Mai recent, in octombrie 2008, HotNews.ro descria cum „Guvernul cheltuieste 1,2 mil. euro pentru a populariza un site. Contract castigat de compania unui director de la ZIUA”
- In campania electorala din noiembrie 2009, dupa declansarea scandalului SRS-Chirieac-Macovei, Alin Fumurescu descria pe blog propria experienta in relatia anchete-publicitate la Ziua, sub Sorin Rosca Stanescu.