Update: Control national asupra operatorilor de cablu TV si internet: 36 de operatori, opriti temporar de la prestarea serviciilor. Director ANPC: Cei mai multi au reintrat in legalitate
63 amenzi contraventionale in valoare de 327.500 lei, 74 de avertismente si oprirea temporara a prestarii serviciului pana la intrarea in legalitate pentru 36 operatori de servicii de cablu TV si internet din Romania sunt masurile luate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), in urma unui control national efectuat in randul operatorilor de cablu TV si internet din Romania. Controlul, efectuat in perioada 9-20 noiembrie din acest an, a analizat 220 de operatori, pentru 137 dintre acestia constatandu-se abateri de la legislatie in privinta respectarii drepturilor consumatorilor.
Update: Mihail Meiu, director ANPC: Cei mai multi din cei 36 de operatori au reintrat in legalitate
Sanctiunile aplicate au vizat deficiente ca:
- lipsa din contract a termenului in care se face conectarea la reteaua de internet, neprecizarea taxei de reconectare;
- depasirea termenului de 72 de ore prevazut in contract pentru remedierea deranjamentelor reclamate de consumator;
- lipsa prevederii clauzei contractuale privind obligatia prestatorului de a notifica consumatorii cu 30 de zile inainte de expirarea contactelor cu prelungire automata in vederea exprimarii optiunii scrise pentru prelungirea sau rezilierea contractului;
- in unele contracte incheiate se prevedea, functie de tipul abonamentului, un parametru de calitate (de exemplu latimea de banda), insa conform capitolului „termene si conditii generale” acest parametru nu putea fi garantat. In situatiile in care calitatea serviciului furnizat depinde de mai multi factori precum orele de utilizare, incarcarea retelei, performanta echipamentelor, s.a.m.d, operatorul economic ar fi trebuit sa mentioneze in contract nivelul minim garantat al parametrului de calitate;
- lipsa clauzelor contractuale privind reconectarea, taxa de intretinere sau alte despagubiri sau taxe pe care ar trebui sa le suporte abonatul.
Abaterile mai sus mentionate s-au constatat in judetele Vrancea, Giurgiu, Dambovita, Neamt, Satu Mare.
Publicitate mincinoasa la serviciile oferite
Comisarii ANPC au constatat abateri si in domeniul publicitatii.
Astfel, un operator economic din judetul Timis prezenta un drept al consumatorului ca pe o caracteristica a serviciului oferit: „primesti banii pentru convorbirile intrerupte din cauza lipsei semnalului de transmisie”.
Acelasi operator economic afirma in campania de fidelizare a clientilor ca ofera suplimentar 2000 de minute de convorbire in retea insa numarul real al minutelor oferite era micsorat prin aplicarea, pentru convorbirile cu durata mai mica de 180 secunde a regimului de tarifare a initierii convorbirii care era de 3 minute.
Un alt operator economic din judetul Timis a incheiat acte aditionale la contractele de furnizare a serviciului prin care consumatorii se obligau sa ramana abonatii prestatorului de servicii timp de 24 luni. Incepand cu luna iulie a.c. operatorul economic a majorat tariful serviciilor oferite, inclusiv la abonatii care au incheiat contracte de loializare de 24 luni. Conform art. 6 din Legea 363/2007, privind practicile comerciale incorecte ale operatorilor in relatia cu consumatorii, aceasta constituie o practica comerciala inselatoare. Mai mult, operatorul economic penaliza consumatorii cu suma de 100 lei in cazul nerespectarii de catre consumatori a actului aditional.
Au mai fost constatate abateri si in domeniul informarii consumatorilor cum ar fi: nementionarea structurii pachetelor de programe si a conditiilor de instalare (prin afisare, pliante sau alt support), lipsa informatiilor complete, corecte si precise privind penalitatile, conditiile de instalere, parametrii de furnizare, conditiile de reconectare, perioada de gratuitate, tarife practicate, lipsa procedurilor detaliate privind solutionarea reclamatiilor din partea clientilor, lipsa informatiilor complete, corecte si precise privind conditiile de reziliere a contractului. Astfel de abateri au fost constatate in judetele Mehedinti, Valcea, Gorj, Brasov, Neamt, Bihor, Maramures.
Alte abateri:
- Netransmiterea facturilor la consumatori – informarea consumatorilor asupra emiterii facturii si contravaloarii acesteia se realizeaza prin SMS si pagina WEB, abatere constatata in judetul Mehedinti;
- Netransmiterea facturilor la abonati – inmanarea acestora pe acelasi formular cu chitanta in momentul achitarii contravalorii abonamentului la incasatorul de teren autorizat, abatere constatata in judetul Mehedinti;
- Lipsa afisarii la loc vizibil a autorizatiei de functionare din care sa rezulte obiectul de activitate, abatere constatate in judetele Brasov, Timis, Bihor;
- Lipsa afisarii in mod vizibil a denumirii firmei si a programului de functionare, abatere constatata in judetele Bihor, Neamt, Brasov, Maramures, Arges.
Principalele aspecte reclamate de consumatori:
- functionarea neconforma a serviciilor si chiar nefunctionarea acestora;
- nerespectarea termenului de instalare a serviciilor;
- facturarea gresita a serviciilor, inclusiv in perioada cat serviciile au fost suspendate sau ulterior datei de reziliere a contractelor;
- majorarea tarifelor practicate;
- neprimirea facturilor;
- intreruperi multiple in furnizarea serviciului Internet;
- semnal slab sau inexistent in anumite localitati;
- plata abonamentelor efectuata prin banca cu ordin de plata nevalidata la timp putand genera suspendarea serviciului;
- nerespectarea clauzelor contractuale (schimbarea pachetelor de programe si a frecventei fara informarea abonatilor);
- primirea unor somatii cuprinzand sume care nu erau detaliate;
- suspendarea serviciului, modificarea grilei de programe din contract, rezilierea contractului de furnizare;
- calitatea scazuta a serviciilor de transmisie: intreruperi, imagini distorsionate;
- lipsa de operativitate in preluarea si rezolvarea sesizarilor.
Update: Mihail Meiu, director ANPC: Cei mai multi din cei 36 de operatori au reintrat in legalitate
Contactat de HotNews.ro, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC a precizat ca cei mai multi dintre operatorii carora li s-a interzis temporar prestarea serviciilor si-au remediat rapid problemele, reintrand in legalitate.
„Unii dintre acestia si-au remediat problemele intr-un timp scurt, altii intr-un timp mai putin scurt, dar in general au fost aspecte care puteau fi remediate rapid. Cei mai multi dintre acestia au intrat intre timp in legalitate. Pentru ceilalti vom face destul de curand o reverificare a respectarii masurilor stabilite pentru ca acestia sa intre in legalitate”, a declarat pentru HotNews.ro, Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
Oficialul ANPC a spus ca toti marii operatori de cablu TV si Internet au fost controlati, insa nu a dorit sa dea detalii despre numele celor sanctionati.