17 filme romanesti trebuie sa iasa la anul pe ecrane; mai mult de jumatate sunt debuturi. Pauza in 2011
O neglijenta birocratica a facut ca in acest an concursul de proiecte organizat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) sa nu mai aiba loc. CNC spune ca situatia nu e dramatica si ca in 2010 vor avea premiera cel putin 15 lungmetraje. Intreruperea in finantarea filmelor va incepe sa se simta peste doi ani, lucru care ii ingrijoreaza pe producatori.
Functionarii de la CNC au uitat sa trimita la timp schema pentru ajutorul de stat la Uniunea Europeana de la Bruxelles, intelegerea cu UE pentru ajutorul de stat pana in 2014 fiind esentiala pentru organizarea concursului de finantare a proiectelor. Eugen Serbanescu, directorul general al CNC, spune ca bani ar fi fost pentru organizarea concursului – vreo 7 milioane de euro -, dar ca acestia vor fi reportati pe anul viitor.
Ultima sesiune a concursului de finantare a avut loc in noiembrie-decembrie 2008, cu rezultatele anuntate la inceputul lui 2009. Sugestiilor facute atunci de Cristian Mungiu pentru modificarea regulamentului de organizare a concursului de finantare le-au urmat cele ale colegilor de breasla, dar proiectul noului regulament se afla inca la Ministerul Culturii. Directorul general al CNC spune ca prima sesiune din 2010 a concursului se va desfasura tot dupa vechiul regulament, urmand ca cel nou sa fie terminat din mers.
Potrivit conducerii CNC, in 2010 sunt asteptate cel putin 15 lungmetraje (care au castigat finantare in anii trecuti), in conditiile in care 60 de filme sunt acum in diferite stadii de productie, CNC-ul cheltuind anual circa 8 milioane de euro pentru productia de film.
2010 – Anul cu cele mai multe debuturi
Unele filme de pe lista erau asteptate in aceasta toamna. E cazul peliculelor „Felicia, inainte de toate”, debutul lui Razvan Radulescu (coproductie romano-franco-belgiano-croata), „Portretul luptatorului la tinerete”, debutul lui Constantin Popescu si „Mar Nero”, debutul italianului Federico Biondi (coproductie Italia-Franta-Romania) – deja terminate. Adaugand „Copilaria lui Icar”, de Alexandru Iordachescu (coproductie romano-franco-elvetiana), „Periferic” de Bogdan George Apetri (coproductie romano-austriaca), „Tatal fantoma” de Lucian Georgescu (coproductie romano-germana), „Eu cand vreau sa fluier, fluier” de Florin Serban (coproductie romano-suedeza), „Morgen” de Marian Crisan (coproductie romano-franco-maghiara) si „Undeva la Palilula” de Silviu Purcarete, devine evident ca – daca toate aceste filme vor iesi intr-adevar la anul -, 2010 va deveni momentul cu cele mai multe debuturi din istoria cinematografiei locale.
In 2010 vom mai vedea „Medalia de onoare” de Calin Netzer – cel mai nou film romanesc premiat in afara, „Principii de viata” de Constantin Popescu (filmat in aceasta toamna, acum in montaj), „Tanti” de Serban Marinescu (terminat), „Caravana cinematografica” de Titus Muntean (terminat), „Nunta in Basarabia” de Nap Toader (Napoleon Helmis), „Marti dupa Craciun” de Radu Muntean (in filmari), „Poker” de Sergiu Nicolaescu si „Aurora” de Cristi Puiu.
Calin Netzer, Napoleon Helmis, Titus Muntean si Constantin Popescu se afla la al doilea film, Cristi Puiu si Radu Muntean la al treilea, doar Sergiu Nicolaescu si Serban Marinescu apartin generatiei regizorilor cu experienta. Tematic, majoritatea filmelor de mai sus isi plaseaza actiunea in zilele noastre, chiar daca, din fericire, nu toate exploateaza stilul minimalist. E de mentionat, de asemenea, ca multe dintre ele sunt coproductii, semn ca producatorii romani nu doar ca au identificat parghiile de cofinantare din afara, dar au devenit si dezirabili pentru straini.
Pauza la premiere in 2011
Lipsa finantarilor din 2009 se va simti insa pe ecrane in 2011, cand vor avea premiera filme care au primit finantare pana in 2008 inclusiv. Directorul general al CNC nu considera situatia ca fiind dramatica, el referindu-se la faptul ca sunt finantate oricum foarte multe proiecte si ca au existat situatii in care producatorii au returnat banii la stat pentru ca nu au gasit co-finantator.
De pe partea lor, producatorii considera insa ca lucrurile trebuie privite in perspectiva. „Daca te gandesti la ce va vedea publicul in 2010, da, sigur, sunt premiere, sunt filme de valoare care vor iesi, dar nu cred ca lucrurile pot fi analizate doar pe termen scurt”, spune Ada Solomon de la HiFilm Productions, producatorul peliculelor “Principii de viata” si “Felicia, inainte de toate”, si coproducatorul lui “Mar Nero”.
“Ce vom vedea in 2011 sau in prima parte a lui 2012? Un film nu e un reportaj de televiziune sau un talk show. E nevoie de timp (un an, doi) pentru a fi realizat si pentru a strange toata finantarea necesara.” Ada Solomon spune ce au spus si alti cineasti romani in ultimii ani, ca e nevoie de o strategie macar pe termen mediu pentru cinematografia romana.
Pe de alta parte, pauza de finantare din 2009 le poate face rau si celor care lucreaza in bransa. “Daca privesti din perspectiva oamenilor care traiesc din facutul filmelor, lucrurile nu sunt deloc roz”, spune Ada Solomon. “Tehnicienii, artistii, autorii sunt oameni care nu vor lucra in 2010, si o sincopa de acest fel e un element de care CNC-ului ar trebui sa-i pese. Daca acesti oameni se vor angaja in contracte pe termen mai lung si mai stabile – in televiziune, de exemplu -, atunci pe termen mediu si lung situatia va fi dramatica pentru industria de film”, conchide producatorul roman.
Cel mai dramatic an pentru productia de film din Romania postdecembrista a fost anul 2000, cand nu s-a facut niciun lungmetraj.