Sari direct la conținut

Mihai Seitan – primul aviz negativ dintre ministrii propusi de premierul desemnat, Lucian Croitoru

HotNews.ro

Mihai Seitan, propus pentru functia de ministru al Muncii, a primit aviz negativ din partea Comisiilor reunite de munca si egalitate, dupa ce 18 parlamentari au votat „pentru”, 28 „impotriva” si unul s-a abtinut.In timpul audierilor, Seitan a afirmat ca ar trebui redus numarul prestatiilor de asistenta sociala care in prezent se ridica la 202. De exemplu, toate tipurile de alocatii pentru copii ar putea sa fie comasate intr-o singura prestatie sociala.

Ministrul desemnat a criticat si activitatea Inspectiei Muncii, spunand ca in prezent nu se ocupa decat de evidenta celor 3 milioane de carti de munca, fara sa respecte rolul initial, de reducerea muncii la negru si imbunatatire a securitatii la locul de munca.

Comisia parlamentara care se ocupa de audierea lui Mihai Seitan a decis ca timpul pentru dezbateri sa fie nelimitat. Initial, a fost stabilit la o ora si jumatate. Pana la urma, audierile s-au intins pe doua ore si jumatate. Membrii comisiilor s-au ratat interesati sa primeasca raspunsuri mai ales pe teme legate alocaţia de stat pentru copii, cresterea somajului si pensiile speciale, printre care si cele ale parlamentarilor.

Dar au fost si parlamentari care s-au aratat interesati de aspecte care nu aveau nicio legatura cu activitatea sa de potential ministru. La un moment dat a fost intrebat ce semnifica numele Seitan in limba turca. A mai fost si de anumite aspecte privind gripa porcina.

Mihai Seitan a declarat, dupa avizul negativ ca se astepta la acest rezultat si ca nu vrea faca niciun comentariu.

Principalele declaratii ale ministrului desemnat, Mihai Seitan:

  • Ministerul gestioneaza cei mai multi bani la ora actuala, aproape 16 miliarde euro care provin din diverse bugete: asistenta sociala, alocatiile de copii, bugetul de somaj etc
  • Legea pensiilor din 2000 a fost o lege buna dar a fost alterate cu peste 50 de acte normative. Ceea ce se incearca acum este readucerea la ceea ce a fost in 2001 cand legea a fost buna, dar a fost alterata dupa aceea.
  • Peste 5 – 10 ani, nu o sa mai putem plati pensionarii sau o sa-i platim cu o pensie foarte mica. Mi-e teama ca in 15 – 20 de ani o sa ajungem la o incetare de plati
  • Vorbim de necesitatea unei salarizari unice. Incercarea de acum este un pas inainte pentru a avea un asemnea sistem
  • Inspectia muncii ar trebui sa se ocupe de munca la negru si de securitatea in munca. Pana acum, Aceasta entitate se ocupa mai mult de evidenta a 3 milioane de carti de munca, dar rolul ei nu este acesta. Rolul acestei entitati nu este de a se ocupa de evidenta, ci sa faca si o redecere a muncii la negru.
  • Imbunatatirile facute pana acum sunt minore. Am prins cativa rechini si am dat cateva penalizari minore.
  • Un aspect serios este cel referitor la asistenta sociala. Avem in prezent peste 202 de prestatii de asistenta sociala. Daca cineva ar fi avut o viziune generalista si ar fi avut curiozitatea cui se adreseaza acestea, ar fi avut surpriza sa gaseasca 3-4 prestatii in aceeasi zona. Dam aproape 5% din PIB numai pentru asistenta la nivel central.
  • Trebuie sa beneficieze mai putine persoane de asistenta, nu sa mearga cu Mercedesurile la cantinta sociala.
  • Astia 15 ani a aratat ca sistemul cu alocatiile pentru copii nu a functionat. Efectul pentru iesirea din saracie nu a existat pentru ca banii s-au impartit la prea multa lume. Este necesar sa cream un sistem de alocatii care sa fie realizat cu plafon, astfel ca aceia care provin din familii cu venituri mici sa aiba alocatii mai mari, iar copiii din familii cu venituri mai mari sa aiba alocatii mai mici. 
  • Avem doua prestatii foarte scumpe: alocatiile complementare si alocatiile monoparentale. Aceste venituri sunt pentru copii toate. Am facut o analiza ca ne costa de trei ori, in loc sa avem o singura alocatie care sa fie facuta in gradualitatea de care spuneam.  Trebuie comasate alocatiile familiale suplimentare care se acorda in prezent la peste 600.000 de familii si alocatiile monoparentale care se acorda la 800.000 de familii.
  • Foarte important este sa atacam revizuirea unor legi care sunt in vigoare acum. Este problema legii conflictelor de munca, legii patronatelor si legii sindicatelor.  
  • Din numarul total de prestatii sociale, numai 34 se gasesc in administrarea Ministerului Muncii. Celelalte se gasesc la nivel local.
  • In ceea ce priveste previziunile, eu cred ca milionul acela de someri este exagerat.
  • Dar cred ca rata somajului va ajunge la 7,2% la finalul acestui an, pentru ca apoi sa scada la 5,5% la sfarsitul lui 2010.
  • Din 4,3 miliarde euro fonduri nerambursabile pana in 2013 Romania a atras circa 50 milioane euro, iar pana in acest an rata de absorbtie este de numai 4,75%. Putem spune in acest moment ca firmele ori nu sunt interesate, ori nu fac proiectele cum trebuie
  • Avem 5.000 de proiecte, dar numai 800 au fost aprobate
  • In ceea ce priveste contributiile sociale, din analizele pe care le facem in prezent, am stabilit ca acestea nu vor fi nici crescute, nici scazute
  • Cum sustinem familiile cu multi copii? Trebuie sa avem o noua lege pentru o alocatie crescuta, unica, care va fi aproape dubla, graduala si pe transe de venituri. O sa fie si un plafon
  • CES este una dintre institutiile importante in dialogul social. Primul pas este sa fie rentabilizat doalog social. Guvernul nu are ce cauta in CES. El nu poate sa voteze legile pe care le da
  • In ceea ce priveste varsta de pensionare. Noi suntem ultima tara din UE care egalizeaza varsta de pensionare. Cea mai tarzie egalizare este 2030. Este o crestere graduala, incata si o legam de speranta de viata de atunci.
  • Toate persoanele care nu au niciun fel de pensie vor fi incluse intr-un pilon zero.
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro