Consiliul Concurentei si SAR: Infiintarea celor doua companii mamut in sectorul energetic ar putea fi penalizata de Comisia Europeana
Infiintarea celor doua companii gigant in urma posibilei reorganizari din sectorul energetic ar limita serios concurenta, se arata intr-un raport intocmit de Consiliul Concurentei impreuna cu Societatea Academica Romana. De asemenea, au fost constatate distorsiuni pe pietele de electricitate si de gaz, din cauza nefinalizarii reformelor in sectorul energetic, mai precizeaza raportul. Aceste lucruri pot duce la penalizari din partea Comisiei Europene.
„De patru-cinci ani incoace ritmul reformelor a incetinit, iar unele propuneri de schimbari in sectorul energetic pot fi chiar o intoarcere din drum a reformelor de pana acum. Riscurile privesc in principal libera concurenta pe piata de energie. In prezent, exista doua riscuri majore pentru concurenta in domeniul energetic, care pot fi si penalizate de Comisia Europeana”, precizeaza raportul Consiliului Concurentei.
Ministerul Economiei intentioneaza sa infiinteze doua companii mamut in urma gruparii tuturor societatilor producatoare de energie. In componenta primei societati vor intra Complexurile Energetice din Oltenia (Turceni, Rovinari si Craiova), Nuclearelectrica, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO), si trei sucursale ale Hidroelectrica, SH Valcea, SH Slatina si SH Sibiu. Cea de-a doua companie va cuprinde Electrocentrale Bucuresti, CTE Deva si CET Paroseni (apartinand Termoelectrica), Portile de Fier si restul sucursalelor Hidroelectrica (adica sucursalele Sebes, Buzau, Targu Jiu, Caransebes, Hateg, Arges, Cluj, Bistrita), Compania Nationala a Huilei CNH.
Liberalizarea pietei: Pe hartie 100%, in realitate 50%
Unul dintre riscurile la care se refera studiul este determinat infiintarea celor doua companii cu pozitie dominanta in piata, societati care vor grupa toti producatorii de energie.
Alt risc este determinat de contractele bilaterale cu electricitate, incheiate de companii de stat cu parteneri privati, la preturi foarte mici. Desi consumatorii au din 2007 posibilitatea de a alege furnizorii, in realitate gradul de liberalizare este de 50%, una dintre cauze fiind dificultatea de a schimba furnizorul.
Distorsiunile de pe piata sunt cauzate de faptul ca liberalizarea nu s-a produs decat pe hartie, nu si in realitate.
Preturile mici la gaze pentru combinatele chimice reprezinta ajutor de stat
„Preturile la gazul din productia interna sunt mai mici decat cele ale gazului din import si sunt folosite pentru subventionarea unor companii sau industrii (in mod curios, lideri de opinie sau chiar decidenti cu experienta in sistem prezinta public aceasta practica drept un exemplu de buna practica, ce ar trebui perpetuata cat mai mult posibil)”, precizeaza raportul. Aproape toate combinatele chimice au posibilitatea de a achizitiona pana la sfarsitul lui 2009, gaze din productia interna, ceea ce constituie un ajutor de stat.
In ceea ce priveste cele doua companii, Consiliul Concurentei si SAR considera ca infiintarea lor ar putea creste riscurile ca pe piata de energie sa poata aparea abuzuri de pozitie dominanta, sau sa se acorde ajutoare de stat nejustificate si contracte preferentiale in afara pietei.
Exista riscul ca intr-una din societati, pierderile Termoelectrica sa fie acoperite de Hidroelectrica, iar in cealalta societate, pierderile Companiei Nationale a Huilei sa fie acoperite de Nuclearelectrica. Aceasta in conditiile in care Romania a negociat cu UE eliminarea totala a subventiilor pentru huila pana la 1 ianuarie 2011.
Din cauza restrictiilor la export, cele doua companii nu pot fi dominante la nivel regional
Una dintre intrebarile pe care le ridica raportul este de ce a preferat Ministerul Economiei varianta infiintarii celor doua companii, in conditiile in care un studiu facut cu consultanti straini a luat in calcul ca fiind fezabile si variante cu mai multe entitati. Riscul de pozitie dominanta in piata este cu atat mai mare cu cat sunt mai putini actori.
Potrivit raportului, concurenta pe piata romaneasca de electricitate este oricum restransa de interconectarea limitata a pietei. In electricitate, nu se poate tranzactiona la export mai mult de 10% din productie. Astfel, cele doua companii vor deveni companii dominante local, nu regional.
In plus, stergerea datoriilor inregistrate de Termoelectrica (535 milioane lei) si ale CNH (3 miliarde lei) poate reprezenta ajutor de stat incompatibil.
Preturile negociate in afara bursei, cu 50% mai mici
De asemenea, crearea celor doua companii va duce la reducerea volumului tranzactiilor de pe bursa energetica din Romania OPCOM. In prezent, se tranzactioneaza 36% din electricitatea din Romania. Prin comparatie, bursa de energie din Franta nu depaseste 7-8%. Preturile contractelor negociate in afara bursei sunt cu 50% mai mici decat cele de pe OPCOM. Preturile mai mici nu avantajeaza statul.
Ca o concluzie, raportul arata ca restructurarea sectorului energetic nu trebuie facuta inainte de o analiza atenta a pietei, pentru a fi permisa libera concurenta.
Societatea Academica Romana a realizat si o istorie a companiilor integrate de energie, prezentata pe blogul organizatiei. In acest material sunt citate si cateva articole din HotNews.ro referitoare la efectele reorganizarii din sistemul energetic.