INTERVIU Purtatorul de cuvant al Gazprom: South Stream va trece prin apele teritoriale ale Turciei, ocolind Romania
Gazprom pare sa fi decis, in urma acordului incheiat cu Turcia, ca traseul South Stream sa ocoleasca total Romania, folosind apele teritoriale turce in Marea Neagra, a aratat intr-un interviu acordat HotNews.ro purtatorul de cuvant al companiei, Serghei Kuprianov. In ciuda mesajului transmis la inceputul anului de Putin presedintelui roman, Gazprom nu renunta la intermediari in contractele privind livrarea de gaz Romaniei, dar semnaleaza ca ar fi deschis discutiilor daca „vor exista cereri aditionale de gaz” din Romania.
Reporter: Intr-un interviu acordat de vicepresedintele Gazprom, Alexander Medvedev, radioului public din Romania acum cateva luni, acesta spunea ca pretul gazului pentru Romania va ajunge de 220 de dolari pe mia de metri cub pana la sfarsitul anului. Puteti explica modalitatea in care se va ajunge la acest pret si de cand?
Serghei Kuprianov: Nu am dat niciodata o previziune privind un pret special in contractele noastre cu Romania sau cu orice alta tara. In mod public noi ne referim la previziuni asupra pretului mediu de 260 de dolari pe mia de metri cub pentru Europa, pentru 2009. Totusi, pretul petrolului a crescut la mai mult de 60 de dolari pe baril si de aceea creste si pretul mediu pentru gaz in Europa la 270-290 de dolari.
Daca vor exista cereri aditionale de gaz din tara dvs., Gazprom Group va fi in mod cert pregatit sa analizeze propunerile si sa incheie noi contracte
Serghei Kuprianov
Reporter: Premierul Putin a transmis presedintelui Romaniei un mesaj (n.r. la inceputul anului, in timpul crizei gazului cu Ucraina) ca Gazprom este dispus sa renunte la companiile intermediare si sa vanda gaz direct Romaniei. Au existat discutii in acest sens cu ocazia vizitei ministrului roman al economiei la Moscova si ce exact ati decis atunci?
S. K.: Exista doua contracte in vigoare, pe termen lung, privind aprovizionarea cu gaz intre Gazprom si partenerii sai romani Conef Energy si WIEE (intermediarii intre Gazprom si Romania – n.red.). Totusi, daca vor exista cereri aditionale de gaz din tara dvs., Gazprom Group va fi in mod cert pregatit sa analizeze propunerile si sa incheie noi contracte. In acest context as vrea sa reamintesc faptul ca primele livrari de gaz natural din tara noastra Romaniei au inceput in 1979, acum exact 30 de ani, ceea ce e o dovada a cooperarii nostre bilaterale de succes.
Reporter: Ati cerut asistenta tehnica a Romaniei in proiectul South Stream. Va ganditi, in viitorul apropiat, sa invitati Romania sa se alature proiectului? Si de ce ar depinde aceasta invitatie?
S.K.: Participarea la acest proiect depinde in mare masura de dorintele exprimate de partea romana. Anul trecut, reprezentanti ai Gazprom s-au intalnit cu colegi din companiile Romgaz si Transgaz. La momentul respectiv, am prezentat un plan de actiune pe termen scurt si am alcatuit o lista a datelor de care aveam nevoie imediat pentru a stabili mai in detaliu posibile modalitati de dezvoltare a existentei capacitati de tranzit in Romania si crearea unor noi capacitati. Totusi, a devenit clar ca partea romana avea nevoie de mult timp pentru a pregati aceste informatii.
Am studiat in principal posibilitatea ca South Stream sa treaca prin zona economica exclusiva din Marea Neagra a Turciei
Serghei Kuprianov
In privinta traseului South Stream pe sub Marea Neagra, se iau acum in calcul mai multe variante. Conducta va traversa fie zona economica exclusiva a Rusiei, Ucrainei, Romaniei si Bulgariei, sau a Rusiei, Turciei si Bulgariei. Dar este nevoie sa facem cercetari la scara larga inainte de a alege una dintre aceste optiuni. De la incheierea recentului acord verbal cu Turcia, am studiat in principal posibilitatea ca gazoductul sa treaca prin zona economica exclusiva din Marea Neagra a Turciei.
Gazprom a angajat compania Piter Gaz Company sa faca aceste evaluari. Piter Gaz face un studiu de pre-fezabilitate, care contine si o cercetare privind impactul asupra mediului, si de asemenea urmareste sa obtina permisele necesare de la tarile prin a caror zone economice exclusive sau ape teritoriale ar putea trece South Stream. Solicitari pentru cercetarile tehnice corespunzatoare au fost trimise deja, inclusiv partii romane.
Reporter: Pe care dintre propunerile de colaborare facute Gazprom de ministrul Economiei din Romania, in timpul vizitei sale la Moscova, le-ati gasit interesante si au sansele sa se concretizeze?
S.K.: Chestiunea este inca in analiza si nu s-a luat nicio decizie.
Reporter: In ce fel modifica acordul pentru Nabucco semnat in aceasta vara jocurile de pe piata energiei din sudul Europei, din viitorul apropiat?
S.K.: Nu va schimba nimic. Gazprom Group nu considera proiectul Nabucco concurent al proiectului nostru de gazoduct, South Stream. Noi operam pornind de la presupunerea ca cererea de gaz natural in Europa va creste in anii urmatori, in timp ce productia companiilor europene din tarile europene va scadea si rezervele lor se vor diminua.
Conform estimarii Agentiei Internationale de Energie, in 2020 Europa va avea nevoie de 100 de miliarde de metri cub de gaz rusesc si din est in plus fata de cantitatile de azi. De aceea exista loc pentru mai multe proiecte de infrastructura in Europa.
In mare masura se crede ca Nabucco este un proiect politic si ideologic
Serghei Kuprianov
As vrea sa subliniez ca o caracteristica distincta a proiectelor noastre este existenta unor resurse pe care se pot baza si sustinerea tehnica aferenta. Nu este niciun secret ca South Strean este o modalitate pentru noi de a reduce riscurile asociate cu tranzitul gazului nostru prin Ucraina. In acest sens, Nabucco nu ne poate ajuta nici pe noi, nici clientii nostri.
Reporter: Multi analisti occidentali spun ca South Stream este un proiect extrem de ineficient economic. De ce prefera Gazprom un proiect atat de scump in locul asocierii la Nabucco?
S.K.: South Stream are, de fapt, o justificare economica clara, are resurse si piata, ceea ce garanteaza ca proiectul are o solida baza financiara odata ce vom ajunge la faza de investitii a proiectului. In mare masura se crede ca Nabucco este un proiect politic si ideologic din moment ce nu are inca materii prime si, in consecinta, ii lipseste finantarea. Pana la urma, in industria noastra gazul este vandut inainte ca gazoductele sa fie construite.
Nu este clar cum si cand va putea consortiul Nabucco sa rezolve aceste probleme cruciale. Cum va fi determinat costul proiectului? Asa cum este acum – de la granitele Turciei? In acest caz cine va construi partea de conducta prin care se presupune ca va fi adus gazul la granita turca din campurile unde se produce? Cine va plati? Actuala infrastructura din acea zona este in mod clar inadecvata.
In aceea ce priveste participarea Gazprom Group in acest proiect, o astfel de participare ar da complet peste cap fundatia ideologica a gazoductului Nabucco, care a fost conceput tocmai pentru a exclude participarea Rusiei. Este greu de conceput ca cei care l-au gandit ar vrea sa coopereze cu noi.
Rusiei i s-ar putea oferi participarea la Nabucco doar pentru ca ea sa refuze sa participe
Serghei Kuprianov
Rusiei i s-ar putea oferi participarea la Nabucco doar pentru ca ea sa refuze sa participe. In orice caz, preferam sa ne concentram pe proiectul nostru, South Stream, care pare mult mai realist. Ca tot a venit vorba, multi experti au spus ca fara gazul rusesc Nabucco va ramane o conducta goala, dar asta e o cu totul alta poveste.
Reporter: Este posibil ca un proiect atat de costisitor ca South Stream sa aiba ca efect un pret mare al gazului pe care il va plati consumatorul european?
S.K.: Pretul gazului nu este determinat de costul productiei sau transportului. In anii ’70, intreaga lume a schimbat metoda de la principiul determinat de cost la cel al compatibilitatii pretului gazului cu cel al preturilor combustibililor concurenti. In prezent, principalele tipuri de combustibili concurenti sunt produsele petroliere, pacura si motorina.
Pretul gazului in contractele pe termen lung legat de pretul petrolului si a produselor petroliere este determinat printr-o formula de pret. O astfel de formula este rezultatul unui acord verbal intre vanzator si client si satisface interesele ambelor parti. Daca un proiect de infrastructura devine mai costisitor, ii poate lua mai mult timp sa ajunga la profit, insa este grija investitorului, nu a consumatorului.
Potrivit ultimelor noastre estimari, costul proiectului South Stream este comparabil cu cel declarat pentru proiectul Nabucco.
Reporter: Credeti ca folosirea gazului pentru productia de energie in Rusia poate determina o diminuare a exporturilor de gaz ale Gazprom?
S.K.: Nu. Resursele noastre si capacitatile de productie ne permit sa satisfacem atat piata rusa cat si diferitele piete pe care exportam, chiar daca aceasta cerere creste. Desi cererea de gaz scade din cauza crizei mondiale, se asteapta sa revina la nivelul de anul trecut dinaintea crizei nu inainte de 2013, chiar si potrivit celor mai pesimiste estimari.
Context:
Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a fost in luna mai in vizita la Moscova, unde a discutat cu reprezentantii Gazprom. Ministrul a vorbit la intoarcere despre posibilitatea eliminarii intermediarilor din contractele cu Gazprom, despre memorandumul de colaborare care trebuie studiat de compania rusa si despre disponibilitatea de a oferi suport tehnic Gazprom in proiectul South Stream.
Limbajul diplomatic al lui Serghei Kuprianov, purtatorul de cuvant al companiei ruse, nu poate ascunde niste mesaje deja clare dinainte de vizita ministrului, pozitii ale Gazprom care nu par sa se fi schimbat.
– Conef si WIEE vor continua sa intermedieze livrarile de gaz, conform contractelor existente. insa Gazprom se arata dispus sa le discute daca Romania ar contracta o cantitate mai mare de gaz.
– Participarea Romaniei la South Stream pare un subiect inchis, intrucat nu mai reprezinta, dupa incheierea acordului verbal cu Turcia, nici un interes. Gazprom pare decis ca gazoductul sa ocoleasca apele teritoriale ale Romaniei si sa treaca prin cele ale Turciei si Bulgariei, oricum partenere la proiect.
– Gazprom isi reitereaza pozitia fata de proiectul Nabucco: un proiect „ideologic si politic”, care nu are sursa de gaz asigurata, care pare sa aiba probleme atat din punctul de vedere al finantarii, cat si al infrastructurii in Asia Centrala.