Studiu Gfk: Teama si incertitudinea au inlocuit tentatia consumerismului
Daca anul 2008 a fost caracterizat de efervescenta in consum, initiativa, sentimentul ca “se poate”, starea de spirit actuala a romanilor are ca principale atribute incertitudinea, teama, precum si un sentiment de vulnerabilitate, arata un studiu Gfk. Oamenii sunt mult mai reticenti si rezervati in asumarea riscurilor, iar legatura emotionala cu familia si grija fata de copii au crescut.
“In comparatie cu anul trecut, framantarile si temerile romanilor in 2009 sunt (…) strans legate de asigurarea stabilitatii financiare si a sigurantei familiei”, declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
In 2008 principalele preocupari erau legate de incercarea de a atinge un nivel de trai cat mai decent si de a avea un plus de confort in viata de zi cu zi. Ceea ce ii framanta la acel moment era rata inflatiei pentru ca ea le ameninta zona de castig si investitii.
Anul acesta, intr-un context dominat de incertitudine si nesiguranta privind viitorul apropiat, riscul de a-si pierde locul de munca a devenit cea mai puternica temere a romanilor. Urmeaza teama de a nu–si mai putea plati datoriile si ingrijorarea legata de scaderea calitatii vietii.
Multi romani cu venituri mici si mijlocii s-au aratat mai ingrijorati anul acesta de riscul unei posibile imbolnaviri. Este o zona fata de care se simt total descoperiti: desi public, serviciul de sanatate costa, iar majoritatea nu dispune de economii la care sa apeleze in caz de urgenta. In plus, nu-si mai pot permite sa acceseze un credit pentru a-si acoperi cheltuielile de sanatate in caz de nevoie asa cum ar fi facut anii trecuti cand se puteau baza pe un venit relativ sigur si puteau accesa produse bancare la preturi mult mai mici decat acum.
Interesant este ca, BNR, prin vocea Guvernatorului Mugur Isarescu, este privita cu incredere, fiind perceputa drept singura institutie care tine cont de interesele romanilor si actioneaza ferm in favoarea lor.
Informaţiile provin din studiul sindicalizat realizat de GfK Romania “Ce s-a schimbat in atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor”, lansat in iunie 2009. Studiul integreaza informatii din trei surse: panel de consumatori, cercetare calitativa si cercetare cantitativa.