Studiu: Ce parere au romanii despre ei insisi?
Este impovarat de viata grea si lupta pentru supravietuire, dar este muncitor, harnic si cinstit, are constiinta nationala si este patriot, are un suflet mare si este inteligent – acesta ar fi autoportretul romanilor in studiul CATIbus, realizat in luna februarie de Mercury Research.
Studiul CATIbus a fost realizat in luna februarie 2009 de Mercury Research pe un esantion de 680 de persoane din mediul urban, cu varsta peste 18 ani. Scopul urmarit de acest studiu: obtinerea unui profil al romanului, asa cum este el vazut chiar de romani.
Romanii sunt inclinati sa faca mai degraba aprecieri negative la adresa lor, arata rezultatele studiului CATIbus: 46% dintre romanii cu varsta peste 18 ani din mediul urban s-au gandit la asocieri sau insusiri mai putin laudative, iar 33% au facut aprecieri pozitive – harnicia, optimismul si inteligenta sunt printre primele valori mentionate.
Profilul romanului: este impovarat de viata grea si lupta pentru supravietuire, dar este muncitor, harnic si cinstit, are constiinta nationala si este patriot, are un suflet mare, este inteligent si se identifica cu traditiile si istoria nationala dar, pe de alta parte, e si cam certat cu legea.
Traiul greu se afla pe primul loc in aprecieri si a fost mentionat de doi din zece romani din mediul urban. Pe pozitia a doua se afla constiinta nationala prezenta la 12% dintre romani: au fost amintite valori precum patriotism, confrati, unire, nationalism, limba romana. Romanul este si gospodar, harnic, mestesugar si priceput, aceste insusiri fiind indicate de 11% dintre cei chestionati.
Printre trasaturile cu care se identifica romanii se afla si cinstea, corectitudinea sau modestia (8%), aceste trasaturi fiind mai degraba mentionate de persoanele mai in varsta. In acelasi timp, sunt si certati cu legea, 8% asociind romanii cu hotia, criminalitatea, violuri sau atacuri. Din acestia, barbatii sunt intr-o masura mai mare de acord cu aceste trasaturi negative, 12% fata de doar 4% dintre femei.
7% cred ca romanii au un suflet mare: sunt sufletisti, iertatori, buni, calzi, darnici, ingaduitori sau toleranti.
Inteligenta se afla si ea intre primele 10 atribute, cu 6% dintre optiunile romanilor, in special pentru tinerii intre 18 si 24 de ani.
Nu lipsesc nici reperele de identitate nationala, mentionate de 6% dintre romanii de la orase, printre acestea numarandu-se traditiile, patrimoniul sau istoria nationala. Au fost amintite nume de conducatori precum Stefan cel Mare, Mihai Viteazul sau Burebista, sau repere geografice cum ar fi Varful Omu, Bucovina. De asemenea, romanii se identifica cu originile (Dacia, dac, latin). In plan gastronomic, sunt enumerati micii, sarmalele si tuica.
Ospitalitatea, care este considerata de multi ca fiind principala caracteristica pentru atragerea turistilor in Romania, este mentionata numai de 3% dintre romanii din mediul urban.
Cum sunt perceputi romanii de catre locuitorii tarilor care au beneficiat in ultimii ani de un aport important de emigranti romani, cum este Spania?
Un studiu realizat de Mercury Research in 2008 pentru Agentia pentru Strategii Guvernamentale arata ca primele lucruri cu care spaniolii asociaza Romania in mod spontan sunt saracia si mizeria (21%). Urmeaza delincventa (9%), romii (5%) si faptul ca Romania este o tara cu dificultati economice, fara locuri de munca (5%). 4% dintre spanioli asociaza Romania cu Dracula, Transilvania si vampiri.