Ringier: Criza nu afecteaza planurile noastre in digital. Hagger: Pentru ca Evenimentul si Capital sa revina pe primul loc e nevoie de absurd de multi bani
„Am inchide o publicatie doar daca nu am intrevedea niciun viitor pentru ea”, spune Michael Ringier, presedintele grupului elvetian de presa Ringier, intr-un scurt interviu acordat HotNews.ro. La randul sau, Marius Hagger, seful operatiunilor Ringier in Romania (Evenimentul Zilei, Libertatea, Capital, alte periodice), spune ca „tocmai am construit o tipografie, este absurd sa ne mutam online – de ce am mai fi facut o astfel de investitie?” Dar precizeaza ca, in calitatea sa de protector al investitiilor Ringier in Romania, „daca va fi necesar, desigur, as propune trecerea unor titluri online”.
Michael Ringier: Modelul trecerii exclusiv online s-ar putea dovedi valoros „poate in 5-10-15 ani”
Rep.: Ringier Romania a raportat cele mai slabe rezultate financiare la nivel de grup, in Europa Centrala si de Est, in 2008. Ce masuri planuiti sa luati, la nivelul conducerii centrale din Elvetia, pentru ameliorarea situatiei din Romania?
Michael Ringier: Ceea ce facem mereu in astfel de situatii este o analiza strategica. Cred ca am dovedit deja ca luam masuri – inclusiv prin cele prezentate in conferinta (in care grupul Ringier si-a prezentat, la Bucuresti, rezultatele financiare pe 2008 – n.r.). Astfel de masuri trebuie sa fie, sunt decise de oamenii din Romania, de managementul de aici. Cred ca am folosit bine aceasta structura si vom continua sa o folosim.
Rep.: Cum sunt influentate planurile Ringier de a acorda o atentie mai mare mediului digital, in conditiile crizei cu care, asemenea altor companii media, se confrunta si si grupul pe care il conduceti?
Michael Ringier: In general aceste planuri nu sunt afectate, deoarece desfasuram doua tipuri de activitati, pe Internet, in care noi credem cu adevarat. Una este activitatea online a brandurilor noastre de publishing. Aceasta este o abordare jurnalistica, este vorba despre activitatile online ale ziarelor si ale unora dintre reviste – iar noi folosim aceasta abordare deoarece credem in combinarea acestor activitati. In jurnalism, a fi exclusiv online este foarte, foarte dificil, deoarece trebuie inca identificate modalitati de finantare.
A doua activitate este comertul electronic. Credem cu tarie in e-commerce, am facut achizitii in ultimul an si jumatate, cum s-a intamplat cu o companie foarte mare din Elvetia. Modelul de afaceri existent, ce produce profit mare, dorim sa-l extindem si in alte tari, fie ca este vorba de comert cu masini la mana a doua, proprietati sau locuri de munca. Acest model functioneaza foarte, foarte bine si pentru astfel de activitati avem planuri si pe alte piete.
Rep.: In pofida absentei unui model de afaceri pentru publishingul online, despre care vorbeati in conferinta de presa, directorul Ringier Romania, Marius Hagger, a declarat ca s-ar putea petrece mai curand decat ar fi de asteptat o trecere exclusiv online pentru anumite publicatii…
Michael Ringier: Probabil ca suntem intr-un mic dezacord, deoarece nu cred, cel putin nu astazi, in modelul strategic al trecerii din print in online. Cred ca avem nevoie si de print, si de online. Si poate in 5-10-15 ani, noul model ar fi valoros. Acum, chiar nu cred in el, presa scrisa va continua sa existe deoarece are propriile sale avantaje – in timp ce online-ul va continua sa se dezvolte. Deci strategia noastra este sa le pastram pe amandoua.
Rep.: Daca o publicatie a Ringier ar suferi pierderi masive, ati prefera sa o inchideti sau sa o treceti exclusiv online?
Michael Ringier: Mai intai am incerca sa o restructuram. In fapt, nu avem acum, in segmentul de presa scrisa, nicio operatiune cu pierderi masive. Am inchide o publicatie doar daca nu am intrevedea niciun viitor pentru ea.
S-a intamplat astfel cu doua ziare gratuite (inclusiv publicatia bucuresteana Compact – n.r.), avand in vedere ca pe segmentul gratuitelor nivelul competitiei este scandalos. Sau nu exista valoare strategica reala. Dar, pe de alta parte, in Serbia si in Elvetia avem publicatii gratuite de mare succes, deoarece pozitionarea lor este diferita.
Revenind, raspunsul meu este ca mai intai am verifica daca acea activitate cu pierderi are un viitor, iar daca da am incerca sa o restructuram si sa o finantam pe termen lung.
Marius Hagger: Ziarul trebuie sa se vanda singur, nu prin DVD-uri si CD-uri
Rep.: Dupa deciziile luate deja in prima parte a acestui an, inclusiv prin disponibilizari, ce alte masuri de reducere a costurilor are in vedere Ringier Romania?
Marius Hagger: Sunt multe lucruri marunte pe care le putem face – putem reduce formatul (inclusiv cu ajutorul noii tipografii inaugurate de Ringier – n.r.), putem sa reducem periodicitatea in cazul unor titluri, sau numarul paginilor…
Rep.: Ati apelat deja la astfel de masuri…
Marius Hagger: Da, la fel cum fac si multi alti publisheri. Dar in cele din urma vom atinge un nivel al costurilor care sa fie stabil. Ramane de vazut cand vom atinge acel nivel.
Rep.: Aveti in vedere alte valuri de disponibilizari?
Marius Hagger: Depinde de ce se va intampla in lunile urmatoare, cum vor evolua afacerile. Cine poate prezice, acum, ce se va intampla?
Rep.: In aceasta perioada de criza, ce faceti pentru a ameliora situatia in domeniul distributiei de presa, una dintre cele mai fierbinti probleme pentru majoritatea publisherilor, in Romania?
Marius Hagger: Inca de anul trecut, ne-am sporit capacitatea proprie de distributie, am imbunatatit reteaua stradala, avem verificari zilnice ale punctelor de vanzare ce ne ofera informatii foarte, foarte utile. Pe de alta parte, incercam sa ne descurcam cu distribuitorii pe care ii avem in prezent.
Am fost implicati in mai multe proiecte anul trecut, in care am incercat sa identificam o companie internationala de distributie care sa intre pe piata romaneasca. Am luat in considerare chiar si o posibila investitie, la fel si alti publisheri. Din nefericire, nu am gasit nicio companie internationala care sa vrea sa patrunda pe aceasta piata si sa investeasca – deoarece aceasta presupune investitii considerabile.
Numarul punctelor de vanzare in Romania este de 5000-6000, dar este nevoie de peste 20.000. Acest lucru presupune o investitie enorma de sute de milioane si niciun publisher nu a putut investi. Intr-o astfel de perioada, cand trebuie sa te concentrezi pe activitatile tale esentiale, nu sunt bani pentru activitati colaterale – cum este distributia, in cazul presei.
Dar mentinem contacte foarte bune cu toti publisherii si in cele din urma vom gasi o solutie. Dar este foarte, foarte dificil.
Rep.: Ati spus in conferinta de presa ca nu a existat o oferta pentru Evenimentul Zilei din partea lui Sorin Ovidiu Vantu. Dar in ultima jumatate de an, ati fost contactati de altii, pentru o posibila preluare a unei publicatii Ringier?
Marius Hagger: Nu. In pofida lucrurilor pe care le citesc pe unele bloguri.
Rep.: A abordat Ringier alte entitati pentru a posibile achizitii?
Marius Hagger: Nu.
Rep.: Avand in vedere ca presedintele grupului, Michael Ringier, este sceptic in privinta posibilitatii de a sustine transferul unei publicatii exclusiv pe online, pana unde ati merge in discutiile cu conducerea din Elvetia, daca apreciati ca o astfel de masura este necesara?
Marius Hagger: Michael Ringier a avut dreptate, deoarece principala problema pe care publisherii de presa scrisa nu au putut, pana acum, sa o rezolve este ca utilizatorii online nu platesc. Si toate testele si incercarile de pana acum nu au functionat. Si avand in vedere ca tocmai am construit o tipografie, este absurd sa ne mutam online – de ce am mai fi facut o astfel de investitie?
Dar, desigur, orice piata trebuie luata in considerare pe plan local, iar la nivel local este slujba mea sa ofer solutii managementului grupului si proprietarilor, deoarece ma aflu aici pentru a le proteja investitiile. Daca va fi necesar, desigur, as propune trecerea unor titluri online – ceea ce, desigur, ar insemna taierea directa a costurilor cu hartia, cu distributia si asa mai departe, dar ar insemna si pierderea veniturilor din vanzari si o mare parte a celor din publicitate.
Rep.: Ati spus ca una dintre prioritatile pe acest an este mentinerea cotidianului Libertatea pe primul loc. Ce veti face in privinta Evenimentului Zilei sau Capital?
Marius Hagger: As vrea sa le mentinem ca parti ale unui grup de dezvoltare si de sustinere. Pentru a le ajuta sa revina pe locul intai pe segmentele lor, ar trebui sa investim absurd de multi bani pe carti, DVD-uri, CD-uri, ceea ce e complet inutil. La urma urmei, ziarul trebuie sa se vanda singur, prin continut editorial, nu prin instrumente de marketing precum DVD-urile sau CD-urile.
Rep.: Cum veti raspunde actualei ofensive a Click, ziar al Adevarul Holding, ce se proclama deja pe primul loc?
Marius Hagger: Veti vedea, veti vedea…