Criza GRP-urilor – ce se intampla daca PRO TV da cu 100 de euro punctul?
O informatie foarte interesanta, de acum doua zile, de la PRO TV. Tolo zice ca de la 1 mai, PRO-ul vinde GRP-uri la 100 de euro punctul celor care vor sa cumpere peste bugetul convenit.
Suna destul de aiuritor pentru cei care nu se pricep la vanzari, de aceea am cerut si eu niste insight-uri la oameni care stiu mai bine ca voi si ca mine. Anul trecut un punct de rating (GRP) ajungea pana pe la 300 de euro la televiziunile mari (sau chiar 450-500 in programe vandute premium), de aceea scaderea de pret e la prima vedere bizara si sinucigasa. Nu e asa. Tolo spune ca in oferta lansata de PRO TV, numita „Programul Stimulus”, e vorba de GRP-urile consumate peste ceea ce a fost convenit, asa-numite „GRP-uri de recompensa”. Cu alte cuvinte, nu e vorba de o scadere brusca de pret global la o treime, ci de un stimulent ale carui efecte se vor resimti in timp.
Bugetele de marketing depind in 2009 de veniturile realizate in Romania de companiile de FMCG, masini, telecom, alti mari clienti. Asta face marketing managerii si agentiile sa joace mult mai strans decat in situatia in care reclama reprezenta o investitie a multinationalei de la centru, in ideea acapararii unui segment de piata si a realizarii unei anume profitabilitati intr-un viitor oarecare. Asta face ca deal-urile cu commitment („anul asta cheltuim la voi X sute de mii de euro”) sa fie mult mai spinoase, in ideea ca respectivul client ar putea fi nevoit sa-si ajusteze in jos cheltuielile de reclama, la venituri mai mici decat cele prognozate. Cum se vede oferta PRO TV aceste fiind zise? Ca o incercare de a securiza venituri pe termen lung. Cu alte cuvinte, discounturile masive duc la semnarea unor angajamente ferme pe anumite volume, pana in incertele trimestre al treilea si al patrulea.
Pe criza, banii care inca fluctueaza liber intre televiziuni sunt destul de putini, de aceea miza imediata la asemenea intelegeri nu e neaparat castigarea cotei de piata pe vanzari in primul pas. Intr-un viitor de ordinul lunilor insa, oferta PRO securizeaza bugetele convenite.
Ca si in alte dati, PRO TV e trend setter cu aceasta miscare. E interesant cum va influenta ea restul pietei. O riposta din partea celuilalt mare grup, Antena, e previzibila, iar daca Intact ar veni cu o contraoferta asemanatoare, poate chiar sub pretul PRO TV, marile televiziuni comerciale s-ar stabiliza pe un sistem de deal-uri in care certitudinea veniturilor ar prevala in fata pretului pe bucata. Cumva, competitia dintre cei doi mari se va transa, dar perdantii, in acest caz, sunt televiziunile medii si mici, care pana acum puteau oferi preturi reduse pe punctul de rating. Daca PRO TV si Antena se duc sub 100 de euro pe statiile principale pe anumite parti din inventarul de GRP-uri, nisele vor fi serios incomodate.
Sunt foarte curios daca cineva are date mai precise din piata – il invit sa comenteze aici. PRO TV a aruncat manusa, ramane de vazut daca Antenele vor riposta sau vor avea determinarea sa tina preturile sus, cu posibile pierderi sau efecte imprevizibile pe termen mediu.