Se schimbă facturile la energie electrică – ce date vor conține / Noi reguli și pentru furnizorii care emit cu întârziere facturile
Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a anunțat joi că a aprobat un ordin pentru simplificarea facturii de energie electrică, astfel că va exista un nou model. De asemenea, vor fi impuse reguli pentru furnizorii care emit cu întârziere facturile.
Conform ANRE, în şedinţa de astăzi a Comitetului de Reglementare a fost aprobat Ordinul pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.
Ca urmare a noilor prevederi aprobate, facturile emise de furnizorii de energie electrică pentru toţi clienţii casnici pentru consumul de energie electrică vor respecta un nou model de factură.
Cum vor arăta noile facturi de energie electrică
Modelul de factură pentru clienţii casnici a fost simplificat şi va conţine:
- date de identificare şi contact ale furnizorului şi ale clientului,
- data de încetare a contractului,
- dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,
- perioada de facturare,
- cantitatea totală de energie electrică facturată,
- preţul final facturat,
- valoarea totală de plată,
- data scadentă a plăţii,
- tva.
„Aşa cum am precizat la momentul iniţierii procesului de consultare publică, prin noile prevederi am simplificat modelul de factură, astfel încât elementele conţinute să permită clientului casnic o mai bună înțelegere a modului de determinare a valorii facturii, iar informațiile suplimentare incluse în anexa de la factură să îl ajute în gestionarea propriului consum de energie electrică”, spun reprezentanții Autorității Naționale de Reglementare în Energie.
Furnizorii care emit facturi pe o perioadă mai mare decât cea din contract, obligați să accepte eșalonarea plăților
Conform noilor reguli stabilite de ANRE, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalităţi.
Celelalte elemente necesare înţelegerii de către client a facturii sunt prezentate în anexa la factură şi au scopul de a ajuta clientul casnic în optimizarea propriului consum de energie electrică, spune ANRE.
De asemenea, prin contractul-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal aprobat, furnizorii sunt obligați ca în cazul consumatorilor vulnerabili eşalonarea la plată a facturii să fie pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.
Alte clauze care au fost introduse în contractul-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal sunt:
- perioada de facturare este de 1 lună,
- intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni,
- regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție.
(Foto: Dreamstime.com)