Sari direct la conținut

Julian Smith, MEC Interaction: Publicitatea prin motoarele de cautare va fi cel mai putin afectata de scaderea economica

HotNews.ro

Marketingul interactiv va continua sa creasca in Romania si in regiune, in pofida climatului economic, crede Julian Smith, Director of Digital, Insight&Research in cadrul MEC Interaction, divizie a retelei internationale Mediaedge:cia. Eficienta costurilor pe care o ofera mediul online este cautata de clientii de publicitate, ceea ce inseamna ca diferentele intre bugetele de publicitate absorbite de canalele traditionale si cele atrase de noile media ar trebui sa se diminueze, spune el intr-un scurt interviu acordat HotNews.ro.

Reprezentantul MEC Interaction, care are peste 11 ani de experienta in marketing digital, va vorbi, in cadrul Digital Marketing Forum, (25-26 februarie, Bucuresti), despre cele mai potrivite strategii si tehnici de marketing online.

Rep.: Care sunt asteptarile MEC Interaction privind evolutia marketingului interactiv in Romania si pe alte piete din regiune, anul acesta, avand in vedere situatia economica?

Julian Smith: Ma astept ca marketingul interactiv sa creasca in continuare in regiune, in pofida actualului climat economic. Mediul interactiv va avea, probabil, cea mai mare crestere, comparativ cu media traditionale. Acest lucru este reflectat si in alte regiuni europene. Daca in Romania publicitatea online a crescut de la 42,6 milioane Ron in 2007 (potrivit IAB/PWC) si este de asteptat sa ajunga la aproximativ 65 de milioane RON in 2008, aceasta ar insemna o crestere de circa 50% de la an la an. Presupun ca in 2009 cresterea va fi mai mica in comparatie cu 2008 – poate 10-15%?

(NOTA RED.: Raspunsul initial era „Daca in Romania publicitatea online a crescut de la 42,6 milioane Ron in 2007 (potrivit IAB/PWC) si este de asteptat sa ajunga la aproximativ 50 de milioane RON in 2008, aceasta ar insemna o crestere de circa 20% de la an la an. Presupun ca in 2009 cresterea va fi mai mica in comparatie cu 2008 – poate 10-15%?” Textul a fost modificat in urma unei rectificari Mediaedge:cia.)

Zona de paid search (forma de publicitate contextuala ce foloseste motoarele de cautare – n.r.) va fi cel mai putin afectata de scaderea economica, deoarece acest model de publicitate, cu un grad scazut de risc si in care se plateste performanta, este foarte popular in randul clientilor de publicitate si va continua sa atraga bugete. Publicitatea online de tip display va avea, probabil, mai mult de suferit, indeosebi in ceea ce priveste campaniile de branding.

Rep.: In ce masura credeti ca situatia economica din Romania si din regiune va contribui la diminuarea diferentelor intre bugetele de publicitate alocate canalelor traditionale si cele alocate mediului online?

Julian Smith: Cred ca in climatul economic actual aceste diferente se vor diminua, deoarece clientii de publicitate cauta eficienta costurilor pe care o ofera online-ul. Dar nu cunosc foarte bine piata din Romania, asa ca nu ar fi exclus ca, aici, clientii de publicitate sa continue sa faca ceea ce stiu si sa investeasca mai putin in noile media, pe care nu le-au incercat si testat suficient. In acest caz, diferentele nu s-ar diminua prea mult.

Rep.: Ce zone ale interactive media considerati ca sunt cele mai adecvate pentru clientii de publicitate in aceasta perioada, avand in vedere atat tendintele consumatorilor cat si situatia economica?

Julian Smith: Evident, oportunitatea-cheie in domeniul publicitatii interactive, pentru clientii din Romania, este paid search (de exemplu, prin Google). Consumatorii vor continua sa foloseasca Internetul in perioada de scadere economica – probabil chiar mai mult decat de obicei, deoarece vor cauta ocazii si cerceteaza mai atent piata inainte sa cumpere ceva. De aceea, inventarul paginilor de rezultate in motoarele de cautare va continua sa creasca, iar oportunitatile de a plasa publicitate bine tintita raman mari. De asemenea, faptul ca publicitarii platesc pe baza de performanta, in sistem cost-per-click, fac ca aceasta forma de publicitate sa fie foarte atragatoare, atunci cand bugetele sunt limitate, deoarece return on investment-ul poate fi atent monitorizat si administrat.

De asemenea, publicitatea de tip display prin retelele de publicitate si prin retelele de affiliate marketing poate oferi clientilor oportunitati interesante, pentru ca, din nou, pot plati pe baza de performanta sau atinge un reach mai mare la un CPM (cost per mie) mai mic.

In conditiile in care tot mai multi consumatori folosesc retelele sociale online (producand si consumand continut generat de utilizatori), ar trebui luate in considerare si oportunitatile de buzz si viral marketing – in care marketerii apeleaza la consumatorii interconectati pentru a raspandi continut si mesaje legate de brand. Acum, online exista potentialul de a intari nivelul de constientizare a brandului, de reputatie, implicare, consideratie fata de brand, fara a fi nevoie de a cheltui pentru media. Marketerii isi pot atinge, acum, obiectivele de comunicare prin intermediul consumatorilor lor interconectati digital.

Rep.: Ce criterii folosesc clientii din portofoliul MEC Interaction atunci cand aloca bani pentru media interactive?

Julian Smith: Clientii vor sa vada si sa creada ca publicul lor tinta este online – asa ca trebuie sa demonstram acest lucru prin date legate de penetrarea internetului si date comportamentale oricand avem ocazia. Clientii vor sa vada si sa creada ca si concurentii lor sunt online – asa ca trebuie sa le aratam activitatea online a acestora. Clientii vor sa vada si sa creada ca isi pot atinge obiectivele online – deci trebuie sa le aratam exemple de succes. Si vor sa vada si sa creada ca pot obtine un „return on investment” pozitiv – deci trebuie sa monitorizam si sa masuram activitatile noastre online cu mare atentie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro