Calin Rotarus despre piata online: Bugetele mari de anul trecut vor fi mai mici, dar ma astept sa apara multe bugete mici
ARBO Interactive reprezinta Mobile.ro, extensia romaneasca a serviciului Mobile.de, detinut de eBay, in urma unui deal incheiat miercuri, 18 februarie, a declarat Calin Rotarus, general manager ARBO Interactive, dupa intalnirea cu cititorii HotNews.ro. Rotarus estimeaza ca piata de publicitate online va creste moderat in 2009, iar asta mai curand din bugetele clientilor relativ mici, cu nevoi de comunicare, in timp ce marii advertiseri ar putea ramane la un nivel mai scazut. Cota de piata a internetului in totalul cheltuielilor cu reclama va fi cu siguranta mai mare, mai crede Rotarus, iar asta nu fiindca bugetele de pe print si TV se vor diminua.
- Intalnirea online s-a incheiat.
Asculta interviul integral
Descarca interviul in format MP3
Iulian Comanescu: Ce mai faci, Calin?
Calin Rotarus: Incerc sa vad daca criza asta este o oportunitate sau un pericol.
Iulian Comanescu: Da, deci – cu Calin Rotarus, de la ARBO foarte Interactive in ultima vreme, despre oportunitate in chip de criza, in continuarea discutiei cu cititorii HotNews.ro, unde ai spus ca ianuarie 2009 a fost pentru ARBOinteractive, fata de 2008, doar 23 la suta din venituri. Totusi, scaderile din ianuarie nu vor fi relevante pentru tot anul. Cum va fi 2009? Poti avansa o cifra, un educated guess?
Calin Rotarus: Ceea ce s-a intamplat din vara lui 2008, cand au inceput incet-incet sa scada bugetele, culminand cu rezultatul asta dezastruos din ianuarie, e dupa mine un efect al sperieturii, asa cum am spus si pe site. Incepand din martie, ma astept sa avem de-a face cu o criza. Moment foarte interesant din viata tuturor, tinand cont de faptul ca pana acum, in ultimii sapte-opt ani, toti am trait traumele unei cresteri economice foarte mari. Inainte de asta, a fost o dezorientare, o lipsa de valori, de repere, foarte mare, si cei mai batrani, asa, ca mine si ca tine, au trait si Revolutia. Deci e o urmare fireasca, acum e momentul sa traim si o criza si sa vedem cum ne descurcam. Eu ma astept ca incepand cu martie sa avem de-a face cu efectele adevarate ale crizei. Bugetele mari de anul trecut vor fi mai mici, atentia in cheltuirea lor, mai mare si ma astept ca pe internet sa apara multe bugete mici. Ale companiilor care pana acum nu si-au pus probleme de comunicare sau au avut alte probleme de genul stoc, capacitate de livrare.
Iulian Comanescu: Deci am ajuns pe fundul gropii sau inca nu?
Calin Rotarus: Am ajuns pe fundul gropii datorate sperieturii, dar nici nu ne-am apropiat de marginea gropii numite criza.
Iulian Comanescu: Suna foarte pesimist, fiindca teoriile pe care le-am auzit spun: criza – zapaceala, sperietura, cifrele se misca aiurea -, dupa care urmeaza recesiunea, cand stim ca „e mai putin”, dar macar stim pe ce ne bazam. Prin martie o sa stim pe ce ne bazam?
Calin Rotarus: Prin martie o sa avem primele estimari. Care in buna traditie romaneasca o sa fie foarte rupte de realitate.
Iulian Comanescu: Nicio cifra pe 2009, plus, minus, de la Calin Rotarus?
Calin Rotarus: Mda… e interesant sa faci predictii, ma astept la o crestere, dar nu foarte mare si ma astept la o crestere de share [in totalul cheltuielilor cu reclama, fata de alte suporturi ca televiziunea sau presa scrisa].
Iulian Comanescu: Asa se spune, ca alte segmente media vor scadea cu siguranta, se avanseaza cifre gen 20 la suta mai putin pe tipar si poate ca TV-ul va fi la minus zece la suta. Asta daca nu cumva estimarile s-au schimbat in ultimele saptamani.
Calin Rotarus: Cuvintele mele dinainte as vrea sa se refere nu la scaderea celorlalte medii, ci la o schimbare de mentalitate.
Iulian Comanescu: Aud lucruri despre bugete de test, care vin spre site-uri pentru proiecte speciale. Se vede ceva la AdKing, care este brandul vostru de proiecte speciale, lansat anul trecut?
Calin Rotarus: Sunt doua lucruri diferite. Bugetele de test, care se manifesta prin metode noi. Zilele trecute cineva ne-a intrebat daca putem sa derulam o campanie platita la numarul de inregistrari intr-un formular. Evident, raspunsul a fost „nu stim, hai sa facem un test”. In sensul ca nu stim daca lucrul asta va fi eficient pentru noi, pentru site-urile pe care le reprezentam, si pentru ei. Al doilea lucru sunt comunicarile nestandard si aici avem o mare incredere. AdKing are un mare succes, pana acum toata lumea din piata si-a dorit lucruri care sa fie altfel. Fara sa fie neaparat in stare sa defineasca ce inseamna altfel. Pana la urma, treaba AdKing e sa dea aceasta definitie.
Iulian Comanescu: Si in ce consta succesul AdKing? Ati gasit definitia, ati vandut o mie de proiecte speciale…?
Calin Rotarus: Succesul consta in entuziasmul cu care sunt primite proiectele, in gradul lor de adoptie si in permeabilitatea fata de o abordare care este un pic altfel decat cea uzuala in piata.
Iulian Comanescu: OK, deci avem deja o clasificare pe tipuri de proiecte speciale, niste lucruri care merg, pe care se dau bani acum, in februarie, 2009?
Calin Rotarus: N-as vrea sa dau aici exemple, dar revenind un pic la intrebarea de dinainte si incercand sa definim un pic permeabilitatea asta fata de ideile AdKing, e vorba de advertiseri care primesc o chestie draguta. Simpatica. Daca o analizezi un pic mai bine, constati ca in spatele ei e si o strategie. O strategie, hai sa nu spunem vorba mare, care reflecta o mai buna intelegere a audientei si a comunitatilor atinse de respectiva comunicare. Pe de alta parte, e vorba si de proprietarii de site-uri. De multe ori, cand cei de la AdKing au propus un proiect si l-au intrebat pe proprietarul site-ului – „OK, ce parere ai avea daca am redesena homepage-ul site-ului tau ca o banana”, respectivul om s-a blocat. Si dupa ce zece minute nu s-a mai auzit in telefon niciun sunet, a spus: „Ce misto! Chiar credeti ca puteti vinde asa ceva?”
Iulian Comanescu: Deci ati vandut banane la AdKing. Calin Rotarus si poate ca si ARBO Interactiv sunt reticenti cand e vorba de comunicat noutati, prefera ca lucrurile sa se intample pe piata inainte sa se laude. Eu totusi am sa te starnesc cu o poveste referitoare la Mobile punct…
Calin Rotarus: Mobile punct ro si punct de.
Iulian Comanescu: Ce faceti acolo?
Calin Rotarus: Daca tot m-ai starnit, sa-ti si raspund. In dimineata asta am ajuns la un deal cu ei [pentru vanzari de publicitate], il vom anunta oficial probabil zilele urmatoare… nu e frumos ce-ai facut! Nu e frumos din partea mea ca ti-a raspuns la intrebarea asta, inainte de a da comunicatul oficial, sa speram ca nimeni nu va citi HotNews.ro in urmatoarele trei-patru zile. Mobile.de este un brand al eBay, iar intrarea lor pe piata romaneasca, chiar si prin aceasta mica felie care inseamna vanzarea de publicitate online, este dupa mine un semn foarte bun pentru media online romaneasca.
Iulian Comanescu: OK, la capitolul miscari mari pe piata de online. In 2009, pe langa BOOM si ARBO, cei doi batausi traditionali, care isi disputau vanzarile de publicitate, avem si trei domni, Sarbu, Vintu si Voiculescu, care isi vand singuri – nu in persoana – portofoliul de site-uri. Nu te simti inghesuit cu ARBO Interactive?
Calin Rotarus: Dimpotriva. Senzatia mea e ca ce-am construit atatia ani, si cu atat efort, si cu atatia nervi consumati incepe sa dea roade si peisajul media romanesc incepe sa semene cu ce-ar trebui sa fie.
Iulian Comanescu: Cum stam cu cheltuielile pe industrii? Banuiesc ca finance si masini sunt in continuare in groapa, de pilda…
Calin Rotarus: Adauga si real estate.
Iulian Comanescu: Si real estate. Exista semne de revigorare? Eu stiu, dealeri de masini care au stocuri mari si vor sa scape de ele, prin urmare lanseaza oferte…?
Calin Rotarus: Revigorare in sensul de revenire la bugetele de anul trecut nu va exista. In schimb, aceste industrii au probleme mari si trebuie sa gaseasca solutii la aceste probleme. Apropo de exemplul tau, ce poti sa faci daca ai un parc de masini nevandute? Nu multe lucruri. Dar unul din ele e de a comunica.
Iulian Comanescu: Si s-a facut? S-au cheltuit bani pe campanii pentru masini?
Calin Rotarus: Da, au inceput campanii de genul asta.
Iulian Comanescu: Profit de ocazie ca sa mai comit o dezvaluire-bomab, pe langa Mobile.ro. Calin Rotarus mai are si o a treia viata, e vorba de o scoala de rock, care va fi lansata intr-un viitor neprecizat. Despre ce e vorba? De adunat copiii tai si ai altora de pe strazi si de pus la facut muzica?
Calin Rotarus: Raspunsul la intrebarea asta vine dupa raspunsul la intrebarea domnisoarei care a sunat in timp ce vorbeam cu cititorii pe site si care a vrut sa-mi dea o asigurare de viata. Scoala de rock este asigurarea mea de viata. Este ceea ce sper eu ca imi va asigura o pensie si o activitate de pensie foarte placuta si cu un rezultat financiar. Este un proiect de care se ocupa foarte mult sotia mea impreuna cu asociatul nostru, Soe, si…
Iulian Comanescu: Soe ce este? E anagrama de la SEO? Mi-am adus aminte ca am avut un lapsus freudian, am pe foaie o intrebare in legatura cu scandalul despre SEO si spam de pe bloguri, de acum cateva zile si am sarit peste ea.
Calin Rotarus: Hai sa luam acest lapsus freudian ca pe un semn ca nu trebuie sa discutam despre aceste lucruri sau ca nu as vrea eu sa ma implic in discutiile despre scandalul respectiv.
Iulian Comanescu: Nici eu nu m-am implicat in discutiile acelea si cred ca tacerea noastra este un raspuns.
Unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul romanesc, Rotarus conduce o regie de vanzari de reclama cu o cota de piata de 25-30% si a lansat in decursul anului trecut trei operatiuni noi, de proiecte speciale, reclama contextuala si mobile advertising.
Din editiile trecute ale Intalnirilor Media HotNews.ro:
- 19 noiembrie 2008: Orlando Nicoara, despre criza din advertising
- 14 ianuarie 2009: Laurentiu Ionete, Intact/Antena, despre criza din publicitate
- 11 februarie 2009: Grig Davidovitz, profesor de jurnalism din Israel: „Daca publicul are nevoie de jurnalism de calitate, acesta va continua sa existe”
Disclaimer:ARBOinteractive este regia de reclama a HotNews.ro.
Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.