Industria auto europeana – intre dezastru, salvare si protectionism national
Cu mii de muncitori europeni concediati si alti zeci de mii amenintati de somaj, Uniunea Europeana este nevoita sa ia masuri pentru protejarea sectorului productiei de automobile. Dar au aparut deja temeri in ceea ce priveste ajutorul de stat, in timp ce europarlamentarii, Consiliul si Comisia Europeana au dezbatut la Strasbourg impactul crizei economice asupra industriei auto. Reteaua EurActiv din Europa centrala si occidentala arunca o privire asupra situatiei din unele tari cu cifre de productie semnificative.
Cererea europeana de autoturisme a scazut dramatic in ultimele luni, cu 19,3% in ceea ce priveste vanzarile de autoturisme noi in ultimul trimestru al lui 2008. Reducerile de doua cifre au avut loc in Islanda, Irlanda, Italia si Marea Britanie.
Cifrele de vanzari ale noilor state membre ofera o imagine eterogena, cu Polonia care inregistreaza o crestere anuala de 9,4% si Cehia cu o crestere asemanatoare de 8,4%.
Totusi, Romania a inregistrat un declin de 8,7% pe an, in timp ce vanzarile din Ungaria au scazut cu 9,2%.Inmatricularile de autoturisme noi din decembrie au inregistrat si ele in general o scadere drastica de 10,7% in randul noilor state membre europene.
Industria auto reprezinta 6% din locurile de munca din UE, fiind sasea industrie exportatoare a Uniunii. Daca in 2007 au fost produse 19,6 milioane masini, in 2008 numarul acestora a scazut cu un milion. In momentul de fata, 2 milioane de autovehicule nevandute se afla pe stoc, ceea ce reprezinta un exces de 20%.