Pesimism in industria auto: 100.000 de oameni isi pot pierde locurile de munca
Piata masinilor noi s-ar putea injumatati anul acesta, iar 100.000 de angajati din cei 220.000 care lucreaza in sector risca sa ramana fara locuri de munca daca taxa auto va fi eliminata si criza continua, au spus reprezentantii APIA la conferinta de bilant pentru 2008. Producatorii de componente au grave probleme financiare pentru ca nu prea au comenzi, dealerii vand tot mai putin, iar piata auto a scazut anul trecut cu 12%, desi prognozele initiale indicau crestere. In aceste conditii, Dacia ia in calcul reducerea pretului masinilor, dar nu trebuie sa ne asteptam la un val de reduceri ale preturilor la toate marcile.
Criza si taxa ar putea injumatati piata auto
„Situatia e critica, atat la nivelul general al pietei, cat si la importatori si la producatorii de componente. Piata masinilor noi e dimensionata pentru un volum anual de vanzari de 300.000 de unitati, dar e posibil ca anul acesta sa se vanda 150.000 de masini, astfel ca exista riscul pierderii a 100.000 de locuri de munca”, spune Brent Valmar, vicepresedintele APIA. El adauga ca modificarea taxei auto la 15 decembrie este legala si benefica pietei auto, iar o noua schimbare, care sa favorizeze intrarea masinilor vechi, ar fi un act criminal impotriva industriei auto.
„Cu taxa, solutia buna este cea dinainte de 1 iulie 2008, pana atunci industria auto si-a putut sustine toate programele de dezvoltare, insa in ultimele luni asistam la undezastru si tot mai multi si-au pus lacatul pe usa”, adauga Valmar.
Si Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia si sef al asociatiei care reprezinta producatorii de componente auto (ACAROM), spune ca taxa auto nu trebuie modificata din nou. El spune ca ordonanta data de guvernul Tariceanu in decembrie, prin care s-a triplat taxa auto la masinile SH, este benefica, iar noul Guvern ar trebui sa-i multumeasca pentru aceasta decizie, nu sa incerce s-o schimbe.
Cei de la APIA au tinut sa precizeze ca nu sunt porniti impotriva masinilor second-hand, in 2007 cand s-au adus in tara 124.000 de masini vechi nu a fost o problema, insa anul trecut s-au adus peste 300.000, din care jumatate mai vechi de 10 ani – nivel ingrijorator.
Reprezentantii APIA spun ca taxa, in valoarea ei de acum, este un compromis, nu e varianta ideala, dar e singura viabila. Asociatia spune ca, daca noul Guvern vrea neaparat sa modifice taxa auto trebuie sa tina cont si de parerea APIA, altfel piata auto romaneasca s-ar putea prabusi.
Dacia se gandeste sa reduca preturile, dar nu va fi o tendinta generala in industrie
Lumea se intreaba de multa vreme de ce Dacia, ale carei vanzari vor atinge minime istorice lunare in ianaurie, nu reduce preturile la masini. Vicepresedintele companiei spune ca se ia in calcul acest lucru. „Dacia va aplica un procent de reducere a preturilor masinilor din marja de profit”, spune Constantin Stroe. Tinta este o reducere de 1.500 – 2.000 euro la clientul final, dar suma cuprinde si 1.000 de euro din programul Rabla, deoarece, spune Stroe, o reducere doar din partea Dacia, fara a o cumula cu alte masuri, nu ar fi eficienta.
Brent Valmar, vicepresedinte APIA si director general Porsche Romania, averrtizeaza ca nu trebuie sa ne asteptam la un val de reduceri la toate marcile. Preturile au scazut anii trecuti cand concurenta s-a intetit, insa acum in criza nu puteam astepta scaderi la infinit. „O scadere a preturilor, fara incasari, inseamna faliment”, crede Valmar.
Presedintele APIA, Ernest Popovici avertizeaza ca si dealerii care au investit multe milioane in dezvoltarea de concesiuni in ultimii ani, au acum probleme financiare, iar daca piata nu isi revine vor urma falimente.
APIA mai spune ca in prezent piata auto e blocata, exista un sentiment de asteptare, pentru ca niciun client normal la cap nu-si cumpara masina acum, stiind ca peste o luna sau doua va putea plati o taxa ma mica.
Minus de 12% pentru piata auto in 2008, scaderi pe toata linia la marcile de volum
Criza si taxa auto introdusa la 1 iulie au dus piata masinilor noi cu 12% mai jos decat 2007. Astfel, s-au vandut 324.000 de automobile, fata de 366.000. La autoturisme, scaderea a fost de 14%, spre 271.000 de masini, iar la multe marci de volum scaderile au fost importante. Astfel, vanzarile Renault s-au dus in jos cu 34%, cele ale Chevrolet cu 28%, Peugeot s-a dus in jos cu 27%, iar Opel cu 14%.
Per toal, anul trecut vanzarile de masini din import au scazut cu 8%, dupa ce ani la rand crescusera cu peste 50%, in timp ce vanzarile de masini autohtone au cazut cu 26%.