"Criza asta nu trebuie sa fie un motiv de pesimism, ci un motiv de a face mai pasional ceea ce faci, si banii vor veni"
Care sunt provocarile si dificultatile la care trebuie sa faca fata jucatorii online si profesionistii in marketing, in contextul noilor tehnologii? Cum trebuie sa actioneze pe masura ce asteptarile si comportamentul consumatorilor se modifica? A doua editie a NetCamp care s-a desfasurat miercuri, 3 decembrie, la Hotel Howard Johnson din Capitala, si-a propus sa gaseasca raspunsuri la o parte din problemele cu care se confrunta profesionistii din online si telecom si au fost prezentate oportunitati de dezvoltare a afacerilor si a strategiilor de marketing.
HotNews.ro a transmis LIVE TEXT de la NetCamp 2008.
Tristan Nitot , presedintele si co-fondatorul Mozilla Europe, primul speaker la NetCamp 2008 a declarat:
- Developerii nu trebuie sa ceara voie. Ei trebuie doar sa inventeze noi tehnologii, si nu trebuie sa uitam ca toti developerii sunt egali
- Developerii independenti nu pot concura cu organizatiile mari, exemplu iPhone
- Nu ai nevoie de ziduri in momentul in care ai acces la informatie
- Cu totii ne dorim ca web-ul sa devina un loc mai sigur
- Sunt bugg-uri in Firefox, dar incercam sa le rezolvam cat mai repede posibil
- Nu suntem perfecti, dar ne straduim
- Sunt 200 milioane de utilizatori Firefox in intreaga lume
- Firefox e disponibil in 62 de limbi si se extinde
Tudor Muscalu, User Experience Designer la Adobe a vorbit despre structura unei povesti si cum poti s-o spui ca sa fie atragatoarea.
- Surpriza, reactia si timing-ul sunt esentiale in a spune o poveste
- Lumea e foarte bogata si nu trebuie sa uitam de bogatia ei
- Puneti accentul pe reactia oamenilor si fiti atenti la surprize
Eugen Erhan, Designer la Brandient, a explicat elemente legate de brand property
Personajul ca element de branding:
- asigura dimensiunea emotionala a brand-ului pe care vreti sa-l cresteti
- asigura reactii si va ajuta cand aveti probleme de identitate
- iti da identitate, te individualizeaza mai mult decat orice altceva
- iti da emotie, este recognoscibil
- daca personajul e bine facut, va exista si efect empatic
„Nu pot sa promit ca daca va promovati proiectele cu personaje, o sa reusiti.”
Cum construiesti un personaj bun?
- Trebuie sa fie simplu, usor de inteles, usor de empatizat cu el
- Trebuie sa fie unic
- Cute is the new cool, cute poate sa vanda orice
- Trebuie sa aiba atitudine, sa aiba universul lui si atunci realitatea lui va fi mai puternica decat cel care il priveste
Jan Sifra, Marketing & Communication Manager la eTarget, a explicat de ce simplifica lucrurile.
- Simplitatea este arta complexitatii
- Cu reguli simple putem sa ajungem la tipare foarte complexe
De ce apar esecurile? Sifra defineste aceasta situatie monkey situation
- Uitam de ce facem ce facem
- Uitam de lucrurile din trecut
- Publicul s-a schimbat
- Marketingul inseamna traducere.
Jan Vichr, membru in board-ul Swiss Venture a vorbit despre finantarea Start-up-urilor pe Internet.
De ce ai nevoie pentru a incepe o afacere:
- o idee geniala
- o echipa potrivita
- capital
Potentiali investitori:
- tu si economiile personale
- prieteni, familie, fraieri
- investitori strategici: Business Angels, Venture capital
- investitori financiari: banci, private equity
Alexandre Almajeanu, Fondator Gentica, a declarat:
„Probabil ca piata globala de advertising nu va creste in 2009 din cauza crizei financiare. Estimez ca vom ajunge in 2010 la 72 de milioane de euro publicitate pentru online.”
„Sunt niste practici locale care ma socheaza: spam, continut furat, furat SEO, coruptie, pardon comision, lipsa de transparenta vizavi de clientii finali, respectul vizavi de marci, etc.”
Dragos Manac, Lead Operations Manager, SNS a vorbit despre cum vede perioada urmatoare pentru online-ul romanesc:
- Mergem spre China
- Anul viitor va fi sange pe perete in online-ul romanesc
- Eu cred in modele de business vechi
- In perioada urmatoare o sa se curete piata
- Cred ca o sa avem o groaza de decese ale business-urilor din online-ul romanesc
- Avem nevoie de idei functionale, nu neaparat sa fim unici
Catalin Tenita Fondator, TreeWorksa a incercat sa explice cum se pot face mai multi bani.
- Mai multi clienti
- Mai bune modele de publicitate, mai putin enervante
- Mai bine targetate
- Implicare: comunitati puternice
- Adancime continut extins, personalizat
- Masurabilitate+feedback rapid
„Problema noastra e ca nu ne pricepem la vanzari, la marketing, la advertising ca sa fim eficienti.”
„Criza asta nu trebuie sa fie un motiv de pesimism, ci un motiv de a face mai pasional ceea ce faci si banii vor veni.”
Cu ce resurse se porneste un proiect online?
Mihai Dragan, consultant New Media, MB Dragan, a povestit cum se incepe o afacere fara nimic.
„Nu aveam nici bani, nici influenta, nu ma cunostea nimeni. Prima oara am facut 40.000 de euro, in al doilea an am facut de 10 ori mai mult si asteptam sa creasca. In primul an, imi doream cel mai tare sa am un capital care sa ma sustina. Nu stii cat valoreaza ideea ta la inceput.”
„Nu ai nevoie de echipa deoarece tu esti echipa. Incepi de jos, cu resurse minime si cu rezultate maxime. Trebuie sa fii atent la cash-flow.”
„Creaza o echipa cu cei mai buni oameni.”
Bobby Voicu, Community Manager la Yahoo
- E foarte bine daca exista capital inainte de a porni un business.
- La inceput solutia ta va fi cea mai buna, cand de fapt, unul din cele mai importante lucruri cand incepi, este sa incepi.