Ion Tiriac, premier (de Ioana Lupea)
Ion Tiriac este numele generic al premierului pe care PSD-PC il va propune presedintelui, in cazul in care va castiga alegerile si va forma majoritatea. Alianta va fi obligata sa-i faca lui Traian Basescu o oferta de nerefuzat, una care sa-l si coste electoral daca o va respinge. Exact ceea ce nu este Mircea Geoana, dezirabil in functia de prim-ministru doar pentru 32,7 din alegatori, potrivit INSOMAR, si clasat deja ca inacceptabil de seful statului.
Tinut pe perfuzii cu vise de glorie si imbrobodit de camarila care-i sopteste mieros asigurari ferme de marire, Mircea Geoana mai e premier doar in fantasmele lui diurne. Va retrai pe propria piele experienta din 2005 a lui Ion Iliescu, sustinut pe fata de baroni pentru conducerea partidului, dar injunghiat pe la spate, ce ironie, chiar in favoarea lui Geoana. Viorel Hrebenciuc, Miron Mitrea si Liviu Dragnea nu vor avea niciun fel de remuscari. Primii doi sunt ucigasi politici in serie. Cu sprijinul lor a fost inlaturat Theodor Melescanu in 1997, atunci cand acesta ameninta pozitia de primvicepres edinte a lui Adrian Nastase. Tot ei au contribuit decisiv si la infrangerea lui Ion Iliescu in 2005, precum si la marginalizarea lui Adrian Nastase, caruia nu-i vor lasa nicio portita spre putere in partid. Mircea Geoana, mult prea inocentul sef al cuibului de serpi PSD, va parasi probabil scena politica dupa alegerile din 30 noiembrie.
Probabilitatea ca Mircea Geoana sa conduca un guvern PSD-PC-PNL este inca si mai redusa. Cele doua forte politice isi vor gasi, daca nu au facut-o deja, numitorul comun intr-un candidat la functia de premier, independent politic si apropiat ambelor partide. Profilului ii corespunde omul de afaceri Ion Tiriac, prieten si cu Dinu Patriciu, si cu Dan Voiculescu, amic si cu fosta administratie PSD, si cu actuala administratie PNL, care i-au impartit frateste favorurile. Pentru social-democrati au fost partidele de vanatoare, pentru liberali, biletele VIP la meciuri de fotbal si calatorii cu avionul lui personal la expozitiile auto.
Citeste editorialul integral: