Autoritatile publice vor fi obligate sa ia in considerare si impactul asupra mediului la achizitionarea de vehicule
Parlamentul European a adoptat in prima lectura o propunere de directiva care se refera la promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic. Autoritatile publice vor fi obligate sa ia in considerare la achizitionarea vehiculelor nu numai costul acestora, ci si impactul asupra mediului.
Directiva nu se va aplica doar autoritatilor publice, ci se refera si la vehiculele de transport rutier achizitionate de entitati contractante indiferent daca acestea sunt publice sau private. In plus, directiva se aplica si la achizitionarea de vehicule utilizate pentru transportul public, lasand insa statelor membre UE libertatea de a exclude achizitii minore in vederea evitarii unei poveri administrative excesive.
Avand in vedere ca numarul total anual de vehicule achizitionate de autoritatile publice din UE este de 110.000 autoturisme, 110.000 vehicule comerciale usoare, 35.000 camioane si 17.000 autobuze, noua directiva va creste cererea pentru automobile eficiente din punct de vedere energetic, obligand astfel industria sa investeasca in vehicule nepoluante.
Cel mai important rezultat al compromisului obtinut cu Consiliul este faptul ca prezenta directiva este obligatorie, insa ofera o anumita flexibilitate statelor membre UE pentru a transpune prevederile directivei in legislatia nationala. Statele membre au posibilitatea de a exonera vehiculele cu destinatie speciala (de exemplu cele din porturi, santiere de constructii, aeroporturi, sectorul militar, pompieri sau cele utilizate pentru mentinerea ordini publice).
Dupa intrarea in vigoare – 20 de zile de la publicarea sa in Jurnalul Oficial – statele membre au 18 luni la dispozitie pentru transpunerea directivei in legislatie nationala.
In iunie 2006, Comisia PE pentru mediu a respins o propunere similara a Comisiei. Noua propunere include insa o serie de solicitari ale comisiei parlamentare, precum obiectivul legislatiei, neutralitatea tehnologiei si includerea emisiilor CO2.
Rezolutia a fost adoptata cu 642 voturi pentru, 37 impotriva si 24 de abtineri.