Preview Salonul auto Paris 2008: Legende reinventate, hibride cu pretentii si SUV-uri micsorate
Modele de traditie se innoiesc pentru a revigora vanzarile, hibridele de pe piata se inmultesc si apare cu adevarat concurenta, masinile electrice promise de mult incep sa apara pentru a testa reactia publicului. Salonul Auto de la Paris incepe joi, iar anul acesta are mai multe noutati decat la editia precedenta. Conceptele dau o idee despre cum vad cei din industrie masinile anului 2015, japonezii scot pe banda hibride si masini pe hidrogen, iar nemtii vin cu modele mai mici. Criza din industrie se face simtita, iar numarul masinilor de clasa mica este mai ridicat ca in alte dati.
Informatia pe scurt:
– Salonul incepe pe 4 octombrie pentru public. Biletul de intrare costa 12 euro.
– Criza i-a determinat pe multi producatori sa aduca masini mai mici ori mai putin poluante.
– Doua dintre cele mai vandute masini din Europa, Volkswagen Golf si Renault Megane, vin cu noi generatii.
– Kia aduce primul crossover, Ford redeseneaza cel mai mic model din gama, iar Toyota vin cu un nou Avensis.
– General Motors aduce in Europa masina electrica Volt, Honda vine cu un rival pentru Toyota Prius
– Germanii le micsoreaza: Audi lanseaza un concept A1, iar BMW vine cu un crossover pitic, X1.
– Dacia aduce MCV-ul restilizat si Sandero diesel, dar piata asteapta conceptul viitorului SUV sau Logan-ul de 133 CP.
In continuare am descris pe scurt circa 20 din cele mai importante masini prezente la salonul francez. In descrieri am renuntat in a introduce citate din comunicatele producatorilor, deoarece cam toti spun ca au design „inovator” si sustin ca spatiul interior al masinii e peste concurenta
Salon in timp de criza
Piata europeana a scazut puternic in iulie si august, in unele tari vanzarile din august au fost cu peste 40% mai scazute decat in luna a opta din 2007. In aceste conditii merita observat ca o buna parte dintre masinile noi prezentate sunt de clasa mica si medie, deoarece nu mai e un titlu de glorie sa te lauzi cu un SUV butucanos.
Si la consumul de combustibil producatorii au lucrat si aduc versiuni economice si mai putin poluante. Unele sunt gata de productie, altele sunt promisiuni ce vor sa ne demonstreze ca se poate.
Cum era de asteptat, hibridele si masinile electrice vin in numar tot mai mare si partea interesanta este ca se gasesc in standurile unor marci care in showroom-uri expun masini relativ ieftine. Sunt si marci care intra in premiera pe unele segmente, nici chinezii nu lipsesc si aduc concepte variate, de la supermini-uri la decapotabile.
Salonul incepe pe 2 octombrie pentru presa si 4 octombrie pentru public. Ultima zi a evenimentului este 19 octombrie, iar biletul de intrare costa 12 euro pentru adulti si sase euro pentru copii intre 10 si 18 ani. Acum doi ani, la ultima editie s-au inregistrat peste 1,4 milioane de vizitatori.
Gata de productie – masini de traditie, nouati, de la 15.000 la 200.000 de euro
Volkswagen Golf 6
Fie noua, fie second-hand e printre cele mai populare masini din Romania. In peste 30 de ani de la lansare s-a vandut in 26 de milioane de exemplare pe plan mondial. Golf 6 vine si in Romania in octombrie iar la inceput va fi disponibila cu doua propulsoare TDI de 2,0 litri, care vor dezvolta 110 CP si 140 CP. Pe benzina vor fi patru variante: 80 CP, 102 CP, 122 CP si 160 CP. Producatorul spune ca noile motoare sunt mai eficiente si da exemple: diesel-ul de 110 CP care consuma in medie 4,5 litri/100 km, iar cel pe benzina, 80 CP „inghite” 6,4 litri/100 km, scadere de 0,5 litri fata de modelul precedent. La sofatul de zi cu zi consumul e simtitor mai mare, dar ramane de vazut daca s-a imbunatatit cu adevarat.
Prima generatie Golf a aparut in 1974, modelul care se vinde in prezent a aparut in 2003 iar generatia a saptea va aparea in 2012. Anul trecut s-au vandut circa 750.000 de masini Golf pe plan mondial, iar la noi cam 5.500.
Chevrolet Cruze
Chevrolet nu prea conta pe piata romaneasca acum cativa ani insa in 2007 vanzarile marcii au crescut cu peste 100%. Aveo este unul din cei mai importanti concurenti pentru Logan, iar Spark a furat din clientii vechiului Matiz. Totusi se simte nevoia unor noutati, iar la Paris vine Cruze Inlocuitorul lui Lacetti ar trebui sa vina in prima parte a lui 2009 si la noi. Masina va fi disponibila in Europa cu doua motoare pe benzina: 1,6 litri 112 CP, 1,8 litri 140 CP si un turbodiesel de 2 litri 150 CP. Va fi disponibila optional si transmisia automata.
Masina are circa 4,60 metri lungime si ofera spatiu pentru cinci pasageri. Partea de inginerie a lui Cruze a fost realizata in Germania, iar designul in Coreea de Sud, la GM Daewoo.
Renault Megane III
Renault a fost anul trecut cea mai vanduta marca de import in Romania, insa anul acesta e in scadere. La anul, in primavara vine noua generatie Megane hatchback, iar sedanul ar trebui sa ajunga mai tarziu. La Paris debuteaza noua generatie Megane, a treia.
Megane va fi disponibil cu un numar mare de motoare diesel: 85 CP, 105 CP, 90 CP, 110 CP. Va exista un nou motor de 130 CP iar mai tarziu vor fi introduse propulsoare de 150 si 160 CP. Pentru benzina, in functie de tara de comercializare vor fi disponibile motoare de 100 CP, 110 CP, 140 CP si 180 CP. In primavara anului viitor va sosi si motorul de 130 CP.
Megane a aparut pe piata in 1995, iar de atunci s-au vandut circa 8,5 milioane de exemplare. Megane concureaza cu masini precum Opel Astra, Skoda Octavia, Ford Focus si Volkswagen Golf.
Modelele vor fi fabricate la Palencia (Spania) si la Douai (Franta). In plus, Renault va propune alte modele pentru pietele din afara Europei.
Hyundai i20
Dupa i10 si i30 coreenii lanseaza un alt model cu noua identitate de marca. i20 e inlocuitorul lui Getz si va ajunge si pe piata romaneasca anul acesta. Va fi disponibila cu motoare de 1,2 si 1,4 litri pe benzina si un diesel de 1,4 litri.
i20, produs in India, va concura cu modele precum Volkswagen Polo si Opel Corsa. Producatorul a vandut anul trecut 74.000 de masini Getz in Europa, in scadere fata de cele 95.000 din 2006. In Romania vanzarile masinii de clasa mica au scazut mai puternic, de la 300 de unitati in 2006, la sub 120 anul trecut. Insa, per total vanzarile marcii in tara au urcat cu 70% anul trecut, pana la 13.000 de masini. Getz a intrat pe piata europeana acum sase ani.
Ford Ka (a doua generatie)
Prima generatie Ka nu s-a vandut prea bine la noi si a avut o durata de viata mare, 12 ani. Totusi, noul Ka ar putea sa fie privit diferit. Productia celui mai mic Ford a inceput recent in Polonia la fabrica unde e facut si noul Fiat 500. Data exacta a lansarii in Romania nu a fost stabilita, dar supermini-ul va ajunge fie la finalul anului in curs, fie la inceputul lui 2009. Masina va fi disponibila in Europa pentru inceput cu un motor pe benzina 1,2 litri 69 CP si un diesel de 1,3 litri 75 CP. E posibil sa vina si propulsoare mai puternice dar inca nu s-a decis cand. Ford a inceput productia lui Ka acum 12 ani iar de atunci a vandut pe plan mondial circa 1,4 milioane de unitati. In Romania s-au vandut numai doua masini Ka noi anul trecut si cinci exemplare in 2006. In Europa s-au vandut 35.700 de masini Ka pe cele mai mari 19 piete ale marcii, in primele opt luni.
Kia Soul
Unii spun ca seamana cu Skoda Roomster, altii ca nu e departe de marca Scion a Toyota. Cert e ca brandul Kia prezinta primul sau crossover, Soul, care va aparea in februarie si la noi. Kia Soul este un hatchback cu cinci usi, care are tractiune pe rotile din fata. Masina are plafonul inaltat si un ampatament marit (2,55 metri), avand o lungime totala de 4,1 metri. Cel mai puternic motor va fi unul pe benzina, cu o cilindree de 2 litri, care dezvolta 142 CP, disponibil cu transmisie manuala ori automata. Al doilea motor pe benzina este de 1,6 litri, dezvolta 126 CP. Motorul diesel are o cilindree de 1,6 litri, dezvolta tot 126 CP.
Toyota Avensis III
Japonezii aduc la Paris a treia generatie a modelului de clasa D. Producatorul spune ca motoarele sunt mai puternice, designul e imprumutat de la modelele Lexus IS si GS, emisiile de CO2 sunt mai scazute, iar masina va fi lansata pe continent la inceputul lui 2009. New Avensis e construita la uzina din Marea Britanie. Prima generatie Avensis a aparut pe piata in 1997. Anul trecut s-au vandut aproape 2.000 de masini Avensis in tara, crestere de peste 50% fata de 2006. La standul Toyota vor mai fi doua modele in versiunea de productie: iQ, care la sub trei metri lungime va deveni cea mai mica masina cu patru locuri de pe piata si Urban Cruiser, SUV pe platforma lui Yaris, model ce va fi pozitionat sub RAV4.
BMW seria 7
A cincea generatie a limuzineri seria 7 de la BMW intra in vanzare in Romania spre finele anului. Noul seria 7 vine cu tehnologii noi, precum sistem night – vision care avertizeaza soferul asupra prezentei oamenilor pe carosabil sau, optional, acces la internet prin display-ul masinii. Modelul va fi disponibil in trei versiuni de motorizare: doua oe benzina (4,4 litri 407 CP si 3 litri 326 CP) si un diesel de 3 litri 245 CP. Masina are 5,1 metri lungime, iar consumul mixt anuntat de producator este de peste 11 litri/100 km pentru versiunea de top si putin peste 7 litri/suta pentru diesel. Concurentii seriei 7 sunt Audi A8 si Mercedes S Klasse.
Ferrari California
Cel mai nou coupe-cabrio al Ferrari este produs pe o noua linie de asamblare de pe care in viitor vor iesi si alte modele. Masina are un motor V8 4,3 litri 460 CP, iar preturile pornesc de la 165.000 – 175.000 euro. In Romania poate fi deja comandata si va ajunge pe strazi in 2009. Producatorul nu a dorit sa spuna care va fi productia anuala a noului model, insa presa italiana a scris ca va fi in jurul a 2.000 de unitati, cifra reprezentativa daca tinem cont de productia totala Ferrari de anul trecut – 6.500 de masini.
Dacia – surpriza mare sau doar MCV restilizat?
Stim cu siguranta ca la standul Dacia va fi prezenta varianta restlizata a Logan MCV dar vor fi si versiunile diesel ale Sandero, lansate recent in cateva tari din Occident. Intrebarea este daca va fi si o surpriza in stilul celei de la Geneva de acum doi ani cand a fost prezentat primul concept din istoria marcii, Logan Steppe. Cel mai interesant ar fi sa vedem un concept care sa prefigureze SUV-ul pe care Dacia il va scoate la anul. Nu ar fi total exclusa nici posibilitatea de a vedea sub sigla Dacia crossover-ul Sandero Stepway, lansat in Brazilia sub brandul Renault. Daca nu va fi un concept ar fi posibila prezenta Logan-ului cu motor de 133 CP imprumutat de la Renault Twingo RS. Francezii au confirmat ca vor pune pe Logan un astfel de motor, insa ramane de vazut daca planurile au ramas la fel.
Energia de maine – hibride, hidrogen, masini electrice
Chevrolet Volt
Pana la prezentarea noii generatii Prius, peste cateva luni, toti ochii fanilor tehnologiilor alternative se indreapta catre masina electrica Volt a General Motors. Se va vinde abia din 2011 in Europa, dar salonul francez e primul eveniment la care masina e aratata europenilor. Volt poate merge 64 km datorita unei baterii litiu – ion de 16 kWh in forma de „T” si gratie motorului electric de 150 CP. Cu motorul pe benzina in functiune, consumul este de 5,8 litri/100 km. Viteza maxima a lui Volt va fi de 160 km/h. Ajutata de motorul conventional masina poate parcurge cam 500 km. Masina are 4,4 metri lungime si 1,43 metri inaltime. GM nu a dat detalii despre pret insa presa a scris recent ca Volt ar putea ajunge sa coste 40.000 de dolari, departe de posibilitatile clientilor care doresc low-cost. Trebuie spus ca spre deosebire de masinile hibride stil Prius, Volt va fi propulsata exclusiv de motorul electric. Motorul pe benzina nu conduce niciodata direct rotile, ci furnizeaza energie pentru propulsorul electric.
Honda Insight concept
Honda a decis in sfarsit sa lanseze un concurent serios pentru Toyota Prius. In Franta, Honda prezinta conceptul hibrid Insight, care va fi lansat pe piata la primavara. Tinta este sa fie vandute 200.000 de masini anual, iar in Japonia pretul va porni de la 18.500 dolari. In Romania probabil va costa peste 20.000 de euro. Insight este un hatchback cu cinci usi si cinci locuri, ce va fi produs la uzina japoneza din Suzuka, unde e produs si singurul hibrid Honda vandut in prezent, Civic Hybrid.
Honda vrea sa recupereze distanta care o separa de Toyota prin acest nou model hibrid la care motorul electric si bateriile sunt mai usoare, costurile de productie au scazut iar consumul mediu de combustibil ar trebui sa fie redus si el.
Nissan Nuvu concept electric
Nissan isi prezinta viziunea (Nuvu vine de la new view, „viziune noua”), despre cum va arata o masina de oras in 2015. Are trei metri lungime si o multime de panouri solare pe capota pentru incarcarea bateriilor. Masina ofera spatiu pentru doi pasageri plus inca un loc pliabil. In 2012 Nissan ar vrea sa vanda pe plan global o masina electrica. Probabil ca nu va arata la fel ca Nuvu, insa poate oferi primele indicii.
Suzuki SX4 FCV
Japonezii, desi nu au faima unei marci exclusiviste, prezinta o versiune a hatchback-ului SX4 pe baza tehnologiei celulei de hidrogen , una dintre cele mai costisitoare din industria auto. Propulsia lui SX4 FCV se realizeaza printr-un motor electric de 90 CP si printr-o unitate cu celule de hidrogen care produce 107 CP. Viteza maxima a masinii este de 150 km/h, iar autonomia poate ajunge la 250 km. Honda e producatorul cu cel mai avansat model ce utilizeaza tehnologia celulei de combustibil (fuel cell) – FCX Clarity e produs in serie, dar limitata totusi.
Concepte care atrag atentia
Mazda Kiyora
Nume ciudat, masina ciudata ca aspect. Va iesi pe piata prin 2010 sub numele Mazda 1. Panourile transparente de la usi vor disparea in versiunea de serie, dar o parte importanta din „look’-ul conceptului se va regasi si in productie. E de asteptat sa dispuna de un motor pe benzina de 1,3 litri si va concura cu masini precum Honda Jazz sau Opel Meriva. Kiyora are patru locuri iar producatorul va reduce pe cat posibil greutatea masinii in versiunea de serie, la fel ca la Mazda 2 si 6. Masina va fi construita pe o versiune mai scurta a platformei Mazda 2.
Audi A1
Dupa ce A2 a dezamagit, iar productia a fost oprita acum cativa ani, germanii vor incerca atacarea segmentului subcompact premium cu A1. La Paris va fi sub forma de concept cu patru usi, dar producatorul a confirmat ca productia celui mai mic model al gamei va incepe in Belgia, la anul. Masina va intra pe segmentul subcompactelor premium ocupat in prezent de Mini si Fiat 500. Masina care va fi prezenta in Franta va fi derivata din conceptul A1 Metroproject Quattro, prezentat anul trecut la Tokyo. Avea un motor 1,4 litri 150 CP benzina dar si unul electric de 41 CP. E foarte posibil ca A1 sa aiba mai multe tipuri de caroserie dar si o versiune sportiva, S1, cu motor de 200 CP.
BMW X1
Seria X e departe de a se fi incheiat. Dupa X3, X5 si X6 vine si X1 care va fi prezentat sub forma de concept la Paris iar in 2010 poate intra pe piata. Va fi construit pe platforma seriei 1 si va deveni un crossover din care BMW vrea sa vanda 60.000 de exemplare anual, scria recent presa de specialitate. Se pare ca masina nu va avea motor de 300 CP, insa ar trebui sa dispuna de propulsorul pe benzina 3 litri 230 CP si un diesel 1,4 litri 204 CP. Cel mai mic crossover al BMW va avea se pare si un fratior poreclit X2, dar e prea devreme pentru amanunte suplimentare.
Lamborghini sedan
Italienii nu au dat multe informatii, lasand presa sa speculeze intens despre conceptul de sedan care va fi prezentat la salon. Initial s-a scris ca se va numi Urus, apoi a aprut varianta Super Veloce, dar pana la urma se va numi Estoque (o sabie speciala de la coride). Italienii au oricum o traditie puternica in a da masinilor nume inspirate din coride. Masina va avea un motor pozitionat frontal si va concura cu viitorul Porsche Panamera si cu cel mai nou model Aston Martin, numit Rapide. Productia va fi de circa 3.000 de unitati anual.
Renault Ondelios
Un concept cu un nume ciudat cu care francezii isi expun viziunea despre cum ar arata in viitor un crossover luxos. Pe dinafara e cam patratos, iar inauntru are aspect de nava spatiala. Foloseste o versiune modificata a unui turbodiesel de 2, 0 litri care la noul concept produce 205 CP. Ondelios este hibrid, avand si doua motoare electrice: unul in spate poate sa-i dea masinii la nevoie tractiune integrala, iar cel din fata imbunatateste acceleratia. Despre productie nu poate fi vorba prea curand, mai ales ca Renault nu a inregistrat vanzari prea bune cu modelele scumpe.
Peugeot Prologue
Peugeot nu putea sa vina pe teren prorpriu fara noutati. Conceptul hibrid Prologue da indicii despre un alt SUV, poreclit deja 3008 prin presa, care ar putea intra pe piata in 2010. E posibil sa aiba sapte locuri in varianta de serie, dar ca si concept dezvolta 200 CP iar datorita propulsiei hibride emisiile de CO2 sunt de 109 g/km, comparabile cu cele ale unor masini supermini.