Sari direct la conținut

Piata de publicitate online, evaluata independent de IAB Romania si PwC

HotNews.ro

Asociatia industriei de publicitate online, IAB Romania, a anuntat oficial, joi, printr-un comunicat de presa, initierea primului studiu independent menit sa evalueze cat mai exact valoarea pietei romanesti de publicitate pe Internet. Studiul va fi derulat impreuna cu PricewaterhouseCoopers Romania conform unei metodologii de lucru dezvoltate de PwC impreuna cu IAB US si IAB Europe si aplicate deja in statele occidentale de peste 10 ani.

Informatia pe scurt:

  • Primul studiu va acoperi anul 2007 si primul semestru din 2008. Valoarea publicitatii online in al doilea semestru va fi evaluata la inceputul anului viitor
  • Studiile vor oferi informatii privind valoarea totala a pietei de publicitate online din Romania, sezonalitatea acesteia, distributia veniturilor pe diversele formate de publicitate existente si pe industriile ce investesc in publicitate
  • Metodologia folosita este aplicata, in prezent, de PwC in parteneriate similare incheiate la nivel national cu majoritatea filalelor IAB Europe
  • Rezultatele vor fi prezentate intr-un raport sumar general care va fi facut public pe site-ul IAB Romania si intr-un raport complet, disponibil doar membrilor Asociatiei
  • La studiu participa majoritatea covarsitoare a regiilor de publicitate si a publisherilor online care opereaza intern vanzari de spatiu publicitar

Este vorba despre prima astfel de masuratoare independenta, dupa o lunga perioada de timp in care fiecare regie de publicitate online facea pe cont propriu estimari privind valoarea intregii piete, nu doar a propriilor portofolii. Studiul IAB Romania-PwC este lansat la doar cateva luni dupa ce regia de publicitate online Boom a facut, in premiera, publice date de vanzari de spatiu publicitar pe siteurile din portofoliul sau, date salutate de o parte a industriei si primite cu scepticism de altii, care au preferat sa nu se pronunte asupra veridicitatii acestora decat dupa primele rezultate ale studiului IAB-PwC.

Acest studiu este demarat, totodata, la scurt timp dupa lansarea primei evaluari independente a audientelor pe majoritatea principalelor site-uri romanesti – studiul SATI/BRAT.

Lucrul la primul studiu, ce va acoperi anul 2007 si primul semestru al anului 2008, a inceput deja si urmeaza sa continue pe parcursul urmatoarelor trei luni. Rezultatele vor fi anuntate cel mai probabil in octombrie sau noiembrie a.c. Valoarea publicitatii online in semestrul al doilea din 2008 va fi evaluata intr-un al doilea val incepand cel mai probabil din februarie anul viitor, urmand ca rezultatele integrate pe 2008 sa fie anuntate in primavara lui 2009.

Informatii detaliate pentru peste 90% din piata

Potrivit comunicatului de presa, studiile vor acoperi informatii referitoare la valoarea totala a pietei de publicitate online din Romania, la sezonalitatea pietei, distributia veniturilor pe diversele formate de publicitate existente si pe industriile ce investesc in publicitate. „PwC va colecta in mod confidential datele direct de la fiecare companie participanta”, se precizeaza in comunicat.

Se spera ca datele sa acopere peste 90% din piata, in conditiile in care majoritatea covarsitoare a regiilor de publicitate si a publisherilor online care opereaza intern vanzari de spatiu publicitar participa la acest studiu.

Metodologia folosita este aplicata, in prezent, de PwC in parteneriate similare incheiate la nivel national cu majoritatea filalelor IAB Europe, existand, totusi, si exceptii. Datele sunt integrate la nivelul IAB Europe, in conditiile in care IAB Romania spera sa incheie procesul de aderare la organizatia europeana pana la livrarea primelor rezultate ale studiului romanesc.

Comunicatul de presa precizeaza ca „in urma studiului vor fi elaborate un raport sumar general care va fi facut public pe site-ul IAB Romania si un raport complet care va fi disponibil doar membrilor Asociatiei”.

Ce zic reprezentantii IAB Romania si PwC Romania, citati in comunicat:

  • „Acest studiu are doua efecte pozitive importante: introduce indicatori internationali pentru piata de publicitate online din Romania si le ofera membrilor IAB, care vor beneficia de raportul complet, un instrument suplimentar pentru cresterea veniturilor” – Ovidiu Florea, presedinte IAB Romania si managing partner Media Investment.
  • „Asistarea IAB România de catre PricewaterhouseCoopers in estimarea, intr-un mod independent a valorii pietei romanesti de publicitate online are ca principal obiectiv furnizarea unor informatii complete si corecte catre public si catre membrii IAB. Pe plan international, studiul este considerat „barometrul” pietei de publicitate online. Demararea acestui proiect confirma faptul ca piata de publicitate online din Romania se afla in plin proces de maturizare. La fel ca si in restul lumii, in Romania este posibil ca mediul online sa inceapa sa aiba un rol din ce in ce mai important in industria de publicitate, devenind un adversar redutabil pentru TV, presă scrisa si outdoor” – Ruxandra Bandila, marketing & business development director – PricewaterhouseCoopers Romania.

Diverse estimari: intre 15 si 30 de milioane euro in 2008, de la circa 10 milioane in 2007

Potrivit unui studiu Deloitte, „Previziuni Media 2008”, publicat la inceputul acestui an, publicitatea online ar urma sa creasca cu peste 50% in 2008 dupa ce a atins, conform diverselor estimari, circa 10 milioane de euro in 2007. Mai multe voci din industrie au apreciat, intre timp, ca va fi o crestere chiar mai mare, de pana la 100%, in contextul in care a aparut prima evaluare demografica a audientelor online, prin BRAT-SATI.

In urma cu cateva luni, Alex Visa, unul din fondatorii noii agentii interactive Hyperactive, aprecia ca suma de circa 15 milioane de euro estimata pentru 2008 „este mult subdimensionata. 15 milioane este doar bugetul de media. Daca adaugam fee-urile de agentie, publicitatea Google adWords, bugetele de SEO, creatia si alte cheltuieli adiacente in online, atunci ajungem undeva pe la 30-35 milioane.”

Pe baza cifrelor de vanzari furnizate de regia Boom la inceputul lunii iulie, consultantul independent Doru Panaitescu aprecia, atunci, pe propriul blog ca anul acesta publicitatea online din Romania ar urma sa se situeze intre 22,6 milioane de euro (valoare pesimista) si 29,6 milioane de euro (valoare optimista).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro