Solutie pentru traficul din Paris: bicicletele de inchiriat
Bicicletele de inchiriat Velib au devenit unul dintre cele mai populare mijloace de transport din Paris. Ieftine si practice in conditiile traficului greu din capitala franceza, acestea au transportat peste 2,1 milioane de persoane in primul lor an de functionare, anunta International Herald Tribune.
In Paris sunt in prezent aproape 20.600 de biciclete Velib (combinatie intre cuvintele Velo – bicicleta si Liberte) si peste 1.450 de statii de inchiriere. Statiile sunt la distanta de aproximativ 270 de metri una de alta, iar numarul acestora e de patru ori mai mare decat numarul statiilor de metrou.
Bicicletele sunt toate la fel, de culoare gri-metalizat, si sunt grele, pentru a preveni furtul de piese, cum ar fi lantul, pinioanele sau senzorii electronici. Daca o bicicleta normala cantareste aproximativ 15 kg si e facuta pentru a rula in medie 200 km pe an, Velib cantareste 22,7 kg si e facuta pentru 9.500 de km anual. Fiecare Velib costa putin peste 2.000 de euro si in fiecare zi sunt reparate peste 1.500.
Sistemul de inchiriere este usor de folosit: ai nevoie doar de un card de credit, iar instructiunile sunt disponibile in mai multe limbi. Tarifele sunt considerate acceptabile, prima jumatate de ora de folosire este gratuita, dar daca depasesti primele 30 de minute costurile se aduna. Doua ore de folosire pot costa 7 euro, dar iti poti iti poti face un abonament si pe o zi intreaga sau pe saptamana.
Se pot face si abonamente pe tot anul, in costul de 29 de euro, abonatul avand posibilitatea de a folosi zilnic bicicleta la tarife mult mai mici dupa ce se depasesc cele 30 de minute gratuite de la inceput. In caz ca nu aduci bicicleta inapoi, ti se iau 150 de euro de pe cartea de credit.
Pana acum au fost destule probleme cu siguranta – cei care folosesc biciclete in Paris nu sunt obligati sa poarte casti de protectie – dar mai ales cu actele de vandalism sau furt. Cel putin 3.000 de biciclete au fost furate pana acum, mare parte din ele ajungand in Romania sau Maroc, dupa cum scrie IHT.
Programul Velib a fost conceput de primarul Bertrand Delanoe pentru a decongestiona traficul in capitala franceza si contractul pe 10 ani a fost castigat de firma de publicitate JC Decaux. Firma a investit peste 90 de milioane de euro in sistemul de inchiriere, in biciclete si in service si a primit autorizatie sa ridice peste 1.600 de panouri publicitare in Paris.
Firma a ridicat deja aproape 1.500 de panouri si se asteapta la un profit de 58 de milioane de euro pe an, in timp ce Parisul a primit peste 20 de milioane de euro din inchirierea bicicletelor si 4 milioane din publicitate.
Velib a devenit o moda in Paris, existand un web-site pentru fani si un blog Velib, iar pe 27 iulie, la finalul Tour de France, 365 de norocosi, utilizatori de Velib, for rula alaturi de ciclisti si vor trece impreuna linia de sosire.
Mai multe informatii puteti citi pe: http://www.en.velib.paris.fr/si pe blogul oficial:http://blog.velib.paris.fr/blog